زبان حافظ آمیخته با قرآن است

امامی راد گفت: حافظ در کنار اشراف بر فرهنگ غنی ایران، مانوس با قرآن بود و زبان آمیخته با قرآن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، حسین امامی راد، امشب چهارشنبه (20 مهر) در مراسم یادروز حافظ شیرازی که در تالار «حافظ» برگزار شد، گفت: روز بزرگداشت حافظ روز بزرگداشت مردم پارسی ایران زمین است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سخن در مورد حافظ و آن هم در جمع ادیبان، کار راحتی نیست و حافظ یکی از ستارگان پرفروغ آسمان ادب پارسی محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه حافظ بزرگترین غزل سرای قرن هشتم و سایر قرون است، افزود: حافظ در کنار اشراف بر فرهنگ غنی ایران، مانوس با قرآن بود و زبان آمیخته با قرآن است.

امامی راد با اشاره به اینکه تلفیق فرهنگ ایرانی و اسلامی، دیوان حافظ را به گنجینه پربها تبدیل کرده است، اظهار کرد: تفکر ایرانی و اسلامی در جایجای دیوان حافظ موج می زند.

وی، زبان حافظ را یک زبان رمزی، سنبلیک و چند بعدی دانست و افزود: به همین خاطر است مردم به دیوان وی تفال می زنند و دیوان حافظ در گذشته تاکنون در کنار قرآن در طاقچه مردم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه شیراز میزبان 2 شاعر بزرگ ادب فارسی هستند، اظهار کرد: سعدی و حافظ در کنار بزرگان ادب فارسی در اوج هستند و می درخشند و فرد دیگری در شیراز است که حق بزرگی به گردن حافظ دارد که نامی از برده نمی شود، او «محمد گلندام» بود، وی دیوان حافظ را به آن صورت که در دست داریم جمع آوری کرد.

امامی راد گفت: دین او بر ادبیات فارسی این بود که اگر «گلندام» نبود و جمع آوری دیوان را انجام نمی داد، خلاء بزرگی در زبان فارسی دیده می شد و آنهم دیوان و اشعار حافظ بود.

کد خبر 1223133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha