نام حافظ بزرگ جزء نمادهای تمدنی و فرهنگی ایران اسلامی است

اسماعیلی با اشاره به اینکه انتخاب تلخص «حافظ» به دلیل تسلط بالای وی به مفاهیم قرآن بوده است، گفت: نام حافظ بزرگ جزء نمادهای تمدنی و فرهنگی ایران اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان فارس، محمدمهدی اسماعیلی، امشب چهارشنبه (20 مهر) در مراسم یادروز حافظ شیرازی که در تالار «حافظ» شیراز برگزار شد، گفت: نام حافظ بزرگ جزء نمادهای تمدنی و فرهنگی ایران اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هرجا نام ایران و تمدن پرشکوه ایرانی اسلامی است آنجا با نام بزرگان فرهنگ و ادب این مرز و بوم گره خورده است، اضافه کرد: امروز در همه جغرافیای فرهنگی ایران زمین که از مرزهای سیاسی فراتر است نام حافظ می درخشد.

وی با اشاره به اینکه کمتر شهر اسلامی است که نام حافظ در آن نمایان نباشد، تاکید کرد: هر ایرانی با افتخار با اشعار حافظ آشناست و سنت های مهم فرهنگی ما که کم هم نیست با فرهنگ و هنر عجین شده است.

اسماعیلی گفت: وقتی در مورد مردمان این سرزمین صحبت می کنیم و مردم ایران را فرهنگ و هنر دوست می دانیم، این اغراق نیست، همه ایرانیان عزیز با حوزه های هنری به ویژه شعر، آشنا هستند.

وی با اشاره به اینکه اسلام عزیز وقتی وارد سرزمین های مختلف شد در کنار تاثیرات مهم، زبان آنان هم تغییر پیدا کرده که نمونه آن مصر است، تاکید کرد: زبان مهمترین نماد ملل مختلف بوده و زمانی که اسلام وارد ایران شده و با فرهنگ عمیق ایران در هم آمیخته شده است و چه خدماتی را ایرانیان به اسلام داشته اند و بسیاری از دانشمندان ایران نحو، لغت عربی را گسترش داده اند، ایرانی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران با شعرای بزرگی مثل رودکی استقلال زبانی خود را حفظ کرده است و در ابتدا رودکی، فردوسی، سعدی زبان فارسی را حفظ کردند سپس سایر شعرا مثل حافظ به زبان قوام بخشیدند.

وی با اشاره به اینکه بوستان و گلستان سعدی جزئی از سرفصل های مکتب خانه ها بوده است، اظهار کرد: همه گذشتگان ما صحبت کردن و نوشتن را با سعدی آغاز می کردند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه حافظ در قله ادب در تمام ادوار ایستاده است، یادآور شد: حافظ نه تنها به خاطر قدرت و زیبایی هایی شعری، بلکه به خاطر انس با قرآن ماندگار شده است که انتخاب تلخص «حافظ» به دلیل تسلط بالای وی به مفاهیم قرآن بوده است.

وی با اشاره به اینکه حافظ به یکی از نمادهای مهم ما ایرانیان تبدیل شده است، اظهار کرد: هرجا در کنار هر سنت ایرانی وجود دارد، حافظ حضور دارد، در شب بلند سال، دیوان حافظ در دست اهل اندیشه و فکر است و همه به دنبال این هستند که مقصد و نظر خود را از حافظ سئوال می کنند و به روح بلند حافظ متوسل می شود و این یک جایگاه بلند است و فراتر از شعر محسوب می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حافظ را نماد بزرگ هویتی ایران دانست و تاکید کرد: مهمترین ابزار ما برای مقابله با دشمن استفاده از فرهنگ است و ما در مقابل یک جنگ همه جانبه مثل جنگ نرم قرار گرفته ایم اما دشمن در نقطه قوت ما دشمن فعالیت می کند چرا که حوزه فرهنگ نقطه اتکا و انقلاب اسلامی است.

اسماعیلی، مهمترین نقطه قوت انقلاب اسلامی را حوزه فرهنگی خواند و گفت: این جنس از انقلاب ها در سایر انقلاب ها سابقه نداشت چرا که عمدتا سایر انقلاب ها مسئله طبقاتی و اقتصادی داشته است، اما انقلاب اسلامی منشا فرهنگی دارد و بزرگان انقلاب هم فرهنگی هستند.

وی با اشاره به اینکه امام راحل (ره) علاوه بر مقامات علمی و حوزوی که داشتند، ادیب هم بودند، اضافه کرد: تا قبل از شیوع کرونا هم محفل شعر توسط رهبری معظم انقلاب (مدظله العالی) هم برگزار می شد و می دانم دیوانی مفصل از اشعار مقام مظعم رهبری (مدظله العالی) وجود دارد که امید است به زودی در اختیار مردم عزیز قرار بگیرد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه امروز موضوع فرهنگ و هنر از اولویت های این دولت است، یادآور شد: در یکساله فعالیت دولت حوزه فرهنگ به عنوان یک اولویت مهم در حوزه حمکرانی کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت در کنار ضرورت اقتصاد و معیشت به صورت جدی در حوزه فرهنگ توجه دارد، اضافه کرد: در این یکساله دولت انقلابی و مردمی بسیاری از پروژه های 2 دهه ای به ثمر رسانده ایم و با همت استاندار، نیک اندیشان و خیراندیشان بسیاری از کارهای انجام نشده را شکل بدهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با وحدت کلمه با افتخار ذیل پرچم ولایت و رهبری مشغول به خدمت رسانی هستند و مهمترین عنصر پیروزی و انقلاب حضور مردم بوده است و در همه عرصه ها مفتخر به حضور مردم هستیم و مردم ایران با همه سلایق و نگاه های متفاوت که وجود دارد، زیر چتر و حاکمیت ایران اسلامی گرد هم آمده اند تا مسیر رشد و بالندگی ادامه دارد، این مسائلی که پیش می آید طبیعی است.

کد خبر 1223139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha