از راه حل های مقابله با هرگونه چالش در جهان اسلام تا حذف رژیم صهیونیستی

تکیه بر مشترکات اسلامی که بیش از ۹۰ درصد است و تبیین این مشترکات، تلاش واقعی برای تحقق امت واحده از موارد مهمی است که مسلمانان برای خروج از بن بستها باید مدنظر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛ سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی در دومین روز برگزاری خود امروز پنجنشبه ۲۰ مهر ماه در سالن همایش های صدا و سیما با حضور اندیشمندان جهان اسلام نشست مجمع عمومی خود را برگزار کرد. «شیخ حسان عبدالله» رئیس شورای اداری تجمع  علمای مسلمان لبنان در این نشست گفت: خداوند، پیامبر اکرم(ص) را به عنوان رحمتی برای جهانیان مبعوث کرد. وی با بیان این که امت اسلام در زمان پیامبر الگو و نمونه برای دیگر ادیان بود، اظهار داشت: بعد از وفات پیامبر(ص) مشکلاتی به وجود آمد اما امروز مسلمانان باید عقب ماندگی را جبران کرده و تمدن والایی را که اسلام به دنبال آن بود، محقق کنند.

بازگشت به فرامین پیامبر(ص) بهترین راه مقابله با چالش‌هاست

«شیخ حسان عبدالله» با بیان این که پیشرفت بشر، نتیجه عمل کردن به احکام اسلامی است، تاکیدکرد: بهترین راه حل برای مقابله با هرگونه چالش در جهان اسلام، بازگشت به فرامین پیامبر است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امروز جهان اسلام با مشکلات فراوانی از سوی دشمنان مواجه است، گفت: ما باید امروز از طریق رسانه‌ها پیام خود را به شیعیان و اهل سنت برسانیم و تاکید کنیم که تنها راه نجات مسلمانان وحدت است.

رئیس شورای اداری تجمع  علمای مسلمان لبنان تاکید کرد: اگر همه مسلمانان از مقاومت حمایت کنند، می‌توانیم به جایگاه واقعی خود برسیم. وی با بیان این که مقاومت تنها یک مسئله مقطعی نیست، اظهار داشت: مقاومت مسئولیتی بردوش همه ماست و به ما کمک می‌کند به دستاوردهای بزرگی دست یابیم.

 



وی آزادی و استقلال امروز لبنان را نتیجه مقاومت خواند و بیان کرد: ما امروز به جوانان گفته‌ایم که هرگز به کسی اجازه ندهند، مقاومت را زیر سوال ببرد. این عالم لبنانی با اشاره به شکست اخیر رژیم صهیونیستی در برابر لبنان در مسائل سیاسی و آب‌های منطقه‌ای، تاکیدکرد: این پیروزی نتیجه مقاومت بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: تا زمانی که وجبی از سرزمین فلسطین در اشغال باشد، ما از مقاومت در فلسطین حمایت کرده و ایمان داریم که پیروزی نهایی از آن جوانان فلسطینی است. «شیخ حسان عبدالله» در پایان سخنان خود از جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت‌های همه جانبه از مقاومت، فلسطین و لبنان در برابر رژیم صهیونیستی تشکر و قدردانی کرد.

 

نقش زنان در مسئله وحدت و تقریب 

بنابراین گزارش؛ جاهده تکیه خواه، معاون پژوهش جهاد دانشگاهی سنندج، در سخنانی در این نشست با موضوع «نقش زنان در وحدت اسلامی و بررسی مسائل زنان و خانواده در استان کردستان» اظهار کرد: اگر به آیات قرآن نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که نمی توان نقش زنان را در ایجاد وحدت و تقریب مذاهب نادیده گرفت. بنابراین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می تواند در این زمینه فعالیت های بیشتری داشته باشد.
 
وی افزود: در استان کردستان سندی با عنوان «زنان و خانواده» برای ارائه راهکارهای عملیاتی جهت بهبود بخشیدن به مرکز ثقل خانواده تدوین شده است. تکیه خواه ادامه داد: در این سند، با توجه به آمارهای کشوری و مقایسه آن با استان کردستان، مسائل و مشکلات زنان در هریک از زمینه ها احصا شد و خلأهای موجود به دست آمد و راهکارهای عملیاتی برای برطرف کردن مشکلات ارائه و سپس برای هریک از راهکارها فعالیت های اجرایی پیشنهاد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: توجه به جامعه محلی یکی دیگر از مسائلی بود که در این سند به آن پرداخته شد و برخی راهکارهای اساسی برای ارتقای وضع زنان ارائه شد.
 
معاون پژوهش جهاد دانشگاهی سنندج به برخی راهکارهای اساسی برای ارتقای وضع زنان اشاره کرد و گفت: ارتقای مشارکت اقتصادی زنان و کاهش مشکلات اجتماعی همچون طلاق، از جمله راهکارهای ارائه شده بود و در نهایت نهاد مربوطه برای عملیاتی کردن راهکارهای مطرح شده انتخاب شد.


پیامبر بزرگوار اسلام مهم‌ترین محور برای وحدت مسلمانان است

مولوی غلام نبی توکلی، امام جمعه اهل سنت تایباد در نشست عمومی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، تاکید کرد: پیامبر بزرگوار اسلام مهم‌ترین محور برای وحدت مسلمانان است. وی با بیان این که هیچ محوری مهم‌تر از پیامبر(ص) وجود ندارد، توضیح داد: اگر پیامبر نبود، قرآن و قبله هم نبود.

امام جمعه اهل سنت تایباد، در ادامه اظهار داشت: اگر پیامبر(ص) قطب قرار گیرد، دیگر نه منافقان و نه هیچ فرد دیگری نمی‌تواند در دشمنی با مسلمانان کاری از پیش ببرد. وی افزود: در میان مسیحیان نیز اختلاف‌های زیادی وجود دارد اما آنها حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) را محور قرار داده‌اند، ما نیز باید پیامبر(ص) به عنوان بزرگترین شخصیت در جهان را محور قرار دهیم.

مولوی توکلی در ادامه تصریح کرد: قبل از پیامبر(ص) 360 بت در خانه خدا قرار داشت اما با آمدن پیامبر(ص) این بت‌ها جمع شد و مکه زیبا و طاهر گردید. امروز نیز اگر  به پیامبر وصل شویم، همه کارهای ما درست می‌شود. 

 


تشکیل امت واحده با پیروی از آموزه های دین اسلام امکان پذیر است

  
شیخ شعیب بولی، رئیس شورای امامان اهل بیت(ع) آفریقای جنوبی،  در نشست عمومی کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه نباید از واقعیت های جامعه غافل شد، گفت: ما اکنون شاهد مشکلات بسیاری در جوامع اسلامی هستیم. خداوند متعال در سوره مبارکه انبیاء می فرماید: «ان هذه امتکم امة واحدة».
 
وی افزود: حدود 2 میلیارد مسلمان در سراسر جهان وجود دارد اما آیا ما مسلمانان امت واحده هستیم؟ بیش از 50 کشور اسلامی در جهان وجود دارد اما برخی از آنها در مقابل هم قرار دارند. در صورتی که این، خواسته ما مسلمانان نیست. شیخ بولی با اشاره به آیه دیگری در قرآن کریم درباره امت واحده، تأکید کرد: اگر ما مسلمانان متحد نباشیم هیچگاه امت واحده نخواهیم شد.
 
رئیس شورای امامان اهل بیت(ع) آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد: برخی فراموش می کنند که اصول امت واحده چیست. امت یعنی ما مطابق اصول خداوند حرکت کنیم. وی ادامه داد: وقتی از منظر واژگانی می نگریم، واژه «امت» به واژه «امامت» قرابت مفهومی دارد. بدین معناست که اگر شما در مسیر امت واحده اسلامی حرکت نکنید و امامی نداشته باشید، به بیان صریح قرآن، در آتش جهنم خواهید بود.
 
شیخ بولی با اشاره به فتنه های دشمنان اظهار کرد: دشمنان با فتنه گری های خود سعی دارند مسلمانان را در مقابل هم قرار دهند، در صورتی که خداوند در قرآن فرموده که تفرقه موجب نابودی می شود. ما اگر قرار است آموزه های قرآن و سنت پیامبر (ص) را عمل کنیم، باید متحد باشیم، زیرا اگر متحد نباشیم، مطابق آموزه های قرآن حرکت نکرده ایم.
 
وی خاطرنشان کرد: زمانی که از اتحاد و یکپارچگی سخن می گوییم به این معنا نیست که تفاوت های یکدیگر را انکار کنیم زیرا تفاوت ها امری ذاتی هستند. در قرآن کریم تأکید شده است که نباید درگیر منازعه شویم؛ لذا نباید اجازه دهیم دشمنان ما را متفرق کنند و باید از مسیر پیامبر (ص) یعنی دوری از منازعه پیروی کنیم.
 
وی با اشاره به وضعیت مسلمانان در آفریقای جنوبی گفت: در آفریقای جنوبی، مسلمانان متشتت و متفرق هستند و از هم فاصله دارند، اما در قرآن تصریح شده که ما اجازه نداریم از یکدیگر دور باشیم.
 
شیخ بولی در ادامه تأکید کرد: ما به عنوان رهبران مسلمان باید به جوانان جامعه آموزش دهیم که در مسیر راستی و حقیقت که خداوند و پیامبر او (ص) به روشنی برای ما تبیین کرده اند، حرکت کنند.

 


رییس دانشگاه اسلامی اداره مرکزی روسیه:

وظیفه اصلی ما مسلمانان اهمیت دادن به دین و محبت به خدا و رسولش و همه مخلوقات است

 آرتور روس سلیمانوف رییس دانشگاه اسلامی اداره مرکزی روسیه در نشست عمومی ضمن ابلاغ سلام رییس اداره دینی مسلمانان روسیه به مسئولین جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: ما مذاهب مختلف داریم اما راه همه ما یکی است؛ از  آنجا که عقل و فهم و معرفت هر کدام از ما متفاوت است، ادارک ما از مسائل هم متفاوت است و باید تلاش کنیم تا ادارک ما هم نزدیک به هم باشد.

وی اظهار داشت: اختلاف ما در مسائل فرعی و کم اهمیت ضرری ندارد، اما چسبیدن به آنها لازم نیست، همانطور که در قرآن آمده است، ما باید تابع امر خدا باشیم و بدانیم که مذاهب ضد یکدیگر نیستند، همانطور که بنیانگذاران این مذاهب اسلامی ضد یکدیگر نبوده اند.

سلیمانوف گفت: چیزی که قرآن به ما یاد می دهد، این است که به خاطر خدا برای یکدیگر، آرزوی سعادت و خیر و برکت و عافیت داشته باشیم، در این صورت است که اختلافات در مذاهب هیچ خسارتی و ضرری به ما نمی رساند و اگر با یکدیگر مهربان باشیم و بدون نزاع و درگیری زندگی کنیم، خداوند از ما راضی خواهد بود.

رییس دانشگاه اسلامی اداره مرکزی روسیه تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که غیر ما امت مسلمان، امت دعوه هم داریم، یعنی امتی که باید به آنها نور دین و دعوت رسول خدا(ص) را برسانیم و به آنها به چشم دشمن نگاه نکنیم که اگر آنها را دشمن خود ندانیم و با آنها با محبت رفتار کنیم نه با نفرت و دشمنی، دانه های عشق الهی در دلهای آنها ثمر می دهد و در جهان ما صلح و همدلی ایجاد می شود.

 

 


نماینده جنبش جهاد اسلامی 

یک مثلث پرچالش علیه امت اسلامی در حال فعالیت است

 

ابوعلی شاهین نماینده جنبش جهاد اسلامی در نشست عمومی سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت:امروز امت اسلامی در مرحله بسیار حساسی قرار گرفته است، برخی از این بحران ها داخلی و برخی دیگر زاییده دست عوامل بیرونی است. متاسفانه با این هجمه ها علیه امت اسلامی، مسلمانان به اهداف عالیه خود نمی‌رسند.

وی افزود: یک مثلث پرچالش علیه امت اسلامی در حال فعالیت است که ضلع های آن غربگرایی، تجزیه و ایجاد اختلاف و تفرقه است و این عوامل به وسیله رژیم صهیونیستی به وجود آمده است. 

شاهین ادامه داد: با مودت، همبستگی و اخوت می‌توانیم به مقابله با این مثلث شوم بپردازیم و اساس اصلی اسلام یعنی وحدت امت را گسترش دهیم.

نماینده جنبش جهاد خاطر نشان کرد: امروز دشمنان دست به هر دسیسه‌ای می‌زنند تا میان مسلمانان تفرقه ایجاد کنند و تلاش دارند این چالشها را تا نابودی امت اسلامی ادامه دهند.

وی تصریح کرد: دشمنان با نفوذ در فضای مجازی و گسترش تفرقه علیه مسلمین میخواهند آن را تجزیه کنند بر همین اساس ما باید با بازسازی امت اسلام و تربیت جوانانی به روز و آشنا با شرایط اسلام در حفظ آن کوشا باشیم.

شاهین گفت: باید گفتمان جدیدی را ایجاد کنیم تا به فرهنگ اصیل ناب اسلامی برگردیم و با چالشهای اسلام  مقابله کنیم. ما همواره می‌دانیم که این توطئه ها از زمان صدر اسلام  وجود داشته و همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: استکبار جهانی در نظر دارد با طرح معامله قرن کشتار خونینی را علیه مسلمانان به راه بیاندازد البته که این اتفاق برای کشورهایی همانند یمن، سوریه و... رخ داده است.

شاهین با تاکید بر اینکه هرگونه عادی سازی با اسرائیل در واقع یک نوع غرب‌گرایی و خیانت به امت اسلام است، گفت: ما مسلمانان باید با اتحاد خود غده سرطانی یعنی اسرائیل را از کره خاکی پاک کنیم.

شاهین با بیان اینکه اولویت امروز وحدت امت اسلامی باید بر پایه گفتمان، ایدئولوژی، احترام به مذاهب باشد، گفت : ما باید به هدف اصلی اتحاد اسلامی یعنی آزادی قدس شریف دست یابیم و این نهضت را تا زمان تحقق آن ادامه دهیم.

وی‌خاطر نشان کرد: فلسطین و قدس محور اصلی برای رویارویی با رژیم صهیونیستی است بنابراین باید مسلمانان وحدت داشته باشند تا بتوانند قبله اول مسلمین را آزاد سازند. جمهوری اسلامی ایران بزرگترین اقدام را در جهت تقویت جنبش های اسلامی و در راستای آزادی قدس شریف انجام داد.

 


امام جمعه اهل سنت ارومیه:

 شرایط بازگشت به اندیشه امام خمینی(ره) برای خروج از بن بستهای کنونی ضروری است

ماموستا مامد کلشی نژاد امام جمعه اهل سنت ارومیه در نشست عمومی سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان کنفرانس وحدت، اظهار داشت: رسیدن به نقطه وحدت نیازمند توجه به ساز و کارهای تقریب و انسجام کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: امروز اختلاف میان امت مسلمانان با بسترسازی دشمنان مشترک از سطح حوزه های تخصصی به همگانی راه پیدا کرده و در چنین شرایطی بازگشت به اندیشه امام خمینی(ره) برای خروج از بن بستهای کنونی ضروری است که یکی از این ساز و کارها شناخت توان تفرقه افکنان است.

ماموستا کلشی نژاد اظهار داشت: از جمله مشکلات جوامع اسلامی سیاستهای خصمانه استکبار و صهیونیست جهانی است؛ از سال 2000 مشکلات کشورهای اسلامی به واسطه دشمنان در ابعاد مختلف در حال گسترش است؛ دشمنانی که برای از بین بردن ریشه کشورهای اسلامی در ابعاد مختلف قسم خورده اند و ضربه های زیادی را توسط گروههای خشن به پیکره جهان اسلام وارد کردند.

ماموستا کلشی نژاد خاطر نشان کرد:درک دشمن مشترک یکی از اندیشه های مهم امام خمینی(ره) است و دشمن شناسی ما را در کنار یکدیگر قرار می دهد.اهداف دشمن یکی از مسائل مهمی است که باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد و علمای مختلف این اهداف را در کشورهای خود تبیین کنند. 

وی تصریح کرد: شیوه برخورد ائمه با دیگران علی رغم اختلاف در فکر و نظر و عقیده که بسیار محترمانه بود، از دیگر اموری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه اهل سنت ارومیه خاطر نشان کرد: تکیه بر مشترکات اسلامی که بیش از 90 درصد است و تبیین این مشترکات، تلاش واقعی برای تحقق امت واحده از موارد مهمی است که مسلمانان برای خروج از بن بستها باید مدنظر داشته باشند.

وی یادآور شد: در قرآن بیش از 80 بار اصطلاح اخوت و برادری ذکر شده و همین برادری یکی از عوامل مهمی است که باعث گسترش اسلام شد. ما باید برای خروج از بن بستهای امت اسلام، علاوه بر شناخت اقتضائات زمان به ضروریات دینی برسیم و به منافع مشترک و مصالح امت، لزوم بیداری اسلامی و .. بیش از پیش توجه داشته باشیم.

 

 

کد خبر 1223360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha