ترویج گر مکتب نبوی باشیم

در دنیایی که پیامبر صلح و دوستی را جنگ طلب می داند ما به عنوان پیروان و امت پیامبر اسلام (ص) وظیفه داریم ترویج گر مکتب نبوی باشیم.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

17 ربیع الاول یادآور زادروز آخرین فرستاده خداوند و پدر امت و همچنین فرزنده زاده ایشان رئیس مذهب جعفری، حضرت امام جعفر صادق و ششمین ستاره آسمان امامت و ولایت است؛ ولادتش در مکه معظمه، واقع شده است، و زمان ولادتش هنگام طلوع فجر، روز جمعه، سال عام‌الفیل بوده است 

 

تولد حضرت محمد مصطفی (ص) را می توان نقطه عطفی برای مسلمانان جهان دانست؛ چرا که او بهانه خلقت است و قرار است جهان را دگرگون کند.

 

محمد (ص) که به دنیا آمد، ملائکه هفت آسمان به دیدارش آمده و گروه گروه بر او سلام کردند؛ حوریان بهشتی، محمد (ص) را بر پارچه ای پیچیده و در برابر آمنه نهاده و به آسمان بازگشتند تا بشارت ولادت آن حضرت را به ملائکه برسانند.

 

پیامبری که با آمدنش وقایعی رخ داد که نوید دگرگونی را برای بشریت می داد؛ حضرت امام جعفر صادق (ع) در مورد وقایع زمان تولد پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «در این روز ابلیس از ورود به آسمان های هفتگانه محروم شد، شیاطین دور شدند، تمامی بت ها در بتکده به صورت بر زمین افتادند، ایوان کسری شکست و ۱۴ کنگره آن سقوط کرد، آب دریاچه ساوه خشک شد، سرزمین خشک سماوه، آب پیدا کرد، آتشکده فارس پس از هزار سال خاموش شد، نوری از سرزمین حجاز بر آمد تا به مشرق رسید، کاهنان عرب علوم خود را فراموش کردند و سحر ساحران باطل شد.»

 

۱۷ ربیع الاول همچنین یادآور روز بزرگ دیگری است؛ روزی که بزرگمردی پا به عرصه دنیا گذاشت که قرار است عنوان رئیس مذهب جعفری را به خود اختصاص دهد؛ سال ۸۳ هجری قمری است و کوچه پس کوچه های مدینه منوره و درخانه حضرت امام پنجم شیعیان حضرت امام محمد باقر (ع) شاهد تولد نوزادی از تبار اهل بیت (ع) و سلاله پاک رسول الله (ص) است.

 

نام مبارک آن حضرت جعفر و کنیه شریفش ابوعبدالله و لقب نورانی حضرت صادق است؛ پدر بزرگوارش امام محمد باقر (ع) و مادر گرامی آن حضرت جناب «ام فروه» است؛ امام صادق (ع) هفت پسر و سه دختر داشتند که عبارتند از امام موسی کاظم (ع)، اسماعیل، عبدالله، محمد دیباج، اسحاق، علی عریضی، عباس، ام فروه، اسماء و فاطمه.

 اعمال ۱۷ربیع الاول

در کتاب شریف مفاتیح الجنان اعمالی برای روز ۱۷ ربیع الاول آمده است که بدین شرح است:

اول: غسل.

دوم: روزه گرفتن که براى آن فضیلت بسیارى است و روایت شده هرکه این روز را، روزه بدارد، خدا ثواب روزه یک سال را براى او بنویسد و این روز، یکى از چهار روزى است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است.

سوم: زیارت حضرت رسول (ص) از نزدیک و دور.

چهارم: زیارت امیر المؤمنین (ع)

پنجم: نماز؛ هنگامی که روز بالا آمد، دو رکعت نماز بجا آورد که در هر رکعت، پس از سوره حمد ۱۰ مرتبه سوره قدر و ۱۰ مرتبه سوره توحید بخواند و بعد از سلام در مصلاّى خود بنشیند و این دعا را بخواند: اللّهمّ أنت حىّ لا تموت [خدایا تو زنده اى هستى که هرگز نمیرى]

ششم: لازم است مسلمانان این روز را بزرگ بدارند و تصدّق و خیرات و مؤمنان را مسرور کنند و به زیارت مشاهد مشرّفه روند.

 

پیامبر اسلام (ص) مظلوم ترین پیامبر

یک استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ۱۵۷ سوره مبارکه «اعراف»، ضمن بیان اینکه این آیه به بخشی از ابعاد عملکرد رسول خاتم (ص) اشاره دارد، گفت: پیامبر (ص) آمد تا بارهای سنگین را از روی دوش مردم بردارد.

 

حجت الاسلام محمداسماعیل مصلی نژاد افزود: آن دسته افرادی که به پیامبر (ص)، ایمان آورده، بزرگ شمرده و او را یاری و تبعیت کنند از رستگاران هستند.

 

وی با اشاره به اینکه یاری کردن پیامبر (ص) به آن است که مکتب، مرام و دینش را یاری کنیم، تصریح کرد: مکتب پیامبر (ص) را فرا گرفته و آن را ترویج کنیم تا جزو رستگاران باشیم.

 

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی با اشاره به اینکه حضرت محمد مصطفی (ص)، مظلوم ترین پیامبر (ص) از میان ۱۲۴ هزار پیامبر، در این دوران است، اظهار کرد: مظلومیت پیامبر اسلام (ص) به گونه ای است که علیهش کاریکاتورها کشیده، پیروانش را تروریست خطاب می کنند.

 

وی همچنین توهین به قرآن را از مظلومیت های پیامبر اسلام (ص) برشمرد و اذعان کرد: پیروان پیامبر خاتم (ص) همواره مورد هجمه استکبار جهانی بوده و تلاش دشمنان برای ایجاد تشطط و اختلاف میان امت پیامبر (ص) دیگر علل مظلومیت آخرین فرستاده خدا است.

 

حجت الاسلام مصلی نژاد تصریح کرد: با وجود آنکه پیامبر اسلام (ص)، کتاب و پیروان آن حضرت در دوران آخر الزمان مورد هجمه واقع می شوند اما اسلام در پهنه جهان تاثیرگذار است.

 

وی با تاکید بر اینکه دین مبین اسلام زنده و تاثیرگذار است، اظهار کرد: در برابر جهان کفر و استکبار، دین مبین اسلام سینه سپر کرده است.

 

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اثر گذاری رهنمودهای پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع)، گفت: با وجود آنکه کرامت زن در پیش از اسلام نادیده گرفته می شد اما با پیدایش این دین و پیامبر آن، ارزش و شخصیت به دختران بخشیده شد.

حجاب و عفاف آموزه مکتب نبوی

وی ادامه داد: حضرت فاطمه (س) طلایه دار دختران عالم شد تا کرامت زن در مکتب اسلام معنا و مفهوم پیدا کند.

 

حجت الاسلام مصلی نژاد حجاب و عفاف را از آموزه های مکتب نبوی و جعفری دانست و خاطرنشان کرد: ره آورد حجاب و عفاف، ایجاد یک خانواده سالم و نسل پاک است.

 

وی اضافه کرد: از عناصر مکتب نبوی، حجاب و عفاف است که می توان با ترویج و گسترش آن، دین پیامبر (ص) و مکتب نبوی را یاری رساند.

 

این استاد حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: در دنیایی که پیامبر صلح و دوستی را جنگ طلب می داند ما به عنوان پیروان و امت پیامبر اسلام (ص) وظیفه داریم ترویج گر مکتب نبوی باشیم.

 

کد خبر 1223388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha