وحدت  در سیره تمام بزرگان اسلام یک اصل بوده است|تفرقه افکنی بین امت اسلام؛ بازی در میدان دشمن

حجت الاسلام بابائیان با تاکید برانیکه وحدت در سیره تمام بزرگان اسلام یک اصل بود، گفت: دشمنان اسلام از هر فرصتی برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان استفاده می کنند، می طلبد ملت های مسلمان باهوشیاری و به صورت آگاهانه با این مسائل تشتت برانگیز برخورد کنند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ وحدت و تقریب در سیره تمام بزرگان اسلام یک اصل بوده است و هر آنچه که باعث وحدت و همگرایی جوامع اسلامی شود، مقبول خداوند متعال است و آنچه سبب شکاف و اختلاف شود، مورد غضب خداوند متعال است. اما متأسفانه در قرون اخیر دولت های استعماری بر تضعیف وحدت سیاسی و یا ایجاد تفرقه ی سیاسی در بین دولت های اسلامی نقش جدی بازی کرده اند. از نقش های سوزنده و مخرب آنها این بود که سبب تجزیه ی دولت ها و کشورهای اسلامی شده اند.

 

در ایران اسلامی که برای استمرار و تثبیت انقلاب اسلامی یادگار امام خمینی(ره) ۱۹۶۸۳۷نفر از فرزندان برومند این آب و خاک از جان شیرین خود گذشتند و به درجه رفیع شهادت نائل گشتند نیز دشمنان انقلاب اسلامی و عوامل فریب خورده که روزگاری در صف انقلابیون قرار داشتند نقشه فروپاشی از درون و کودتای سخت و نرم در هر شکل و شمایلی را در سر می پرورانند، یک روز حوادثی مانند فوت غم انگیز هموطنی کرد زبان بهانه ای می شود تا رمز آشوبی که هر چند وقت یکبار کشور را دچار هزینه میکند، اعلا شود و روزی دیگر با سناریویی دیگر!  که در این بین امت اسلام باید هوشیار باشند و حفظ وحدت و بصیرت موجبات خفه شدن آتش فتنه در نطفه شوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس بابائیان، امام جمعه شهر امیرکلا استان مازندران در گفتگو به پرسش های شبستان درخصوص  اهمیت وحدت امت اسلام و راهکارهای حفظ اتحاد مسلمین و... پاسخ دادند که متن گفتگو از نظرتان می گذرد:

 

*به عنوان سوال نخست لطفا بفرمایید وحدت به چه معناست؟

یکی از موضوعات بسیار مهم در پدیده های اجتماعی وحدت حاکم برجامعه است، قرآن هم تاکید بر وحدت دارد. یکی از موضوعات بسیار مهم سیاسی قرآن دعوت به وحدت و منع از اختلاف بین مسلمین است.

 

وحدت مسلمانان یعنی تقویت مشترکات شیعه و سنی نه دست برداشتن از مذهب خود ما نقاط اشتراک مان بیشتر از افتراق مان است. یعنی همه مسلمین به خدای واحد، قبله واحد، پیامبر واحد، احکام واحد، نماز، روزه و حج اعتقاد دارند؛ همه مسلمین عالم اعتقاد دارند نماز باید به طرف کعبه و به زبان قرآن باید اقامه کرد، همه مسلمین عالم ماه رمضان روزه می گیرند باید این ها را مورد توجه قرار داد.

 

قرآن در آیه ۴۶سوره انفال اخطار فرمودند:«وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ»و همه پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپویید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد، بلکه همه باید یکدل، پایدار و صبور باشید، که خدا همیشه با صابران است.

 

تنها مستکبرین از اختلاف شیعه و سنی سود می برند، دشمنان اسلام از وحدت یک میلیارد و ۵۰۰میلیون مسلمان وحشت دارند و با تمام قوا مستقیما و یا به دست عمال خود به این اختلافات دامن می زنند تا برمسلمانان جهان مسلط و برآنها حکومت نموده و ذخائر بی پایان آنها را چپاول کنند؛ مهمترین هدف اختلاف افکنی بین مسلمانان توسط مستکبرین سلطه برآنها، از بین بردن اقتدار مسلمانان، از بین بردن ساختارهای اجتماعی،‌اقتصادی، فرهنگی، مادی و معنوی مسلمانان است.

 

 خدا در سوره مبارکه آل عمران فرموده است: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» یعنی همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید.

 

 

*چه راهکاری برای پرهیز از اختلاف و افزایش اتحاد امت اسلامی پیشنهاد می کنید.

اگر مسلمانان به قرآن عمل می کردند تمام مشکلات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی،‌مادی و معنوی آنها مرتفع می شد و هیچ قدرتی نمی توانست با آنها مقابله کند تنها راه حفظ کشور و بستن راه نفوذ دشمن حفظ وحدت همه اقشار جامعه است.

 

احکام الهی اسلام هم سیاسی است قرآن در آیه ۱۰سوره حجرات حکم می کند. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد. این آیه یک حکم بزرگ سیاسی، اخلاقی و اجتماعی است، مومن بودن مسلمانان اگر در گرو عمل کردن به این آیه باشد قطعا موفق خواهند بود مقتضی عقل، دین و وجدان عمل به دستور قرآن و این آیه است.

 

ثمرات وحدت امت اسلامی شکست قطعی مستکبرین و دشمنان مسلمانان است. تفرقه افکنان در هر لباس و جریان که باشند خادمان آمریکا و دشمنان این ملت هستند مسلمانان با اتحاد و وحدت شان می توانند آمریکا، اسرائیل را زیر پای خود بگذارند مسلمانان باید ید واحده باشند و مرزها و جغرافیا مانع جدایی قلب ها نخواهد بود و رفع همه مشکلات دنیای اسلام با اعتصام به حبل الله محقق خواهد شد.

 

پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) مهمترین و راحت ترین نقطه وحدت امت اسلام است .

 

اگر مسلمانان متحد شوند اوضاع فلسطین اینگونه نخواهد بود پاکستان،افغانستان، سوریه، عراق و بحرین مصر و لیبی اینطور نمی شد و به تعبیر امام راحل اگر همه مسلمین جمع می شدند و یک سطل آب بر روی اسرائیل می ریختند اسرائیل را آب می برد؛ اما متاسفانه این وحدت وجود ندارد و همه این ها هم از طریق مستکبرین هدایت می شود چرا که نمی خواهند قدرت مسلمین حاکمیت برکل دنیا باشد اختلاف مسلمین باعث قوت دشمن ضعیف می شود.

 

دو مانع عمده در بحث وحدت امت اسلام وجود دارد که همه مسلمانان باید به آن توجه کنند یکی عامل درونی تعصبات مسلمین باید به همدیگر احترام بگذارند و حرمت افکار و عقاید یکدیگر را نگه بدارند بحث و مجادله را برای مجالس علمی بگذارند  و دیگری عامل بیرونی است دست تفرقه افکنانه دشمنان اسلام است  نباید از آن غفلت کرد.

 

* لطفا مشترکات امت اسلام را بفرمایید و توضیح دهید چگونه وحدت و یکپارچگی بیت امت اسلام محقق می شود؟

زمینه ها و راهکارهای امت اسلامی که در هفته وحدت باید به آن بیشتر توجه کرد یک اصول مشترک است این اصول بیشتر از اصول دین در تمامی مذاهب اسلامی مشترک است خدای واحد همه مسلمان شعار واحد «لا إله إلّا اللّه» را سر می دهند پیامبر اسلام و قرآن بین بسیاری از مذاهب واحد است قبله واحد همه مسلمانان روزی پنج بار رو به قبله واحد نماز اقامه می دارند همه در نماز سوره حمد را قرائت می کنند مناسک حج واحد است، هرساله میلیون ها مسلمان از سراسر جهان در مراسم حج شرکت می کنند در مکه گرد هم می آیند و نمایش باشکوهی از قدرت اسلام و اقتدار مسلمین را در قالب فریضه حج ابراهیمی اجرامی کنند که می تواند زمینه ساز اتحاد جهان اسلام باشد، موعود واحد دارند بیشتر مسلمانان باور دارند روزی فردی از اهل بیت رسول الله(ص) عدالت را در همه زمین برقرار خواهد ساخت احادیث مشترک در زمینه های فقهی، اخلاقی و... داریم.

 

در کتب اهل سنت احادیثی یافت می شود که مورد قبول شیعه است دشمن مشترک به نام آمریکا اسرائیل دارند که تلاش دارند اتحاد مسلمین را دچار چالش کنند زبان مشترک دینی نیز دارند بیشتر عالمان دین از مذاهب مختلف معتقدند زبان عربی زبان مشترک دین مسلمانان است و یاد گیری درست مباحث دینی بدون دانستن این زبان بسیار دشوار و یا ناممکن خواهد بود محبت اهل بیت(علیهم السلام) یکی از مشترکات جامعه اسلامی است.


راهکارهای ایجاد جامعه اسلامی شامل راهکارهای مذهبی و فرهنگی؛ رفع زمینه های شبهه و اختلاف بین مسلمانان، گسترش دانشگاه های مذاهب اسلامی، انتشار فتواها و نظریه های تقریبی بین مسلمانان، ایجاد کرسی های گفتگوهای علمی، گسترش عقلانیت(هرچه عقلانیت بیشتر شود جامعه سریع تر به سمت وحدت حرکت خواهد کرد)راهکار سیاسی؛ راهکار تدوین منشور وحدت میان کشورهای اسلامی بدین ترتیب که قرآن و آموزه های این کتاب اسلامی پایه وحدت قلمداد شود تمام کشورهای اسلامی تبلیغ مناسب برای شناخت اسلام را مدنظر قرار دهند و برجسته سازی و خبررسانی درست از دیدگاه های اسلام درباره شاخصه های حقوق بشر، حقوق شهروندی مردم سالاری حق انتخاب مورد توجه باشد. راهکارهای اقتصادی تاسیس بازار مشترک اسلامی، ایجاد مرکز توسعه فناوری در جهان اسلام، توسعه روابط اقتصادی و تقویت صنعت گردشگری، مدیریت راهبردی اقتصاد کشورهای اسلامی، استعداد های جهان اسلام که معمولا وارد کشورهای غیر اسلامی می شود  را ساماندهی کنند تا در خدمت اسلام قرار گیرد، یکپارچه سازی نظام بانکداری کشورهای اسلامی و پرهیز از دخالت در امور یکدیگر با شعار مسالمت آمیز و تعیین مجازات برای تفرقه افکنی مورد توجه باشد وحدت جهان اسلامی مسئله کم اهمیتی نیست که عده ای بخواهند آن را دچار تنزل و خلل کنند تفرقه افکنی باید یک جرم بزرگ بشمار آید.
 

 

*با توجه به حوادث اخیر و توهین به مقدسات دین مبین اسلام به نظر شما چه باید کرد که دشمنان دین و دیانت به خود جرات اهانت به مقدسات مسلمانان را ندهند اصلا وحدت بین امت اسلام چه ثمرات دارد؟
وحدت امت اسلام ثمرات بسیار بزرگی برای امت پیامبر(ص) خواهد داشت یکی از مهمترین ارکان پیشرفت اجتماعی مکتب اسلام که پیروزی های مهمی را برای جهان اسلام به ارمغان آورده وحدت امت اسلامی بود؛ پیروزی در جنبش تنباکو به رهبری میرزای شیرازی عظمت اسلام را به رخ دنیا کشید، پیروزی در قیام جنوب به رهبری سید عبدالحسين نجفی  لاری در لارستان شاگرد مرحوم میرزای شیرازی مهمترین اقدامش  ایجاد حکومت اسلامی در لارستان و سایر مناطق بود هم با پادشاهان قجری و هم با انگلیسی ها درافتاد این قیام در راستای اتحاد بین مذاهب رقم خورد، پیروزی در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز با وحدت اقشار مختلف امت اسلامی محقق شد.

 

در دفاع مقدس ۱۱هزار شهید اهل سنت داشتیم از مجموع این شهدا ۱۰۰شهید از روحانیت اهل سنت بودند. این نشان از اهمیت وحدت امت اسلام دارد. این وحدت موجب شد حتی یک وجب از خاک پاک ایران اسلامی دست صدام و صدامیان اسیر نشد.


قائله داعش نیز با وحدت شیعه و سنی خاتمه داده شد.


اکر ما مسلمانان وحدت خود را براساس حکم قرآن حفظ کنیم هیچ دشمنی قادر به دشمنی با ما نخواهد بود.


 قطعا اگر تکیه برقرآن و سیره و روش رسول خدا (ص) داشته باشیم هیچ دشمنی قادر به سلطه بر مسلمین جهان نخواهد بود. در حوادث اخیر اگر مردم اتحاد خود را حفظ کنند مسئولین خانواده های معظم شهدا ورزشکاران و دیگر اقشار اگر عقلانیت بخرج دهند و قدر و منزلت خود را بدانند هرگز راه را برای مستکبرین باز نخواهند کرد.

 



 

کد خبر 1223424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha