طرح های سابق از زعفران و زرشک حمایت نکرد

اسحاقی با اشاره به اینکه طرح های سابق از زعفران و زرشک حمایت نکرد، گفت: اما طرح حمایتی خرید زرشک از کشاورزان مصوب و در حال اجراست چرا که جشنواره‌ها باید تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سلمان اسحاقی امروز جمعه (۲۲ مهر) در مراسم افتتاحیه جشن برداشت زرشک در روستای محمد آباد علم شهرستان قاین اظهار کرد: مردم قاینات در ۲ سال گذشته دغدغه داشتند که چرا نام زعفران قاین در بورس نیست خوشبختانه با پیگیری های مستمر و همکاری یکی از تولید کنندگان شهرستان این امر محقق و نام زعفران قاین در بورس ثبت و باعث افتخار شد. 

 

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در سال های گذشته جشنواره های زیادی در شهرستان برگزار شد ولی طرحی که زعفران کار و زرشکار ما منتفع شود داده نشد.

 

وی تصریح کرد: مردم ما نیاز به جشنواره ندارند بلکه می گویند عملکرد دولت، مجلس و قوه قضائیه باید به گونه ای باشد که در اقتصاد و معیشت مردم تاثیر گذار باشد. اگر قرار است جشنواره گرفته شود اول باید با فساد و رانت های پشت پرده که باعث می شوند کشاورزان و زرشکاران و زعفران کاران ذی نفع نباشند مبارزه کرد.

 

اسحاقی بیان کرد: همان سالهایی که جشنواره زعفران در شهرستان قاینات بر گزار شد زعفران ما را کیلویی ۲ میلیون خریداری و در سایر کشور ها به قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون به فروش می رساندند اما امروز به برکت دولت سیزدهم دست رانت و فساد و دست سوءاستفادکنندگان قطع شد و جلوی دلالی یک شرکت که می خواست با فروش ۳۷ تن زعفران نفع شخصی ببرد گرفته شد.

 

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس با اشاره به جشنواره زرشک که این روزها در استان در حال برگزاری است گفت: با پیگیری های استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان طرح حمایتی خرید زرشک از کشاورزان مصوب و در حال اجراست چرا که جشنواره ها باید تاثیرگذار باشد.

 

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم به روند برگزاری و شکل گیری کمیته های جشنواره و اقدامات آن ها گریزی زد و با بیان اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک اظهار کرد: شروع این برنامه باعث شده از همان روزهای ابتدایی زرشک به طور چشمگیری افزایش قیمت یافته و جایگاه خود را پیدا کند.

 

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی در حوزه زرشک، چند وظیفه سازمانی و ساماندهی شده دارد یکی این که فعالیت و اهداف جشنواره به صورت مدون ادامه یابد تا به شکل جریانی مطالبه گر درآمده و به صورت جدی در مورد آن مطالبه گری شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ادامه افزود: اگر به یکی از دستاوردهای جشنواره اشاره کنیم برای مثال احداث شهرک ۱۲ هکتاری بارگاهی زرشک محقق شود حتی با عملی شدن همین یک مورد، هدف گزاری درستی در حوزه تولید زرشک محقق شده است.

 

جعفری به اهمیت نحوه استفاده از منابع آب و تولید در استان هم اشاره و اضافه کرد: توجه به این موضوع ارتقا کیفی تولیدات خراسان جنوبی را به دنبال دارد در این راستا جشنواره ملی زرشک با تکیه بر نظرات مشورتی کارشناسان و تدابیر استاندار از حدود سه ماه قبل با رصد حوزه های مختلف و مرتبط وقایع خجسته ای در این بخش ها رخ داده است.

 

وی به تشریح برنامه های جشنواره در پنج شهرستان پرداخت و بیان کرد: معرفی محصول در سطح ملی و بین المللی، توریسم کشاورزی و گردشگری مزرعه، آموزش کشاورزان، معرفی ارزش های دارویی و اقتصادی زرشک، جذب سرمایه گذار برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی و کمک به بازاریابی از اهداف اصلی جشنواره است.

 

 

کد خبر 1223516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha