عملکرد دستگاه‌های اجرایی گیلان در قانون بودجه ۱۴۰۱/ از تضییع حق استان جلوگیری شود

با توجه به تمرکز بخش زیادی از اعتبارات لایحه بودجه به صورت ملی، دستگاه‌های اجرایی گیلان باید برخلاف سال‌های گذشته تلاش کنند تا با سهم خواهی بیشتر از تضییع حق استان در بودجه ۱۴۰۱ کشور جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، کل مصارف استان گیلان در بودجه سال ۱۴۰۱ که شامل اعتبارات هزینه‌ای و تملک سرمایه‌ای در دو بعد استانی و ملی را شامل می شود در بین ۳۱ استان دیگر کشور در رتبه یازدهم قرار دارد و سهم گیلان از کل مصارف سایر استانها ۱.۳ دهم است.

 

مجموع اعتبارات تملک استانی و اعتبارات هزینه‌ای استانی سه هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان است که به تفکیک شامل ۹۸۷ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای یعنی ۲۷ درصد و حدود ۲ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی حدود ۷۱ درصد و مابقی اعتبارات اختصاصی است.

 

سهم استان گیلان از اعتبارات هزینه‌ای کشور در بودجه سال ۱۴۰۱ معادل سه و هفت دهم درصد است که در این بخش در رتبه دهم و در اعتبارات عمرانی با هفت و سه دهم درصد رتبه دهم کشور را در اختیار دارد که با سهم جمعیتی استان از کشور تقریبا معادل است.

 

از ویژگی‌های اصلی بودجه سال ۱۴۰۱ تغییر در مسیر اقتصادی کشور در بحثهای مالی با تاکید بر رشد اقتصادی و ارتقا بهره‌وری، عدالت محوری، ثبات اقتصادی و سیاستهای درست اقتصادی در حوزه بودجه ریزی است که امید می‌رود با سیاست گذاری‌های درست مسئولین محقق شود.

 

کارشناسان معتقدند بودجه یک ابزار سیاسی است و اهدافی مانند اشتغال، تورم،  توسعه عدالت و مواردی از این دست را پیگیری می‌کند و به نوعی ارقامی که در بودجه پیش‌بینی شده باید به گونه‌ای عمل کند تا اهداف سیاسی پیش بینی شده از قبل محقق گردند.

 


*تکمیل پروژه راه‌آهن کاسپین از محل تهاتر نفت

«سید کاظم دلخوش اباتری» در همین راستا اظهار داشت: در کشور ما و سایر کشورها بودجه پیش بینی درآمد و هزینه است و مطمئنا این پیش‌بینی‌ها در زمان تخصیص‌ها قطعی نیست.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه بودجه در کشورمان عملیاتی نیست و هنوز سنتی باقی مانده است تصریح کرد: درآمدهای کشور ما نوسانات شدید دارد و بیشترین تکیه ما بر مالیات و درآمدهای نفتی است که قیمت گذاری آن در اختیار ما نیست بنابراین عوامل اشاره شده در میزان تحقق درآمدهای کشورمان نوسان ایجاد می‌کنند.

 

دلخوش اباتری با تاکید بر اینکه علاوه بر جابه جایی احکام، زمان رسیدگی به بودجه تا سال آینده توسط مجلس کوتاه می‌شود اضافه کرد: در برخی از سال‌ها به دلیل عدم تحقق درآمدهای بودجه تخصیص ها به کمتر از ۲۵ درصد رسید و این نشان می‌دهد که دو مقوله تخصیص و درآمدها ارتباطی تنگاتنگ دارند.

 

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس ابراز داشت: تنها یک بخش از بودجه گیلان در جدول ۱۹ به استان ابلاغ می‌شود که باید بین استان تقسیم شود و بخش عمده‌ای از آن به شکل ملی است که ظرفیت خوبی برای استان محسوب می‌شود.

 

دلخوش اباتری از پیگیری مجمع نمایندگان استان گیلان برای جذب اعتبارات پروژه‌های عمرانی استان از محل سفر ریاست جمهوری خبر داد و گفت: جلساتی با سازمان انرژی اتمی و سازمان محیط زیست کشور برگزار کردیم تا با فناوری پرتودهی گاما شیرابه لندفیل سراوان ظرف مدت کوتاهی و‌ با یک هزینه کم به آب کشاورزی تبدیل شود.

 

وی یادآور شد: امسال علاوه بر ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در بخش توزیع قیر، اعتباراتی هم برای تبدیل آن در نظر گرفتیم تا بدین وسیله مشکل دستگاه‌ها در حوزه آسفالت راه‌های روستایی حل شود.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان افزود: اخیرا با یک تیم اقتصادی سفری به مسکو داشتیم و قرار شد مبادلات اقتصادی دو کشور ایران و روسیه از چهار میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار افزایش یابد که این اتفاق  چشم‌انداز اقتصادی خوبی برای کشور و استان گیلان به شمار می‌رود.

 

دلخوش اباتری از اعزام ۸۰ شرکت روسی به کشورمان برای افزایش مبادلات اقتصادی خبر داد و اضافه کرد: در دیدارهایی که به همراه استاندار گیلان با معاون اول رئیس جمهور داشتیم مقرر شد از محل تهاتر نفت پروژه راه‌آهن کاسپین تکمیل شود.

 

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس با بیان اینکه برنامه ششم توسعه هم مانند قانون بودجه تنها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد تحقق پیدا کرده است اضافه کرد: ظرفیت‌های خوب و متنوعی در بودجه لحاظ شده است که میزان برخورداری استان گیلان از این منابع و اعتبارات به میزان تلاش و پیگیری مسئولان داخل استان بر می‌گردد. 

 

وی اختصاص رقمی قابل توجه به منظور احیا تالاب انزلی را خواستار شد و اذعان کرد: به دنبال این هستیم از محل تهاتر نفت و یا از سایر منابع برای رسوب زدایی تالاب انزلی اعتباراتی اختصاص داده شود.

 

 

* ۳۷ درصد از دستگاه‌های اجرایی گیلان در حوزه بودجه 1400 فاقد عملکرد بودند

«امید نبی زاده حقیقی» نیز در همین راستا اظهار داشت: دیوان محاسبات کشور و استان گیلان برای نخستین بار در تاریخ ۱۲۰ ساله تشکیل این نهاد توانسته شش ماه زودتر از موعد مقرر گزارش تفریق بودجه را آماده و به مجلس ارسال کند.

 

رئیس دیوان محاسبات استان گیلان افزود: در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۷۶ جز، بند و تبصره قانون بودجه را در دستگاه‌های اجرایی استان گیلان جهت رسیدگی در دستور کار قرار دادیم که تعداد ۱۴۶ جز و بند به میزان ۵۳ درصد دارای عملکرد و تعداد ۱۰۳ جز و بند به میزان ۳۷ درصد فاقد عملکرد بودند.

 

نبی زاده حقیقی دلایل فاقد عملکرد بودن برخی از جز و بندهای تفریق بودجه را برشمرد و اذعان کرد: عدم اختصاص اعتبارات به هنگام به دستگاه‌های اجرایی و عدم انجام فعالیت‌ها توسط برخی دستگاه‌ها از جمله این علل محسوب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ترک فعل دستگاه‌ها توسط دیوان محاسبات پیگیری می‌شود اذعان کرد: دیوان محاسبات گیلان در این حوزه ورود کرده و به دنبال مصادیق ترک فعل دستگاه هاست و عملکرد آنان را به دقت رصد می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، خط آهن رشت به انزلی و رشت به آستارا، احیا تالاب انزلی و یا سد پلرود از جمله پروژه‌های ملی و اولویت دار استان گیلان محسوب می‌شود اما از آنجا که دولت با کسری منابع مالی مواجه است متاسفانه  روند اجرای این دست از پروژه‌ها به کندی پیش می‌رود که انتظار است مسئولان استان گیلان و نمایندگان آن برای عبور از این چالش و جذب اعتبارات بیشتر اقدامات گسترده تری انجام دهند تا در حوزه اعتبارات ملی سهم استان گیلان بیش از این تضییع نشود.

 

کد خبر 1223543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha