منطق بازسازی نهادهای فرهنگی کشور مستلزم مطالعات مخاطب شناسی است

رییس پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: باید با مهندسی فرهنگی نهادهای فرهنگ ساز کشور و مطالعات مخاطب شناسی به منطق بازسازی برسیم.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، دکتر مسعود فیاضی، رییس پژوهشکده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیر شورای سیاستگزاری همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور در این همایش گفت: در اولین دیدار رهبری با دولت سیزدهم ایشان بر بازسازی فرهنگی کشور تاکید کردند و بر قید انقلابی بودن بر این مسئله تاکید کردند. تاکیدات رهبری در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است و این تاکیدات نشان داد مطالعات عمیقی در این خصوص باید صورت بگیرد.

 

فیاضی افزود: موضوع بازسازی ساختار فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. همزمان دبیرخانه ای در سازمان تبلیغات ایجاد و پس از جلسات مختلف محتوایی خروجی های خوبی حاصل شد. از همان ابتدا این مسئله مطرح بود که این بازسازی بر اساس چه منطق و مبنایی باید صورت گیرد. اصولا تغییر ساختار یکی از سخت ترین کارهاست و نمی شود بدون برنامه ریزی این پروژه بزرگ را انجام داد.

 

وی گفت: بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور بدون کار نظری انجام نمی شود، به همین منظور پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی به ویژه گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ساعت ها مطالعه، کار و کرسی های ترویجی و مصاحبه های سنگین انجام داد.

 

دبیر شورای سیاستگزاری همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: در میان گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه سازمان تبلیغات به عنوان دبیرخانه این همایش ارتباط علمی خوبی برقرار است. از مطالعات صورت گرفته یافته های خوبی به دست آمد که به صورت اختصار به چند مورد اشاره می کنم. دو تلقی از ساختار فرهنگی در این نهادهای فرهنگ ساز چون نهاد تعلیم و تربیت و افکار عمومی جامعه می باشد. برای بازسازی فرهنگی باید مخاطب شناسی انجام دهیم. باید با مهندسی فرهنگی نهادهای فرهنگ ساز و مطالعات مخاطب شناسی به منطق بازسازی فرهنگی برسیم.

 

فیاضی ادامه داد: در نوبت بعد از ظهر شش میزگرد برگزار خواهد شد که موضوعات آنها به ترتیب ارتباط ساختارهای فرهنگی و نهاد دینی، ساختارهای فرهنگی و خانواده، ساختارهای فرهنگی و نهاد تعلیم و تربیت، ساختارهای فرهنگی و رسانه و فضای مجازی، ساختارهای فرهنگی و مردم و ساختارهای فرهنگی و دولت می باشد. مدعوین این همایش را اساتید و نخبگان فرهنگی و کارگزاران فرهنگی کشور تشکیل می دهند.

 

وی خاطر نشان کرد: نهادهای حاکمیتی فرهنگ که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را در برگزاری این همایش همراهی کرده اند عبارتند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌شورای عالی انقلاب اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سازمان تبلیغات اسلامی و ... می باشند.

کد خبر 1223738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha