گزارش شبستان از  نشست  کتابخوان ویژه اصحاب رسانه با موضوع هفته وحدت

دومین نشست از سلسله نشست های کتابخوان در قم ویژه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با مرور کتاب هایی با موضوع هفته وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم، دومین نشست از سلسله نشست های کتابخوان در قم ویژه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با مرور کتاب هایی با موضوع هفته وحدت امروز (شنبه ۲۳مهرماه) برگزار شد.

 

در این نشست که با همکاری خانه مطبوعات استان قم در اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد، ابتدا مهدی توکلیان مدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ کتابخوانی توسط اصحاب هنر و فرهنگ و به خصوص رسانه اظهار داشت: باید بتوانیم مطالبات حوزه کتاب را با همراهی این عزیزان دنبال کنیم.

 


توکلیان افزود: در حال حاضر بیش از 13 هزار کتاب گویا در مخزن کتاب خانه آیت الله خامنه ای برای نابینایان و کم بینایان وجود دارد و بالغ بر 5 میلیون صفحه کتاب بریل از بدو تاسیس نهاد آماده شده و و به 265 کتاب خانه در کشور ارسال شده و بیش از 3 هزار نفر نابینایان در استان قم از این خدمات نیز استفاده می کنند.

 

وی تصریح کرد: چنین ظرفیت هایی نشان می دهد باید توجه ویژه ای به کتابخوانی صورت بگیرد و در شهر قم به عنوان شهر فرهنگی نباید کتاب مهجور باشد.

 

مدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم عنوان کرد: البته در حال حاضر استان قم با توجه به نیازهایش حداقل به 40 کتابخانه عمومی احتیاج دارد، ضمن اینکه بالغ بر 50 کتابخانه عمومی نیز در قم فعال است.

 

وی بیان کرد: افراد با کمترین هزینه می توانند عضو کتابخانه های عمومی شوند و از ظرفیت 3700 کتابخانه عمومی در سطح کشور با همان کارت عضویت بهره مند شوند و این فرصت خوبی برای کتابخوانی است.

 

توکلیان خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی عدم افتتاح کتابخانه مرکزی قم است که علی رغم وعده های بسیار هنوز تحقق نیافته و باید اصحاب رسانه آن را مطالبه کنند.

 

وی گفت: عملیات پروژه کتابخانه مرکزی قم در زمینی به مساحت 2426 مترمربع از سال 1391 آغاز شده و مخزن این کتابخانه که در 4 طبقه تأسیس گردیده، و به مساحت ۸۵۰ مترمربع، ظرفیت ۶۰ هزار نسخه کتاب را داراست و چنین ظرفیت عظیمی هنوز در دسترس جامعه کتابخوان قرار نگرفته است.

 

مدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در ادامه افزود: در بخش کتاب عکس هنوز نتوانسته ایم جایگاهی برای آن به دست بیاوریم که به واسطه هزینه های سنگین و روند دشوار در تولید است، در حالی که کتاب عکس می تواند منبعی مهم در عرصه های فرهنگی و پژوهشی باشد و می توان با همت عکاسان هنرمند به این ظرفیت مهم دست یافت.

 

در ادامه این نشست یونس عزیزی نویسنده و روزنامه نگار و دبیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: در ادبیات مذهبی کارهایی در مورد پیامبر(ص) انجام شده است و به زندگی رسول خدا پرداخته که می تواند در زمینه وحدت، آثار بسیار خوبی به شمار رود.

 

وی ضمن معرفی کتاب سه کاهن ویژه هفته وحدت بیان کرد: این کتاب به زندگی پیامبر(ص) به خصوص دوران کودکی ایشان می پردازد و شرح حال افرادی را روایت می کند که می‌خواهند محمد را که دارای مشخصاتی است که در پیش بینی ها آمده از دست حلیمه بیرون بیاورند.

 

عزیزی اظهار داشت:در واقع داستان سه کاهن به یک روز از زندگی پیامبر اکرم (ص) در سن چهار سالگی بازمی گردد، در این داستان حلیمه دایه پیامبر در تلاشی قابل توجه، سعی دارد تا جان پیامبر(ص) را از گزند کاهنانی نجات دهد که می خواهند بر اساس نشانه های ظاهری پیامبر خاتم (ص)، وی را در کودکی از بین ببرند.

 

وی همچنین گفت: رمان دینی یک امر مدرن است، اما در فضای ادبی ما متاسفانه اگر کسی به سمت مان نویسی برود و از مباحث دینی استفاده کند تصور می شود از گروه خاصی است و این امر از دو قطبی های مرسوم سرچشمه می گیرد در حالی که در زمان نویسان بزرگ جهان و در 400 سال ادبیات داستانی افرادی هستند که به حوزه دین پرداخته اند.

 

این نویسنده خاطرنشان کرد: قیصری داستان خود را با عبارات منقطع و جملات کوتاه و پرضرب آغاز می کند و به جلو می برد و داستان پر از حرف و زنگ است و بخش عمده ای از این داستان نیز با دیالوگ های حلیمه و اطرافیان او جلو می رود.

 

وی گفت: ما جشنواره ای به نام خاتم ویژه داستان کوتاه در مورد حضرت محمد(ص) در کشور داریم که بسیاری از نویسندگان فعال در حوزه دین در آن فعال هستند.

 

در این نشست هممچنین حجت الاسلام صفوی از نویسندگان و پژوهشگران با معرفی کتاب انسان 250 ساله بیان کرد: این کتاب شامل بیانات مقام معظم رهبری دربارهٔ زندگی سیاسی-مبارزاتی ائمهٔ معصومین (ع) است که سخنان ایشان را در بازه اردیبهشت ۱۳۵۹ تا اسفند ۱۳۸۹ نگاشته است.

 

وی افزود: عنوان کتاب برگرفته از عبارتی است که سید علی خامنه‌ای برای توصیف زندگی ائمه اطهار بیان کرد:بارها گفتم زندگی ائمه اطهار را که ۲۵۰ سال طول کشیده، زندگی یک انسان به حساب بیاوریم، یک انسان ۲۵۰ ساله. از هم جدا نیستند، کلهم نور واحد.

 

این نویسنده عنوان کرد: کتاب انسان 250 ساله فقط تاریخ صرف نیست و بسیار تحلیلی و فراتحلیلی به شمار می رود، این کتب در سه بخش ویژه نوجوانان، بخش جوانان و دانشجویان و طلاب و بخش سوم شامل متخصصین نگاشته شده است.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه هنری و فرهنگی و رسانه ای در تولید محتوا هنوز شناخت دقیقی از پیامبر(ص) و معصومین(ع) وجود ندارد و گاهی در فیلم ها تنها غزوه ها و جنگ های ایشان روایت می شود، در حالی که شناخت دقیق ایشان اهمیت زیادی دارد و به خصوص نویسندگان باید از منابع اصلی برای نوشتن در این باب استفاده کنند.

 

حجت الاسلام صفوی اظهار کرد: متاسفانه یک جریان سکولار می خواهد زندگی پیامبر(ص) و معصومین(ع) را تنها دینی قلمداد کند، در حالی که این 250 سال از زندگی آنان سراسر سیاسی است و سیاست از دین جدا نبوده و آنها سراسر با جهاد در راه خدا و یا جهاد تبیین به هدایت می پرداختند.

 

در این نشست مهدی حسینی عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه گفت: خانه مطبوعات در دوره فعلی نگاه خود را به سمت کارهای فرهنگی و جدید پیش برده است و علاوه بر فعالیت های خدماتی و آموزشی و رفاهی در حوزه فرهنگی نیز وارد عرصه شده و برنامه هایی را دنبال می کند.

 

وی افزود: این فعالیت های فرهنگی در پیشبرد اهداف اصحاب رسانه نیز اثرات مثبتی داشته است، یکی از این اقدامات تشکیل جلسات کتابخوانی با مشارکت کتاب خانه های استان قم است که باید تداوم یابد، امید است بتوانیم از ظرفیت های لازم در جهت توسعه کتابخوانی و فعالیت های فرهنگی در میان اصحاب رسانه استفاده کنیم.

 

در پایان نیز خانم خداداد کارشناس فرهنگی کتاب خانه های عمومی قم در جمع خوانی کتاب قاف که بازنویسی شده از تاریخ یاسین حجازی است به زندگی پیامبر(ص) برگرفته از کتاب پرداخت.
 

کد خبر 1223774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha