پیش‌بینی صید بیش از ۲ هزار تن ماهیان استخوانی در نوار ساحلی گیلان

خلیلی گفت: پیش بینی می‌کنیم در فصل صید و‌صیادی امسال بیش از ۲ هزار تن ماهیان استخوانی در نوار ساحلی استان گیلان صید شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «کوروش خلیلی» شامگاه شنبه(۲۳ مهر) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: در طول نوار ساحلی استان گیلان شرکتهای تعاونی پره صیادی به صید انواع ماهیان استخوانی می‌پردازند.

 

سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان ماه‌های بهمن و اسفند را پیک صید ماهیان استخوانی دانست و عنوان کرد: به علت شرایط جوی که سال گذشته در اسفند ماه رخ داد شاهد کاهش صید ماهیان استخوانی در نوار ساحلی استان گیلان بودیم و تا فروردین سال ۱۴۰۱ میزان صید ماهیان استخوانی چهار درصد کاهش یافت.

 

خلیلی درصد تغییرات صید ماهیان استخوانی دریای خزر از سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۰ را بین سه تا چهار درصد ذکر کرد و یادآور شد: البته روند این کاهش صید افزایشی نیست و آن هم به این دلیل است که اقدامات شیلات برای بازسازی ذخایر دریای خزر و حفظ شغل صید و صیادی مثمر ثمر واقع شده است.

 

وی اذعان کرد: حوزه فعالیت شیلات عملا به چهار بعد وابسته است و اولین بعدی که روی فعالیت‌های شیلاتی تاثیرگذار است مخصوصا صید و صیادی، بعد طبیعی آن و بعد اقلیمی است اما پیش بینی میکنیم در فصل امسال بیش از دو هزار تن صید ماهیان استخوانی در نوار ساحلی استان گیلان رخ بدهد.

 

سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان مهمترین اقدامات شیلات برای بازسازی و حفظ ذخایر دریای خزر را برشمرد و گفت: در بین هفت استان ساحلی، قویترین مراکز بازسازی ذخایر دریا در گیلان وجود دارد بنابراین شیلات گیلان طبق تعهدات خود در سال گذشته برای تکثیر و رهاسازی توانستیم ۱۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی را تکثیر و رهاسازی کنیم.

 

خلیلی تصریح کرد: شیلات استان گیلان طبق تعهدات خود باید دو میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری را در دریا رهاسازی می‌کرد که در این حوزه رهاسازی یک میلیون قطعه آن تاکنون محقق شده است. 

 

وی اضافه کرد: علت اینکه بچه ماهیان رهاسازی شده در دریای خزر نمی‌مانند به ضعف تکنیک بر نمی‌گردد از طرفی شرایط آلودگی، عدم رعایت دستورالعمل‌های صید، صید بی‌رویه و تخریب شرایط طبیعی زاد و ولد ماهیان رود کوچ در رودخانه‌ها روی ضریب بازماندگی بچه ماهیان رهاسازی شده تاثیر شگرفی دارد. 

 

سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان ابراز داشت: اجرای معافیت ۱۰ درصدی بیمه صیادان از جمله مواردی بود که توسط شیلات و نمایندگان مجلس مورد پیگیری قرار گرفت اما به علت تخصیص و تامین منابع مورد نیاز این امر تاکنون به سرانجام نرسیده است.

 

خلیلی روند دو منظوره کردن پرده‌های صیادی استان گیلان را هم مورد اشاره قرار داد و افزود: شیلات تا سال ۱۴۰۴ برنامه تحول را در پیش گرفته است و باید به سمت توانمندسازی تعاونی‌های پره صیادی حرکت کند که این برنامه در استانهای جنوبی موفقیت‌آمیز بوده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعاونی‌های صیادی گیلان تنها شش ماه از سال فعالیت میکنند عنوان کرد: برای دو منظوره سازی تعاونی‌های پره صیادی باید ابتدا توانمند سازی آنان را در پیش بگیریم زیرا بدون توانمندسازی اقدامات اینچنینی محقق نمی‌شوند.

 

سرپرست شیلات استان گیلان خاطرنشان کرد: مجموع تولیدات شیلاتی کل کشور در سال گذشته حدودا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود و گیلان در بخش آبزی‌پروری ۱۰ درصد و در حوزه صید و صیادی نزدیک به یک و نیم درصد از مجموع تولیدات شیلاتی کشور را بر عهده دارد.


 

کد خبر 1223843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha