وزیر برای رفع مشکلات تعاونی‌ها و اقتصاد تعاون‌گرا تدبیری اساسی بیندیشد

​سماکچی با بیان اینکه به علت عدم رسیدگی و برخورد انفعالی با موضوع تعاون، اقتصاد مبتنی بر تعاون آسیب شدید دیده است گفت: از وزیر آینده تعاون انتظار داریم برای رفع مشکلات تعاونی‌ها و اقتصاد تعاون گرا تدبیری اساسی بیاندیشد.

« محمد رسول سماکچی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، ضمن اشاره به تعیین تکلیف وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: از صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی این وزارتخانه انتظار داریم به فوریت ماده قانونی تشکیل هیئت امنا یا مجمع عالی تامین اجتماعی را از طریق هئیت دولت به مجلس ارائه کندتا هیئت امنا از حالت دولتی به حالت واقعی متشکل از شرکای تامین اجتماعی و دولت تبدیل شود.

 

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایی گیلان ضمن اشاره به نحوه تشکیل هیئت امنا یا مجمع عالی تامین اجتماعی تصریح کرد: وظیفه هیئت امنا یا مجمع عالی، انتخاب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی و تدوین تصمیمات عالی و راهبردی سازمان است.

 

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود هیئت امنا از چهار نفر نماینده کارگران، چهار نفر نماینده کارفرمایان، چهار نفر نماینده بازنشستگان تامین اجتماعی، سه نفر نماینده دولت، سه نفر نماینده مجلس و سه نفر نماینده قوه قضاییه یعنی جمعا ۲۱ نفر تشکیل شود.

 

سماکچی در مورد ترکیب نمایندگان دولت، مجلس و دستگاه قضایی شرح بیشتری ارائه داد و یادآور شد: سه نفر نماینده دولت می‌تواند شامل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان رئیس، وزیر اقتصاد و وزیر صمت، سه نفر نماینده مجلس شامل رئیس کمسیون اجتماعی، رئیس کمسیون برنامه و بودجه و رئیس کمسیون صنایع و سه نفر نماینده قوه قضاییه شامل معاون اجتماعی، معاون اقتصادی و معاون فرهنگی قوه قضاییه باشد.

 

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایی گیلان همچنین از آمادگی خود برای ارائه این ماده قانونی به وزیر آینده تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخن گفت و افزود: در سنوات گذشته درحق تعاون در کشور ظلم شده در حالیکه یک پایه اصلی اقتصاد باید تعاونی باشد متاسفانه بعلت عدم رسیدگی و برخورد انفعالی با موضوع تعاون، اقتصاد مبتنی بر تعاون آسیب شدید دیده است.

 

وی با تاکید بر اینکه وزیر آینده تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برای رفع مشکلات تعاونی‌ها و اقتصاد تعاون گرا تدبیری اساسی بیاندیشد اذعان کرد: در بحث روابط کار در کشور نیز تناقضات و مشکلات اساسی وجوددارد که با تغییر در قانون کار و شوراهای اسلامی کار و آیین نامه‌ها این مشکلات باید حل و فصل شود.

 

سماکچی با بیان اینکه آمادگی کامل داریم تا در تمام موارد گفته شده به وزیر آینده تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمک کنیم خاطرنشان کرد: در فرآیند رشد اقتصادی و تقویت هویت ملی، از توسعه تعاونی‌ها برای ارتقاء روح همکاری و تحقق اهداف مشترک یک جامعه استفاده می‌شود بنابراین پذیرفته نیست چنین ظرفیتی در کشورمان مغفول واقع بماند.

 

کد خبر 1223844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha