عملیات ساخت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هاله ای از ابهام

با هزار امید، آرزو و پیگیری های فراوان مسئولان وقت عملیات اجرایی ساخت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان شیروان در سال ۹۰ آغاز شد که با گذشت ۱۱ سال همچنان در مرحله فنداسیون و نیمه تمام باقی مانده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی-شیروان

 

دومین شهر خراسان شمالی همچنان دارای یک باب ساختمان قدیمی و فرسوده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است که سال 90 با پی گیری های فراوان مسئولان شهرستانی و استانی عملیات ساخت ساختمان جدید واقع در انتهای شهرک امام شهرستان آغاز شد ولی گویا کلنگ طرح بر زمین باقی مانده و جدانشدنی است و با گذشت یازده سال دریغ از ساخت و پیشرفت فیزیکی که بتواند بذر امید را در دل کودکان و نوجوانان شهرستان ایجاد کند.

 

 

اولین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی در سال ۴۹ در شیروان احداث شد که هم اینک ساختمان فعلی با ۴۰۰ متر مربع و قدمت ۵۰ سال نیاز به نوسازی دارد و باید فکری به حال آن کرد، اما گویا قرار نیست کودکان شیروانی خلاقیت ها و آثار خود را در مکان بهتری در معرض دید قرار دهند و این خود یکی از علل استقبال اندک کودکان جهت مراجعه به کانون و استفاده از ظرفیت های آن است.

 

کودکان شهری که در حسرت داشتن یک فضا و مکان جدید چنین کانونی با امکانات و تجهیزات به روز که حق طبیعی آنان است همچنان در کانونی مستقر در پارک شهید فهمیده با فضایی اندک، ساختمانی قدیمی، فرسوده، فاقد تجهیزات و امکانات به روز با شور و شوق کودکانه آثار هنری و خلاقیت های خود را به تصویر می کشند.

 

مکان فعلی کانون نامی ناآشنا در ذهن بسیاری از کودکان و نوجوانان است و یا مکانی برای بسیاری از این سنین که فقط یکی دوبار بازدید داشته اند و دیگر جذابیتی در آن ندیدند که مشتاقانه به سمت آن بروند.

 

ساختمانی کوچک با پنچره های میله ای بسیار ساده که به رغم اسم و جایگاه مکان هیچ زیبایی و جذابیت کودکانه ای در آن به چشم نمی خورد.

 

با خنده و شادی فراوان وارد پارک می شود و آن سوی محوطه، کودکان در حال بازی و نقاشی توجه اش را جلب می کند، دستش را از دستان مادرش جدا می کند و سریع به آن سو می دود، از پشت پنجره شیرینی دورهمی همسن و سال های خود را حس می کند و با کنجکاوی داخل می رود.

 

مربی به سوی او می آید و با خنده می گوید شما هنوز زیر 7 سال هستی و فقط اجازه بازدید داری، کودک با شوق و ذوق به قفسه های کتاب کودکانه می نگرند، سمت دیگر عروسک های دست ساز با شکل و شمایلی رنگارنگ، سمت دیگر آثار نقاشی و هنرهایی که به در و دیوار کانون نصب شده و وسط سالن که میز و صندلی ها به صورت منظم چیده شده است.

 

از این دست کودکان زیاد هستند که روزانه از این مکان فکری، فرهنگی و پرورشی بازدید می کنند ولی فضای کوچک و امکانات نامناسب در خور شأن اسم کانون نیست و امید است مسئولان نگاه ویژه ای به این طرح ها داشته باشند، خصوصا که شخصیت انسان از دوران کودکی و پس از خانواده در همین مکان های فرهنگی، پرورشی شکل می گیرد و در ذهن کودک حک شده و به یادگار می ماند.

 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مکانی برای اجرای فعالیت های فرهنگی، هنری، ادبی، آثار، نقاشی، خلاقیت،ابتکار و خیلی مباحث و موضوعات گسترده تر است و بنابراین می طلبد با توجه به نقش و اهمیت آن فضای آن هم از ساختار مناسبی برخوردار باشد.

 

 

 

«فرهاد آقا بیگی» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: با توجه به جمعیت شهر و دومین شهر استان ساخت چنین فضایی نیازمبرم است و برای احداث مجدد آن پی گیری های بسیاری صورت گرفته است.

 

 

وی ضمن تایید توقف این طرح در مرحله فنداسیون و با گذشت 11 سال از آغاز عملیات کلنگ زنی آن اظهار کرد: علت اصلی توقف طرح فرهنگی شهرستان نبود اعتبارت بوده است که مجری طرح اداره راه و شهرسازی است و اخیراً پی گیری شده تا اعتباری جهت ساخت مجدد آن در نظر گرفته شود.

 

 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی عنوان کرد: همچنین طی جلسات و بازدیدهای انجام شده از این طرح با فرمانداری شهرستان مکاتبه شده تا اعتباری برای از سرگیری مجدد دومین ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود که موافقت های لازم انجام شده است و با تخصیص به موقع اعتبارات اقدام به شروع طرح انجام خواهد شد.

 

 

آقا بیگی با بیان اینکه اعتبار لازم برای ساختمان جدید کانون باید به روزرسانی و برآورد شود، اضافه کرد: مساحت این طرح یک هزار و ۲۰۰ متر مربع است که سعی خواهیم کرد تا با تخصیص به موقع اعتبارات هر چه سریع تر به اتمام برسد.

 

 

گفتنی است؛ 500 کودک و نوجوان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیروان هستند که بیشتر، دختران هستند.

 

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

کد خبر 1224092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha