مسجد مرکزی برای تقویت فعالیت های اجتماعی است

مساجد محل تبیین امور دینی و پایگاهی برای تقویت فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و.. است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ مسجد  پایگاهی امن برای امت اسلام است و بهترین مکان برای مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ‌نرم استکبار، محل تبیین امور دینی و احکام الهی، کانون بیداری و هوشیاری مردم است.

 

مساجد قبل از ظهور اسلام  کاربرد اساسی در جامعه داشتند و بسیاری از فعالیت‌ها در مساجد انجام می‌شد، امروز هم احیای فعالیت های مسجد محور بستررفع بسیاری از مشکلات است.

 

پایگاه معنوی مسجد بهترین مکان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.

 

مسجد همچنین پایگاهی جهت تعالی و سازندگی جامعه دینی است و از دیگر ویژگی‌ها و شاخصه‌های مساجد این است که پایگاهی برای تقویت وحدت در جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

 

«فاطمه گودرزی» از فعالان فرهنگی شهرستان بروجرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: از سال 88 برحسب وظیفه فعالیت های فرهنگی را از سطح روستا و در مسجد آغاز کردم.

 

وی افزود: با همکاری فعالان مساجد برنامه های مختلفی برای کودکان، نوجوانان و بانوان فعال در مساجد برگزار می شود.

 

گودرزی ادامه داد: با همفکری بانوان گروه های جهادی، بسیج خواهران، بخش خواهران کانون فرهنگی هنری مسجد راه اندازی شد و با توجه به ظرفیت ایجاد شده تلاش در حوزه های فرهنگی منطقه نیز برنامه ریزی شود.

 

وی افزود: شناسایی نیازمندان و اقشار آسیب پذیر و با تهیه بانک اطلاعاتی از نیازمندان روستا از دیگر فعالیت های است که با شیوع بیماری کرونا در مسجد رونق گرفت و با مشارکت خیرین به صورت ماهانه از این افراد حمایت می شود.

 

این بانوی فعال فرهنگی ادامه داد: همچنین با برگزاری دوره های کارآفرینی، اشتغالزایی، برنامه های فرهنگی وهنری و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ دینی در راستای توانمند سزی بانوان فعال در مسجد و محله اقدام می شود.

 

وی بیان کرد: دوره های آموزشی با مشارکت فنی و حرفه ای در روستا برگزار شد و تلاش تا بانوان بی سرپرست و بدسرپرست به شرکت در این دوره ترغیب شوند.

 

گودرزی افزود: پس از پایان دوره با توجه به مشقات دریافت تسهیلات بانکی با هم اندیشی بانوان فعال فرهنگی، صندوق قرص الحسنه روستایی راه اندازی شد و تلاش شد با رضایت اعضاء تسهیلات این صندوق در گام های نخست برای ایجاد اشتغال برای بانوان بدسرپرست و بی سرپرست شرکت کننده در دوره های آموزشی، در اختیار این افراد قرار گیرد.

 

گودرزی افزود: تا راه اندازی اشتغال خانگی برای این افراد چون خیاطی، چرم دوزی، بافندگی، راه اندازی کارگاه ترشیجات، پرورش قارچ و... در کنار این افراد بودیم و برای حمایت از اشتغال آنان در راستای رونق بازار کار آنها هم در حد توان مشارکت داریم.

 

وی با بیان اینکه 45 بانوی مستر در روستا در دوره آموزشی خیاطی نارک دوزی شرکت کردند، افزود: با توجه به ظرفیت ایجاد شده یک کارگاه خیاطی در روستا ایجاد شده و تعداد زیادی از این افراد در این کارگاه مشغول به کار هستند و از مناطق مختلف سفارش کار دارند.

 

گودرزی افزود: همچنین دوره های آموزشی ویژه کشاورزی برای بانوان روستا برگزار شد و در سایه این دوره های آموزشی بانوان به کشت انواع محصولات علاقمند شده و در این حوزه هم اشتغالزایی خوبی ایجاد شد.

 

وی تصریح کرد: در قالب دوره های آموزشی کشت صیفی جات به بانوان روستایی آموزش داده شد و برای رونق این کار از طریق صندوق خانگی از افراد علاقمند به فعالیت در این حوزه هم حمایت شد.

 

گودرزی با اشاره به وجود پتانسیل های مختلف در مناطق روستایی، افزود: حمایت خیرن و افراد توانمند می تواند بستر اشتغال روستائیان و بهبود معیشت این افراد باشد.

 

این بانوی فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به برنامه های حمایتی مسجد محور، بیان کرد: با جذب مشارکت های مردمی و خیرین کمک جهیزیه تهیه و به نوعروسان خانواده های نیازمند روستای اهداء می شود.

 

گودرزی خاطرنشان کرد: تهیه سیسمونی نوزاد، تهیه لوازم التحریر برای دانش آموزان، کمک های معیشتی از دیگر اقدامان بانوان فعال فرهنگی این روستاست.

 

وی با اشاره به سرکشی های انجام شده از مدرسه های این بخش، افزود: بخاری های فرسوده مدارس با کمک گروه جهادی خواهران تهیه و به مدرسه اهداء شده است.

 

این بانوی فعال فرهنگی با اشاره به برنامه های مختلف دینی و فرهنگی بانوان جهادگر این روستا، ادامه داد: با کمک گروه جهادی روستا و با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد دانش آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی و در راستای آموزش و توانمند سازی به این دانش آموزان اقدام شده است.

 

وی افزود: در این راستا هر کدام از دانش آموزان بازمانده از تحصیل و فرزندان طلاق که کسی برای رسیدگی به درس خواندن نداشتند، شناسایی و هر دانش آموزان تحویل یک بانوی جهادگر شده است.

 

گودرزی افزود: همچنین با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد، کلاس های آموزشی قرآنی، احکام، کمک آموزشی چون دوره های آموزشی زبان انگلیس، ریاضی و... برای عموم کودکان و نوجوانان علاقمند در مسجد برگزار می شود.

 

مسجد فرصت تعالی است و جنس تأثیرگذاری مسجد بر ذهن کودک و نوجوان کاملا ثابت شده است وفعالیت های مسجد محور روح تعهد و مسئولیت را در جامعه افزایش می دهند.

 مساجد پایگاهی برای تقویت آموزه های دینی و اعتقادی و کاهش آسیب ها و ناهنجاری ها هستند که باید این ظرفیت بزرگ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 1224159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha