بیش از ۳۳ هزار معلول در استان مرکزی وجود دارد

زیدوند با اشاره به اینکه ۳۳ هزار و ۶۸۷ معلول در استان مرکزی وجود دارد گفت: از این تعداد معلول چهار هزار و ۱۰۳ نفر معلول نابینا و کم‌بینا هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، « محمد زیدوند» در آیین گرامیداشت روز جهانی معلولین که با همکاری انجمن نابینایان استان مرکزی که شب گذشته (25 مهر) در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد، ضمن گرمیداشت این روز گفت: استان مرکزی دارای ۳۳ هزار و ۶۸۷ نفر معلول است که از این تعداد معلول چهار هزار و ۱۰۳ نفر معلول نابینا و کم‌بینا هستند.

 

سرپرست بهزیستی استان مرکزی، خاطر نشان کرد: اراک با دو هزار و ۶ نفر بیشترین آمار و آشتیان با ۳۸ نفر کمترین میزان افراد نابینا را به خود اختصاص داده‌اند.

 

وی افزود: طبق پژوهش های به عمل آمده، عوامل مختلف ژنتیکی، محیطی، آلودگی هوا، تغذیه و ... از عوامل مختلف در معلولیت‌ها هستند و در حال حاضر نیز با توجه به نوع تغذیه افراد جامعه و وجود اقلام تراریخته که در جامعه رواج یافته، متأسفانه میزان معلولیت‌ها هم با افزایش بیشتری مواجه بوده است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی با توجه به تکالیفی که عهده‌دار است، وظایفی را انجام می‌دهد که پیشگیری از معلولیت‌ها پیش از بارداری تا تولد و پس از آن یکی از این وظایف به شمار می‌رود، اضافه کرد: در بحث شنوایی‌سنجی یا بینایی‌سنجی نیز اقداماتی در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها صورت گرفته است.

 

زیدوند، با اشاره به اینکه در طول سال و به‌صورت مستمر نیز طرحی در قالب بینایی‌سنجی کودکان سه تا ۶ سال اجرا می‌شود، ادامه داد: با اجرای چنین طرح‌هایی به‌صورت صددرصد از کم‌بینایی یا نابینایی در سنین بالاتر جلوگیری به عمل می‌آید ضمن اینکه در صورت عدم پیشگیری‌های لازم فرد تا پایان عمر با معلولیت مواجه خواهد بود.

 

سرپرست بهزیستی استان مرکزی استفاده از کمک‌هزینه تحصیلی در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، استفاده از وسایل کمک بینایی، عصای نابینایان، ساعت گویا، پرداخت مستمری، کمک‌هزینه درمان تا سقف ۱۶ میلیون تومان به‌صورت سالانه، کمک‌هزینه ایاب و ذهاب و ... را از جمله خدمات ارائه شده به نابینایان عنوان کرد.

 

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در بحث مناسب‌سازی فضای شهر و در جهت تسهیل در روند رفت و آمد معلولین جلساتی به‌صورت فصلی در شهرستان‌های استان مرکزی برگزار و این موضوع مورد پیگیری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: امید است با این موارد پیشگیری بتوانیم در جلوگیری از معلولیت های گام های موثری برداریم.

 

گفتنی است، در این مراسم که با حضور معاون امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی و جمعی از مسئولان و روشندلان برگزار شد، برنامه‌های مختلفی از جمله مسابقه، اجرای تئاتر، موسیقی و ... برگزار و از اعضای مجموعه نابینایان و کم‌بینایان عصای سفید اراک و نابینایان فعال در عرصه‌های مختلف با اهدای لوح قدردانی شد.

 

کد خبر 1224425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha