قم با ورود حضرت معصومه (س) احیاگر معارف اهل بیت (ع) و انتقال دهنده معارف دین به سراسر دنیا شد

مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با بیان اینکه قم با ورود حضرت معصومه (س) احیاگر معارف اهل بیت (ع) و انتقال دهنده معارف دین به سراسر دنیا شد گفت:

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان بذر مذهب شيعه در اوايل قرن‏ اوّل هجرى در اين سرزمين پاشيده شد و ديرى نپاييد كه به صورت يك شهر به تمام معنا شيعه درآمد و مأمنى براى پيروان مكتب اهل‏بيت قرار گرفت.قم در اين مدّت آماده استقبال و پذيرايى از فرزندان جسمانى و روحانى آل على بود، كافى بود هر يك از دودمان پيامبر صلى الله عليه و آله و پيروان راستين آن حضرتش به اين سرزمين آيد تا مردم قم با آغوش باز از او استقبال كنند و با كمال عزّت و احترام و خيالى آسوده از دشمنان زندگى كند.بر همين اساس، بسيارى از مردان نامى و سادات جليل‏ القدر و نواده‏هاى پيشوايان مذهب شيعه به اين سرزمين آمدند، كه در رأس آنها می ‏توان به دختر بزرگ و با عظمت امام موسى بن جعفر عليهما السلام، حضرت فاطمه معصومه‏ عليها السلام اشاره كرد.
طبق مستندات تاریخی حضرت فاطمه معصومه (س) به شوق دیدار برادرش امام رضا (ع) از مدینه رهسپار خراسان شدند تا به شهر ساوه آمدند و به خاطر بیماری تصمیم گرفتند که به شهر قم سفر کنند،حضرت معصومه در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شدند در حالی که موسی‌بن خزرج بزرگ خاندان اشعری، زمام شتر حضرت را به دوش می‌کشید، با استقبال پرشور مردم قم قرار گرفتند، و ۱۷ روز در محلی که امروز «بیت‌النور» نامیده می‌شود، به‌عنوان مهمان اقامت داشتند. در آستانه  سالروز ورود حضرت معصومه(ع) به قم گفت و گویی با حجت الاسلام «محمد صادق کفیل»، مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفتگویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

 

 حضرت معصومه (س) دارای چه  ویژگی های مهم اخلاقی و شخصیتی بودند؟

اصلا عالم، عالم تلاش است و میزان هستی هم بر اساس سعی و کوشش تعریف شده است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى‌ لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ كانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً» و هر كس خواهان آخرت باشد و براى آن تلاش شايسته و در خور كند، و مؤمن باشد، پس تلاش آنان سپاس گزارده مى‌شود. بنابراین.اگر آخرت و هر چیز دیگری می خواهید باید سعی و تلاش کنید و به حضرت حق هم ایمان داشته باشید. با توجه به اینکه عالم، عالم تلاش است لذا بهترین مدل تلاش این است که انسان در مسیر احیای امر امام تلاش کند، حالا بهترین تلاش و کوشش چگونه تلاشی است؟ تلاش و کوشش ما باید بر اساس احیای امر امام باشد یا دغدغه امام باشد یا به تعبیر امیرالمومنین علی (ع) هر مامونی باید به امام اش اقتدا کند و ببیند امام چگونه عمل می کند تا همان کار را انجام دهد، یعنی فعل انسان فعل امام باشد.

 

کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) وقتی دیدند امام شان هجرت کردند و به سوی ایران حرکت نمودند، بی بی عالمیان هم به دنبال امام شان حرکت کردند، یعنی عظمت فاطمه معصومه (س) در این است که فعل شان فعل امام بود، حرکت شان، حرکت امام بود، یعنی اگر امام به ایران آمدند، ایشان هم آمدند، به تعبیری گوشه مدینه ننشستند، توقف نکردند، کناره گیری ننمودند، گوشه عزلت نگزیدند بلکه به میدان آمدند.

 

به طور طبیعی وقتی حضرت تلاش و کوشش کردند، هجرت را به جان خریدند، از مدینه جدا شدند و به ایران که برایشان بلاد غربت بود، آمدند، خداوند متعال هم فرمود: جبران می کند. پروردگار هم حرم حضرت معصومه (س) را حرم اهل بیت (ع) قرار دادند و به تعبیر امام رضا (ع) که فرمودند: «من زار المعصومة بقم کمن زارنی» (کسی که معصومه را در قم زیارت بکند مانند آن است که مرا زیارت کرده است) یا به تعبیر امام جواد (ع) بهشت بر او واجب می شود. واضح تر اینکه در عالم هستی رایگان چیزی به کسی نمی دهند. بی بی عالمیان حضرت معصومه (س) زحمت کشیدند و خداوند بر اساس تلاش و زحمتشان درجات و جایگاه ویژه به وی عنایت کردند، در واقع گام برداشتند، ثمره اش را دیدند به دنبالش حرم این بانوی بزرگوار پایگاه و محور احیای دین شد، یعنی قم جایگاه احیای دین و رشد دین شد و قابلیتی که اکنون این شهر دارد، به تعبیری احیاگر معارف اهل بیت (ع) و انتقال دهنده معارف دین به سراسر دنیا است. در حال حاضر قم بستر و جایگاهی برای طالبان معارف دینی از سراسر دنیا  شده است به گونه ای که با کسب علوم دینی، رشد دینی پیدا کرده و  دوباره به کشورهای خود باز می گردند یا از سوی دیگر بزرگوارانی که در قم معارف دین را فرا می گیرند، مهاجرت کرده و آن را به سراسر دنیا انتقال می دهند؛ این خود بسیار ارزشمند است.

 

همچنین می بینیم علمای بزرگی همانند ملاصدرا (صاحب حکمت متعالیه) با زانو زدن در کنار کریمه اهل بیت (ع) پاسخ می گیرد، یعنی هر صاحب علمی و هر حاحب فضلی، علم و جایگاه خود را از زانو زدن در مقابل قبر کریمه اهل بیت (ع) می گیرد و این بسیار مهم است، یعنی حرم و  مرقد حضرت معصومه (س) محوری ایست برای توسعه معارف دینی.

 

ورود حضرت معصومه (س) به قم چه نقشی در گسترش تشیع داشت؟

در حال حاضر قم پایگاه علمی جهان تشیع می باشد، یعنی عملا پویایی و رشد علم در حرم این بانوی بزرگوار  صورت می گیرد، یعنی به تعبیری حرم، این قابلیت را پیدا کرده که این اتفاقات در آنجا رخ دهد.

 

مهمترین درسی که جامعه ما به ویژه دختران و زنان ما می توانند از حضرت معصومه (س) بگیرند، چیست؟

عمل به وظیفه مهمترین درسی است که ما می توانیم از این بانوی بزرگوار بگیریم، یعنی هر انسان یا هر بانوی بزرگواری باید بداند که امروز وظیفه اش چیست، مثلا وظیفه شما در کار خبر چیست، یک زمانی تشخیص می دهید که وظیفه شما مادر بودن است، یک زمانی تشخیص می دهید باید در خانه بمانید یا یک زمانی تشخیص می دهید باید به کار خبری خود ادامه دهید. اگر فردی بر اساس وظیفه حرکت کند، خداوند متعال نیز بهترین ها را برایش قرار می دهد؛ قرار نیست ما در عالم دنیا مخالف میل خود یا مخالف علقه شخصی خود حرکت کنیم بلکه باید ببینیم نیاز دین چیست، چگونه می توانیم در راه خدا گام برداریم، چگونه می توانیم دین خود را حفظ کنیم، چگونه می توانیم خودمان را رشد دهیم. اگر در این مسیر حرکت کنیم  و به آنچه به عنوان وظیفه بر عهده ما گذاشته شده است واقف باشیم، خداوند نیز بهترین ها را نصیب ما خواهد کرد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1224663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha