تولد ۱۰۰ سالگی مسجد بزرگ پاریس

مسجد بزرگ پاریس در مراسمی، صد سالگی تاسیس خود را جشن می گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از یورو نیوز، مسجد بزرگ پاریس سنگ بنای صد سالگی خود را جشن می گیرد.

 

شمس الدین حافظ، تولیت مسجد بزرگ پاریس گفت: مسجد بزرگ پاریس بعد از جنگ جهانی اول جهت قدردانی از مسلمانان که علیه آلمان‌ها جنگیده بودند، بنا نهاده شد.

 

وی افزود: هدف اصلی از ساخت این مسجد یادبود قربانیان جنگ جهانی اول بوده است و دلایل لجستیک دیگری نیز داشته است.

 

این مسجد از جمله مساجد قدیمی اروپاست که قبل از رواج ساخت این گونه مساجد در کشور های اروپایی و امریکایی در دهه پنجاه سده بیستم، ساخته شده بود.

 

در اوایل سال ۱۸۹۵ فکر احداث مسجدی در پاریس در «کمیسیون مستعمرات فرانسوی افریقا» مطرح شد، ولی بر اثر نبودن اعتبار مالی لازم عملی نشد.

 

در سال های پس از جنگ جهانی اول ، این فکر را بار دیگر سیّد کَدّور بن قَبریت ، دولتمرد مراکشی و رئیس «انجمن اوقاف اماکن مقدس»، به دولت فرانسه پیشنهاد کرد.

 

برخی پیشنهاد تأسیس این مسجد را به سلطان عبدالحمید (حک: ۱۲۹۳ـ۱۳۲۷) منسوب دانسته اند.

 

دولت فرانسه نیز مایل بود تا از طریقی مسلمانان شمال افریقا را که در برابر هجوم آلمانی‌ها در کنار نیروهای فرانسه جنگیده بودند، به رسمیت بشناسد و از آنان قدردانی کند.

 

بنابراین در سال 1922 میلادی با تصویب مجلس فرانسه، مبلغ 500 هزار فرانک به این امر اختصاص یافت. بلافاصله کمیسیون اجرایی شامل چندتن از شخصیت های فرانسوی شروع به کار کرد. انجمن شهر پاریس نیز زمین بزرگ و ممتازی به مساحت هفت هزار و 500  مترمربع در منطقه پنج شهرداری اهدا کرد که در کنار باغ گیاه شناسی ، موزه تاریخ طبیعی و بیمارستان قدیمی پی تیه قرار دارد.

 

علاوه بر کمک های فردی که از شمال افریقا دریافت می ‌شد، کشور های مستعمره فرانسه چون الجزایر ، کامرون ، هندوچین ، و نیز تونس و مراکش ــ که تحت الحمایه فرانسه بودند ــ مبالغی به این امر اختصاص دادند.

 

حاکم تونس کاشی های حمام و پادشاه مصر منبر مسجد را هدیه کردند و مصر با تخصیص حقوقی سالیانه از وزارتخانه اوقاف به حمایت خود ادامه داد و سرانجام در ۱۹۲۶ پادشاه مراکش آن را افتتاح کرد.

کد خبر 1224666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha