بررسی چالش های عصر امامت امام حسن عسکری (ع)

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی گفت: چالش در مصداق یابی امام، رساندن معارف دینی به شیعیان، جریان های انحرافی، چالش های فرا روی سازمان وکالت و نوع مواجهه از جمله چالش های عصر امامت امام حسن عسکری (ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه  خبرگزاری شبستان، دکتر «حسین قاضی خانی» در کرسی ترویجی « امام حسن عسکری (ع) و چالش های عصر امامت» که ظهر امروز (۲۷ مهر) در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) برگزار شد، گفت: در میان ائمه کوتاه ترین دوره امامت مربوط به امام حسن عسکری (ع) است.  امام حسن عسکری (ع) تمام دوران امامت خود را در شهر سامرا و تحت نظر خلفای عباسی سپری کردند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و مدیر گروه تاریخ تشیع ا بیان اینکه در برخی از مقالات چگونگی مواجهه امام با مسائل فرهنگی و خاصه جریان های انحرافی بررسی شده است، خاطرنشان کرد: چالش های دوره امامت حضرت در نوشته ای به صورت کامل وجود ندارد و پرداختن به آن می تواند نوآوری جدید باشد.

 

قاضی خانی ادامه داد: اولین چالش در مصداق یابی امام است، امام حسن عسکری در دوره آغاز امامت شان اولین و جدی ترین مساله ای که مطرح است، این است که مصداق امام چیست؟ چه کسی جانشین امام هادی (ع) خواهد بود. در مورد اینکه امام در این دوره با این چالش مواجه هستند که جامعه امامیه بتواند امام خود را مصداق پیدا کند.

 

وی افزود: یکی از مواردی که باورمندی به امامت امام حسن عسکری (ع) را مورد تردید قرار می داد، نداشتن فرزند بود. که به واسطه شرایط خاص ولادت امام زمان (عج) به وجود آمده بود. امام حسن عسکری (ع) باید ضمن حفظ جان فرزند، تولد و وجود ایشان را به جامعه بنمایانند و جامعه ببیند که ایشان فرزندی دارد و با توجه به شرایط باید فرزند ایشان از نظرها پنهان باشد.

 

قاضی خانی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری (ع) در نامه ای به احمد بن اسحاق می نویسند که شک و تردیدهایی که بر شماها پدید آمده بود، در جامعه امامیه شرایط چگونه بود؟ که پس از نامه امام حسن عسکری (ع) این شک و تردیدها پایان یافت چرا که ایشان ولادت امام دوازدهم را در آن نامه اطلاع داده بود و مصداق یابی امام برای افراد خاص انجام شده بود.

 

وی افزود: چالش رسانیدن معارف دینی به شیعیان یکی از مشکلاتی که در دوره امامت امام حسن عسکری (ع) با آن مواجه هستیم؛ از آنجا که امام در شهر سامرا تحت نظر هستند و نمی توانند فعالیت های دینی و فرهنگی خود را آزادانه انجام دهند و معارف دینی را نمی تواند به مردم  برساند. در آن زمان علاوه بر سازمان وکالت، وظیفه دارند تا معارف دینی را به مردم برسانند و راهنمای مردم باشند در مسائل دینی و شبهات را به امام برسانند و در این دوره بر وظیفه عالمان شیعی تاکید دارند که باید معارف دینی را به مردم برسانند.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به اینکه امام حسن عسکری (ع) عالمان دینی جامعه امامیه را موظف می کند که بتوانند معارف دینی را به مردم برسانند؛ خاطرنشان کرد: محور بعدی جریان های انحرافی است که خود متعدد است و امام یکی از کارهایی که در دوران کوتاه امامت انجام می دهند این است که با جریان های انحرافی مبارزه کنند. جریان غلو، جامعه واقفیه، حرکت زنگیان از جمله جریان های انحرافی دوره امامت امام حسن عسکری (ع) است.

 

قاضی خانی تصریح کرد: چالش های فرا روی سازمان وکالت محور دیگر چالش ها است؛ سازمان وکالت در دوران امام رضا (ع) و امام جواد (ع) تشکیل شد و به مرور جایگاه پیدا کرد و در دوران امامت امام حسن عسکری (ع) و به دلیل نزدیک بودن غیبت صغری سازمان وکالت اهمیت پیدا کرد.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی افزود: سری بودن فعالیت سازمان وکالت و رعایت سلسله مراتب وکلا و حفظ جایگاه منصب وکالت، انحراف و خیانت در سازمان وکالت از جمله چالش های پیش روی سازمان وکالت در دوارن امام حسن عسکری(ع) بود.

 

قاضی خانی یادآور شد: چالش در مصداق یابی امام، رساندن معارف دینی به شیعیان، جریان های انحرافی، چالش های فرا روی سازمان وکالت و نوع مواجهه از جمله چالش های عصر امامت امام حسن عسکری (ع) است.

 

دکتر «مجید احمدی کچایی» نیز در این نشست و به عنوان نقاد گفت: عنوان «پیامبر اسلام» طی یکصد سال اخیر وارد ادبیات شده است و مجامع علمی نباید از این عنوان استفاده کنند چرا که حضرت محمد (ص) پیام آور است.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی افزود: چالشی به عنوان اثبات امامت امام حسن عسکری (ع) نداریم و این مساله را فرقه شناسان مطرح و ادعا کرده اند. جریان جعفر، جریان خیزبردار بوده است که از دوران امام هادی (ع) آغاز می شود و تا دوران امام حسن عسکری (ع) ادامه پیدا می کند و بعد از شهادت امام، فرقه جعفریه وجود داشته است. جریان انحرافی واقفیه نیز از جمله جریان های انحرافی در دوران امامت امام حسن عسکری (ع) است.

 

وی با بیان اینکه چالشی که امام هادی (ع) در دوران امامت خود داشت همان چالشی است که امام حسن عسکری (ع) در دوران امامت خود داشته است، گفت: وظیفه امام، هدایت بندگان خدا می باشد و افزون بر آن امام حسن عسکری (ع) در دوگانگی هدایت شیعیان و حفظ جان فرزند که امام بعدی است قرار می گیرد. و این چالش اصلی و مهم ترین چالش دوران امامت امام حسن عسکری (ع) است.

 

 

 

کد خبر 1224943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha