بخشش، لازم نیست اعدامش کنید/رضایت بی قید و شرط به یک قاتل در یاسوج

خانواده ای از سلسله سادات جلیل القدر سادات امامزاده علی (ع) در شهرستان بویراحمد، دست به اقدامی زیبا زدند که جای تقدیر و تشکر دارد.

خبرگزاری شبستان_یاسوج: در آیات قرآن کریم انجام احکام و حدود الهی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که خداوند عزوجل در کلام خود به آن توجه و اصرار کرده است.

 اجرای هر یک از حدود الهی از بارش چهل شبانه روز باران بیشتر و مایه حیات بشر است به ویژه در قصاص نفس که جان انسان بیگناهی گرفته می شود و انسان دیگری باید به مجازات خود که همان قصاص نفس است، برسد.

 قصاص یکی از احکام مهم اجتماعی اسلام و آن را ضامن حفظ خون انسانها و آن را مایه حیات جامعه بشری می دانند. 

در جامعه بشری که به صورت اجتماعی زندگی می کنند، کنش ها و واکنش ها، هنجارها و ناهنجاری‌هایی وجود دارد که ممکن است در پاره ای از موارد باعث ریختن خون انسان بی گناهی شود و اسلام به دلیل حفظ و احیاء و به احترامی که برای خون مسلمان قائل است، قصاص را در مقابل آن قرار داده تا با این وسیله جامعه بشری بتوانند به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند، اما افرادی هستند که دچار قتل و ریختن خون انسان دیگری می شوند، زیرا انسان ها همواره گرفتار زندگی اجتماعی بوده و باید شرایط خود را با این محیط اجتماعی هموار کنند.

عفو و گذشت از مکارم والای انسانیت و به فرموده امام علی علیه السلام «تاجی زینت بخش بر سر همه آنهاست که گذشت زینت بزرگواری هاست».

وقتی انسان گذشت می‌کند ناخودآگاه نیروی درونی او را تشویق به زندگی بهتر می نماید، اما وقتی که بحث انتقام پیش بیاید که با قصاص نفسی در یک لحظه، زندگی یک انسان دیگر به خاطر قتل گرفته می شود و همه چیز تمام می‌شود، اما با گذشت و ایثار در پرونده های قتل، خانواده قاتل تا همیشه زیر بار منت خانواده مقتول قرار گرفته‌اند.

فرهنگ صلح و سازش در جامعه عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز در بین ایلات، طوایف و عشایر وجود داشته و بزرگان، ریش سفیدان و سادات جلیل القدر با کدخدا منشی اقدام به حل و فصل دعاوی که در آن فردی به قتل رسیده بود می کردند، اما اکنون افرادی هستند که گرچه احترام بزرگان، ریش سفیدان، سادات، مقامات و مسئولین استانی و کشوری را زمین نمی گذارند اما چنان بلایی بر سر خانواده قاتل می آورند که دیگر نای برخاستن ندارند و هر چیزی که از مُلک و مال دارند می گیرند و این یک موضوع فرهنگی است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

اما در این بین خانواده ای از سلسله سادات جلیل القدر سادات امامزاده علی (ع) در شهرستان بویراحمد، دست به اقدامی زیبا زدند که جای تقدیر و تشکر دارد.

این خانواده بزرگ با بزرگواری خود، ایثار و گذشت را در قامت و قاموس دیگری معنا نمودند، اگرچه گذشت همیشه مخصوص انسان های بزرگ است و انسان تا بزرگ باشد به این مقام رفیع و نخواهد رسید که بتواند گذشت نماید، گذشتی که بدون چشم داشت حتی دریافت مادی باشد انجام گرفته است.

در این آئین نماینده مقام معظم رهبری در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه شهر یاسوج، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون قضایی و رئیس توسعه شوراهای حل اختلاف استان، امام جمعه شهرستان گچساران و جمعی دیگر از مسئولین حضور داشتند.

در ابتدای این نشست نماینده مقام معظم رهبری در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج د سخنانی به وجود ایثار و گذشت در آموزه های دینی مسلمانان اشاره کرد.

آیت الله «سید نصیر حسینی» در نشست صلح و سازش پرونده قتل ۱۶ سال پیش در یاسوج در بخشی از سخنان خود، اظهار کرد: قتل یک گناه سنگین است که بعد از شرک به خداوند، انبیاء و اولیاء الهی از آن به عنوان گناهی سنگین که دارای عقوبت سنگین نیز می‌باشد یاد نموده اند.

نماینده مقام معظم رهبری در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه اگر انسانی را بدون گناه بکشند گویا همه انسانها را کشته اند، گفت: انسان به عنوان اشرف مخلوقات است که نظام مادی آفرینش، به محور انسان و در خدمت انسان است.

وی با اشاره به اینکه احیاء و حیات بخشیدن به انسان اجر عظیمی دارد، ادامه داد: انسان ها که نمی توانند مانند خداوند انسان را زنده کنند، اما با بخشیدن، می توانند جان انسانی دیگری را نجات دهند.

آیت الله حسینی در ادامه، گفت: اولیای دم حق شرعی و قانونی داشتند قاتل را قصاص کنند و نبخشند، اما وقتی که می بخشند یعنی حیات را به این شخص اعطاء و انسانی را زنده کردند و در پیشگاه خداوند اجر عظیمی که خانواده محترم داورپناه انجام داده‌اند طبق نص صریح قرآن یعنی همه انسانها را زنده کرده اند.

امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اظهار به اینکه نسبت به این خانواده بزرگ احترام و تشکر دارد، افزود: خانواده ای مصلح و خیراندیش که همیشه در مسیر صلح، دوستی و محبت مردم گام برداشته‌اند کار بزرگی انجام دادند و کارهای بزرگ همیشه، از انسانها و خانواده های بزرگ سر می زند.

وی خاطرنشان کرد: این خانواده بزرگ، بدون هیچ گونه و مطالبه مادی کار بزرگی انجام داده اند و در مسئله قصاص، از حق مشروع و قانونی خودشان گذشتند و حتی در دورانی که مجرم در زندان بود هیچ حرکت غیر قانونی نیز انجام ندادند و این کار در شأن و منزلت خوبشان است.

آیت الله حسینی در خصوص برخی درگیری ها در پرونده های قتل که در مناطقی اتفاق می افتد و خانواده قاتل و بستگان آنها هیچ گونه آرامش و امنیت جانی و مالی ندارند، نیز در سخنانی اظهار کرد: یک جرم نسبت به یک شخص انجام می شود اما هم ایل و طایفه‌ای آن شخص، مجرم تلقی شده و مورد تعرض و تعدی قرار می‌گیرند و جان، مال، آبرو و امنیت شان به خطر می‌افتد.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: این مسئله خیلی برایمان تحسین برانگیز و باید به عنوان یک الگوی کشوری و جهانی ترویج شود که خانواده هایی هستند که می توانند کارهای بسیار بزرگی انجام دهند و نه قصاص انجام دهند و نه مطالبه مالی داشته باشند و این خود ذخیره بزرگی برای خانواده داورپناه مایه خیر و برکت و اقدام به یک فرهنگ سازی بسیار خوب و سنت حسنه کرده اند.

وی در ادامه ضمن تشکر از دستگاه قضایی استان که بانی خیر این موضوع و این رخداد و حرکت زیبای فرهنگی در استان شدند، از رئیس کل دادگستری استان، معاون توسعه شوراهای حل اختلاف استان و امام جمعه شهرستان گچساران تشکر و قدردانی کرد و گفت: جامعه امروز ما نیازمند چنین حرکت های خیرخواهانه است، چون قتل و جرح چهره جامعه اسلامی و استان را مخدوش می کند؛ اما آنچه گاهی اوقات ما را آزار می دهد، مرده فروشی است که در استان اتفاق می‌افتد.

در ادامه نشست صلح و سازش پرونده قتل در یاسوج حسن نگین تاجی، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز حرکت دینی و فرهنگی خانواده مقتول را ستود.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: در این پرونده نخستین موضوعی که باید به آن توجه داشت، بحث متانت و بردباری خانواده مقتول است.

وی گفت: با توجه به اینکه استان ما قبیله ای و عشیره ای است و اگر حادثه‌ای رخ دهد غالباً با پیامدهایی همچون؛ نزاع دسته جمعی یا خانوادگی و جرائم علیه تمامیت جسمانی اشخاص و موضوعات دیگری همراه است، اما این خانواده محترم بهترین کار و عاقلانه ترین راه را درپیش گرفتند و در نهایت آرامش و متانت، پرونده را پیگیری و منتهی به صدور حکم قصاص شد.

نگین تاجی با اظهار اینکه حکم قصاص حق مسلم و شرعی خانواده مقتول است، افزود :براساس نص صریح قرآن کریم و موازین اسلامی قصاص حق مسلم آنها بوده که از حق شرعی و قانونی خود گذشتند.

قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نقطه قوت فرهنگی و قابل تحسین در این پرونده، مصالحه بودن بدون انگیزه مالی و بدون پرداخت وجهی از ناحیه مقتول می باشد که شایسته است توسط نهادهای فرهنگی و مسئولین مرتبط فرهنگ سازی و به عنوان یک امر نیکو و پسندیده الگوسازی و نهادینه شود و ضرورت دارد رسانه های ملی، محلی و نهادهای فرهنگی نسبت به ترویج و تبلیغ این کار فرهنگی همت داشته باشند.

وی ضمن ابراز نگرانی از روند اخذ وجوه میلیاردی در مقابل رضایت، این حرکت را زیبنده فرهنگ ایلی و عشیره ای استان که آراسته به غیرت و عزت مردم است مناسب ندانست و تصریح کرد : شایسته است مردم استان نسبت به فرهنگ نادرستی که موجب شده خانواده مقتول برای ابراز رضایت، مبالغ هنگفتی بگیرند را بگیرند، کنار بگذارند.

نگین تاجی تاکید کرد: عزت و افتخاری که نصیب این خانواده شده با هیچ چیز قابل مقایسه و جبران نیست، و چه بسیار خانواده‌هایی بودند که با وجود وساطت متنفذین و ریش‌سفیدان رضایت ندادند و با اجرای قصاص و بلافاصله پس از اجرای حکم پشیمان شدند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشکر از خانواده داورپناه و طلب مغفرت برای مادر مقتول، اظهار داشت: خانواده مقتول با عمل به وصیت مادر مرحوم شان با این کار خود موجب عزت برای خود و آرامش خانواده قاتل شدند و این عمل شایسته تقدیر است.

وی گفت : از حیث آماری در سه سال گذشته با بخشش اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد، این پرونده بیست و سومین موردی بود که منتهی به گذشت شد.

رئیس توسعه شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد هم در زمینه صلح و سازش پرونده قتل گفت: ۱۶ سال پیش در سال ۱۳۸۴ این قتل رخ داد و یکی از اتفاقاتی بود که هیچ گونه حاشیه ای نداشت، از آنجایی که در دو جلسه رسیدگی این پرونده حضور داشتم از جمله پرونده هایی بود که گویا پرونده حقوقی و وکیل یا اولیای دم صرفاً تقاضای قانونی کرده بوند .

«سید محمد ابراهیم ساجدی» افزود: در واقع قضات و مستشاران دادگاه کیفری استان عقیده داشتند یکی از راحت ترین پرونده هایی بود که هیچ گونه حاشیه و دغدغه ای نداشته است .

وی در ادامه، اظهار کرد: به لحاظ امنیتی منطقه نیز وقتی اتفاق طبیعی در مناطقی رخ دهد حوادث بعد از آن برای دستگاه‌های قضایی و امنیتی زحمت ساز است و زحمات زیادی را ایجاد می کند، چون در مواردی موجب موجب تعرض به خانواده قاتل و بستگان صورت می گیرد و در این پرونده به اتفاق سایر همکاران با خیال راحت رسیدگی می‌کردیم.

حجت الاسلام ساجدی ادامه داد: خانواده مقتول، خانواده ای سرشناس و صاحب نام بودند و در اکثر پرونده های نزاع‌های دسته جمعی که در طوایف یا منطقه رخ می‌داد، از نخستین کسانی بودند که حضور می‌یافتند و دارای وجهه خاصی بین مردم بودند و شخصیت و ظرفیتشان اقتضا می‌کرد که در این قضیه مدیریت کنند .

رئیس توسعه شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این مورد استثنایی در استان، گفت: هم اکنون ۳۰ پرونده قتل که حکم قصاص آنها صادر و تنفیذ شده‌اند و در مرحله اجرا هستند، وجود دارد و شاید سال‌ها طول بکشد.

وی در خصوص عدم سازش و موفقیت در این پرونده ها، اظهار کرد: موضوع مالی در این پرونده ها باعث شده که اکثر مردم احساس می کنند در پرونده های قتل برای سازش باید معامله کنند.

حجت الاسلام ساجدی گفت: سازش باید طوری باشد که چند خانواده دیگر بدبخت نشوند، چون در بسیاری از پرونده‌ها باید یک منطقه یا طایفه و بستگان آنها جور تأمین مبلغ یا مال مورد درخواست را بکشند تا یک نفر را از قصاص نفس نجات دهند، اما در این پرونده نه تنها هیچ حاشیه قبلی نداشت و بلکه پس از آن هم به نحو احسن و نیکو گذشت کردند و بدون اینکه خبردار شویم رضایت خود را تحویل اجرای احکام دادسرا دادند و قاتل بعد از ۱۵ سال به کانون گرم خانواده اش برگشت.

حجت الاسلام «سیدامین الله حجازی» هم در سخنانی اظهار داشت: همان طور که خداوند در قرآن کریم فرموده «انسانی که می‌خواهد رشد و تکامل کند، پیامبر اکرم (ص) را الگوی خود قرار دهد و ادامه دهنده راه پیامبر اکرم باشد».

امام جمعه شهرستان گچساران افزود: خانواده محترم داورپناه از سلاله پیغمبر اکرم (ص) هستند، این کار بزرگ را انجام دادند و بخشش و رفتار این خانواده در استان برای مردم الگو می‌شود.

وی ادامه داد: بزرگی و سیادت این طایفه، خانواده داورپناه و سادات امامزاده علی (ع) در این بخشش خیلی بی نظیر و دیگران نیز می‌توانند از این خانواده محترم درس بزرگی را در مورد بخشش یاد بگیرند.

برادر مرحوم داورپناه در ادامه این نشست در سخنانی، گفت:گذشت بدون چشمداشت مادی در آموزه‌های دینی و فرهنگ ملی ما توصیه و تعیین شده است.

وی افزود: گذشت و بخشش بدون چشمداشت مادی یکی از منش های نیک در اخلاق و رفتار انسان بوده و از طرفی به جهت ترویج و اشاعه فرهنگ صلح و سازش در سطح جامعه و لزوم توجه به این اصل مهم خصوصاً در جامعه عشیره‌ای و اینکه والده بزرگوار قبل از فوت شان در خصوص رضایت نظر مساعدی داشتند، در نهایت تعامل و همفکری با بستگان سببی و نسبی و فامیل های پدری و مادری تصمیم به رضایت بدون دریافت هرگونه کمک مادی گرفتیم امید است که بیش از پیش شاهد تصمیمات خداپسندانه ای در استان در سطح کلان باشیم.

داورپناه با اظهار اینکه در این عمل خداپسندانه ما با خدا بدون هیچ گونه چشمداشت مادی صرفا در جهت رضای خداوند معامله کردیم، گفت: در باب موضوع گذشت و بخشش در اسلام توصیه پیامبر و ائمه  اطهار سلام الله علیها و عملکرد نیاکانمان ما را بر آن داشت با توجه به شرایطی که وجود داشت، والده مرحوم را متقاعد کنیم که از قصاص صرف نظر کرده و پس از چندین سال رضایت فراهم شود.

کد خبر 1224999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha