نوجوانان به دنبال درک و شنیده شدن هستند

علی اکبری با بیان اینکه همدلی كلید ارتباطی مهم با نوجوان است؛ گفت: نوجوانان به دنبال درك شدن و شنیده شدن هستند و سرزنشگری عامل تخریب رابطه در این دوره است.

«لیلا علی اکبری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، در خصوص مهارت برقراری ارتباط با نوجوان بیان کرد: دوره نوجوانی مرحله گذار رشد فیزیکی و روانی انسان است که بین کودکی و جوانی روی می‌دهد، این گذار، تغییرات زیستی (بلوغ جنسی)، اجتماعی، و روان‌شناختی را در بر می‌گیرد.


 
کارشناس ارشد مشاوره بالینی با بیان این مطلب که شروع دوره نوجواني با بلوغ آغاز مي شود؛ گفت: تكاليف نوجواني در سراسر دنيا بسیار شبيه به یکدیگر هستند، نوجوانان درگير رويدادهاي زيستي هستند و به دنبال استقلال بيشتري مي باشند.
 

وی كسب هويت را از ويژگي های بارز اين دوره عنوان کرد و در ادامه به تعریف هویت پرداخت و افزود: هويت يعني بايد نوجوان مطمئن شود كه از لحاظ جنسي، شغلي، اخلاقي، مذهبي، ارزش ها و هدف هاي ديگر زندگي كيست؟.
 

علی اکبری با بیان اینکه در نوجواني تغييرات هورموني تاثير گذار است اما همه چيز اين، تغييرات نيست؛ گفت: آگاهي والدين از نيازهاي روانشناختي و نحوه ارتباط آن را مشخص مي كند، كودك از بدو تولد متناسب با سن خود دنبال استقلال است اما در نوجواني به حداكثر مي رسد.
 

وی افزود: گاهي ممكن است والدين كودك ديروز خود را كه امروز به نوجواني رسيده ترسناك بدانند و نگران شوند كه ممكن است آسيب هاي زيادي به او برسد و در رابطه با او شروع به كنترل گري مي كنند.
 

مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان بیان کرد: در دوران نوجواني به خاطر استقلال حداكثري كه نوجوان دارد ارتباط برقرار كردن با او سخت است، منظور استقلال اين است که چقدر مي توانيم احساس و افكار خود را بر عهده بگيريم.
 

وی گرایش به همسالان، هویت جنسی، سوء مصرف مواد و سيگار و تقلاي رسيدن به نوجواني  را از مسائل مهم دوران نوجواني دانست و افزود: در این دوران والدین به دلیل ترس هاي خود ، نوجوان را تحت کنترل های سخت گیرانه قرار می دهند و از توانمندي فرزند خود غفلت مي كنند در حالی که. مهمترين عامل موفقيت در ارتباط با نوجوان همدلي مي باشد.
 

وی با بیان این مطلب که همدلي كليد ارتباطي مهم با نوجوان است؛ گفت: نوجوانان به دنبال درك شدن و شنيده شدن هستند و سرزنشگري عامل تخريب رابطه در اين دوره است.

کد خبر 1225012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha