اعلام آمادگی شرکت ملی صنایع مس برای جذب فارغ التحصیلان مرتبط/ عدم نظارت باعث عقب افتادگی در این صنعت شد

رستمی با اشاره به ظرفیت های معدنی و نیازمندی های صنعت مس، ضمن اعلام هدف گذاری های جدید و آمادگی برای جذب فارغ التحصیلان معدل بالا، گفت: نظارت و رسیدگی {به شرکت} حق مجلس است و اگر نظارت می شد امروز شاهد این عقب افتادگی در مس نبودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ علی رستمی، جهارشنبه(۲۷ مهر) در نشست خبری از طراحی برنامه ای پنج سال و نیمه برای توسعه صنعت مس ایران خبر داد و با اشاره به گذشت نیم قرن از صنعت مس در ایران مطالبی بیان کرد.
 

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: از زمانی که دست آمریکا از صنعت مس شیلی کوتاه شد مس سرچشمه را توسعه می دهند و دنبال "رنیوم"  بودند که در معادن شیلی وجود داشت و در جهان کم است.

 

 

وی با اشاره به اینکه رنیوم باعث استحکام شدید فولاد است که در ساخت هواپیما و موشک استفاده می شود؛ تصریح کرد: این عنصر جزو اهداف آمریکایی ها بود و بعد از انقلاب بخشی از تجهیزات ملی مس در پایگاه هوایی آمریکا آماده حمل بود که آمریکایی ها شرط تحویل تجهیزات را انعقاد قرارداد به ازای محصول رنیوم دانستند اما با مدیریت هوشمند آن زمان از سوم خرداد سال ۶۱ همزمان با سالروز فتح خرمشهر اولین مس در سرچشمه تولید شد.

 

 

رستمی ادامه داد: آن روز ۱۵۰ هزار تن ظرفیت تولید دیده بودند که تا امروز ظرفیت تولید این مجموعه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن شد که کمتر از دو برابر شده و در مقایسه با سایر صنایع، تولید در مس دچار یک ضعف شدید است و مس باید بهتر از این توسعه می یافت.

 

 

وی با بیان اینکه تمرکز کمربند مس روی ایران است که از شمال غرب وارد ایران شده و تا اندونزی ادامه پیدا کرده و اصل آن در ایران است؛ افزود: ما تنها هفت درصد سرزمین را اکتشاف کردیم و ۱۹ میلیارد تن ماده معدنی کشف شد و رتبه پنجم تولید جهان و دوم آسیا را داریم و این در حالی است که برخی کشورها مانند کانادا و استرالیا صد درصد سرزمین خود را اکتشاف کردند.

 

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد:  تمرکز ما روی اکتشاف است که سال گذشته ۱۳۰ هزار متر حفاری اکتشافی داشتیم و امسال روی ۲۰۰ هزار متر هدف گذاری شده‌ است؛ تصریح کرد: دو شرکت مهندسی اکتشافی در حال راه اندازی است و ۴۵ دستگاه سفارش گذاری شده تا ظرفیت اکتشاف را در کشور بالا ببریم.

 

 

وی از نیاز به شرکت های مهندسی و آزمایشگاهی و... در حوزه معدن خبر داد و با بیان اینکه با داشتن یکی از بهترین دانشکده های معدن در دانشگاه شهید باهنر باید این ظرفیت را فراهم کنیم؛ اعلام کرد: شرکت ملی مس آمادگی برای جذب این ظرفیت ها دارد زیرا در حال حاضر بسیاری از نیازهای حوزه مهندسی و اکتشافی و ... را از خارج استان و حتی خارج از کشور تأمین می کنیم و برازنده نظام نیست مهندسی را وارد کند.

 

 

رستمی از عزم جدی برای بالا بردن حجم مس تولیدی در محدوده زمانی معین خبر داد و با افزودن این مطلب که با همه شرکت های اکتشافی کشور قرارداد بستیم به گونه ای که ظرفیت صددرصدی کشور استخدام شده و آزمایشگاه مرجع معدنی هم در استان در حال راه اندازی است در حالیکه تنها دو آزمایشگاه در کشور در تهران و البرز وجود دارد.

 

 

وی با اشاره به فعالیت چهار معدن مهم مس در استان اظهار کرد: ایران در حالی رتبه پنجم مواد معدنی را دارد که در تولید رتبه هجدهم است و باید ۲۵۰ هزار تن تولید فعلی را به یک میلیون تن برسانیم زیرا تجربه کشورهای مشابه از جمله کنگو با ۹ میلیارد تن مواد نشان می دهد یک میلیون و ۷۰۰ میلیون تن مس کاتد تولید دارد و استفاده سالانه او ۲۰ میلیارد یورو است در حالیکه ما یک و نیم میلیارد یورو به دست می آوریم.

 

 

مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران، اظهار کرد: دنیا به این محصول احتیاج دارد و خیلی از کشورها علاقه مند به همکاری در این زمینه هستند و ابزارهای تأمین مالی خوب در اختیار است و شرکت هیچ بدهی به بانک ها ندارد و امکان اجرای پروژه ها توسعه به راحتی فراهم است.

 

 

وی با بیان اینکه این شرکت بهترین نیروی انسانی غرب آسیا را در اختیار دارد که از بلوغ لازم برای فعالیت مهندسی و مدیریتی برخوردار هستند و هیچ شرکتی در غرب آسیا به این پختگی نرسیده است؛ افزود: پس از سرمایه گذاری و سرمایه انسانی، مؤلفه آخر بازار است که بازار صنعت مس جذاب ترین بازار دنیا است که یک گرم مواد ما در انبار نمی ماند و حتی در خارج از کشور پیش خرید می شود.

 

 

رستمی با تصریح به اینکه همه چیز برای توسعه خوب مهیا است و در حوزه استخراج برای پشتیبانی از این حجم تولید نیاز به شرکت هایی داریم که در زمینه استخراج فعالیت دارند ضمن اینکه پیمانکاران فعلی باید چند برابر شوند؛ گفت: نزدیک ۶ کارخانه کنستانتره باید نصب و سرمایه گذاری شود و برنامه های خوبی در بخش های مختلف داریم که جلسات خوبی طی ۶ ماه اخیر داشتیم و قرارهای خوبی گذاشته شده است.

 

 

وی از حمایت قاطع و مشارکت شرکت ملی صنایع مس ایران با شرکت های دانش بنیانی که ایده و محصول و اندیشه دارند خبر داد و بیان کرد: به همکاران تکلیف کردیم آماده همکاری برای مذاکره و تفاهم نامه با همه شرکت های دانش بنیان هستیم و فارغ التحصیلان معدل بالای دانشگاه های دولتی استان در رشته های مهندسی مکانیک، عمران، معدن، زمین شناسی، حسابداری را بدون آزمون جذب می کنیم و این فرصتی دو طرفه است.

 

 

مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران در خصوص تحریم پذیر صنعت مس؛ اظهار کرد: صنعت مس چندان تحریم پذیر نیست و در شدیدترین شرایط تحریمی هم صادرات مس برقرار بود.

 

 

وی درباره تأثیرات زیست محیطی صنایع هم اظهار کرد: محیط زیست برای همه ما حائز اهمیت است زیرا صنعت، تکرار پذیر و محیط زیست تکرار نشدنی است لذا صیانت از محیط زیست تکلیف است و حداکثر تلاش خود را می کنیم تا آسیب های گذشته به سرعت جیران شود که کارگروهی هم تشکیل شده‌ و نتایج آن در جلسات بعدی اعلام می شود زیرا در دنیا پروتکل های خوبی برای محیط زیست گذاشتند تا در دل محیط زیست هم امکان فعالیت صنعت وجود داشته باشد.

 

 

رستمی در خصوص شائبه جذب نیروی خارج از ضابطه در شرکت ملی صنایع مس ایران توضیح داد: بخش زیادی از ۱۸ هزار نفر نیروی استخدامی و قرادادی، با مکانیزم آزمون و فرآیند مصاحبه وارد شدند و درصد خیلی کمی از مدیران برای اینکه مأموریت های خود را پیش ببرند باید تیم مدیریتی تشکیل بدهند ما هم مستثنا نبودیم و حدود ۸ تا ۱۰ نفر نیرو آوردیم.

 

 

وی از نزدیک هشت میلیارد یورو سرمایه گذاری مس در استان کرمان ظرف ۵ تا ۶سال آینده خبر داد و افزود: باید در مبارزه با فساد جدی باشیم؛ هر کس دست او به بیت المال و حقوق بازنشسته آلوده باشد باید آن را برگرداند چه انتصاب به کسی داشته باشد یا نداشته باشد تا مبارزه با فساد مسیر خود را با جدیت طی کند.

 

 

مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران با بیان اینکه ۲۷ پرونده فساد مالی در حالی در ۶ ماه اخیر تشکیل شده که تا قبل از آن هیچ پرونده ای از فساد در این شرکت وجود ندارد و رسانه ها باید در مبارزه با فساد به ما کمک کنند.

 

 

وی در خصوص حمایت از ورزش استان از افزایش بودجه باشگاه مس کرمان از حدود ۷۰ به ۱۵۰ میلیارد تومان و افتتاح سه استادیوم ورزشی در شهرهای کرمان، رفسنجان و شهربابک تا ۲۲ بهمن جاری خبر داد.

 


رستمی سپس در خصوص شائبه درخواست وام های بالا از سوی برخی از نمایندگان کرمان اعلام کرد: هیچیک از نمایندگان مرکز استان تقاضایی برای وام نداشتند

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اهمیت فعالیت های فرهنگی بیان کرد: انتظار از بخش روابط عمومی و فرهنگی شرکت این است فعالیت های محتوایی توسعه یابد و به عدالت نزدیک باشد و با مسئولین فرهنگی استان مرتبط و بخش سیاست گذاری فرهنگی استان حمایت شوند‌ زیرا دشمن برای کشور خواب های عجیب و غریب دیده و باید از کشور صیانت کرد که آنها امنیت ما را هدف گرفتند. 

 

 


مدیر عامل شرکت صنایع ملی مس ایران با تأکید بر اینکه نظارت و رسیدگی {به شرکت} حق مجلس است و اگر نظارت می شد امروز شاهد این عقب افتادگی در مس نبودیم؛ گفت: درباره عدم تحقیق و تفحص با هیچکس مذاکره نکردیم اما مجلس هم هنوز اطلاعاتی از ما نخواسته‌ است.

 

 

وی تأکید کرد: به همکاران گفته ام هر گونه ارتباط با سیاسیون ممنوع  است زیرا کار ما چیز دیگری است و تلاش می کنیم محیط  سیاسی را از صنعتی جدا کنیم و به مسئولیت های اجتماعی بیشتر پرداخته و زنجیره تولید را توسعه بدهیم زیرا در تلاش برای تغییر چهره استان هستیم.

کد خبر 1225023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha