مردم ستون دین هستند|علی(ع)را باید از خطبه های نهج البلاغه شناخت

علامه جوادی آملی در پیامی به کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه، تاکید کرد:مردم ستون دین هستند این مردم که جنگ هشت ساله را به پیروزی رساندند و شهید دادند نمی شود با این مردم بد رفتار کرد. باید احترام مردم حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، در پیام تصویری آیت الله عبداله جوادی آملی، به نخستین کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه درجهان که در پردیس نیروی انتظامی استان مازندران در حال برگزاری است، آمده است: مقدم شما فرهیختگان،‌دانشوران و علمای بزرگوار و محققان و پژهشگران را گرامی می داریم .محفلی که به نام علی بن ابیطالب(ع) خواه به صورت بزرگداشت آن حضرت،‌خواه به عنوان بزرگداشت غدیر و خواه به عنوان جلال و شکوه نهج البلاغه در سراسر جهان تشکیل می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این عناوین مربوط به شخصیتی است که یا باید پیغمبر از طرف خدا اورا معرف ی کند یا جبرئیل پیام تازه ای بیاورد یا خود آن حضرت خودش را معرفی کند گاهی در غدیر سخن از علی(ع) است، گاهی در صدر و ساقه نهج البلاغه سخن از امام علی(ع) است، گاهی از آیات نورانی قرآن که فوق همه این ها است از ولایت علی(ع) کرامت غیبی خدا نسبت به ولات آن حضرت مطرح است.

 

مرحوم کلینی از زبان نورانی امام علی(ع) قل می فرماید از من بزرگ تر خدا در جان خلقت آیتی و بزرگ تر نیافرید .چون اهل بیت یک نور اند معنایش این است که این اهل بیت که از وجود پیغمبر(ص)شروع می شود که ختمی نبوت است تا وجود مبارک ولی عصر(عج) ختمی امامت است یک نور اند و اینها معادل ندارند در جهان خلقت و بندگان خاص الهی اند.

 

اگر قصد داریم از آن حضرت سخن بگوییم گاهی از غدیر و گاهی از نهج البلاغه که هر دو در کنار قرآن کریم مطرح اند. هر بزرگواری با ایراد مقال بروزن علمی این کنگره افزودند اجر آنها با ذات اقدس الهی و حشر اینها با دودمان پیمغمبر(ص)،‌علی(ع) و ائمه اطهار(ع) باشد.

 

بهترین راه برای معرفی علی(ع) بعد از قرآن کریم و سخنان نورانی ختم نبوت،‌ بیان نورانی خود علی(ع,) در نهج البلاغه است.بزرگوارانی که کنگره ولایت، غدیر و نهج البلاغه دراند به عرض آنها می رسانیم از غربت علی(ع) بکاهیم و نهج البلاغه اصیل که همه آن یک جا جمع شد آن را مطرح نماییم.سید رضی سعی بلیغی داشتند اما فرصت نبود و ضرورت آن روز احساس نبود و مقدور نبود که تمام کلمات علی(ع) را جمع آوری کنند. بسیاری از مطالب عمیق علمی علی(ع) در نهج البلاغه فعلی نیامده است وعلی(ع) را باید با خطبه شناخت نه خطابه. سید رضی خطبه ها را نقل نکرد نهج البلاغه فعلی بسیاری خطابه است.

 

کلینی در جلد اول جوامع توحید دارد علی(ع) خطبه ای دارد که اگر تمام انس و جن جمع شوند و اگر در بین آنها پیامبر نباشد نمی تواند همچنین خطبه ای را نقل کند. مرحوم صدرالمتألهین در شرح اصول کافی مطرح کردند مرحوم کلینی باید این را مطرح می کردند که اگر همه جن و انس جمع شوند و در بین آنها پیامبران بزرگ نباشند نمی توانند مثل این خطبه علی(ع) را بیاورد.

 

علمیت کلام علی(ع) در خطبه است. معارف بلند توحیدی که از معلم خود به نام خدا سخن می گوید مهم است. علی(ع) در نامه ای که برای معاویه نوشت خود را معرفی کرد. ما دست پرورده و پرورش یافته ذات اقدس الهی هستیم. هرجا فکر تازه، دستور تازه، حکم اخلاقی تازه  و... است از ماست.

 

علی(ع) قرآن و دین را آزاد کرده است. ما مدیون آن حضرت هستیم. علی(ع) به مالک اشتر نوشت بدان قرآن به بند کشیده شده بود اسلام را به بردگی برده اند هرچه خواستند به نام دین عمل کردند دین را به اسارت درآوردند من این دین را آزاد کردم. من دین را آزاد کردم مردم آزاد شدند من قرآن را آزاد کردم جامعه آزاد شد. من مردم جاهلی را از قهر جاهلیت درآوردم و اینها را ستون و عمود دین کردم.

 

مردم ستون دین هستند این مردم که جنگ هشت ساله را به پیروزی رساندند نمی شود با این مردم بد رفتار کرد. این شهدا که حشرشان باشهدای کربلا باشد ستون دین هستند این مردم که این شهدا را تقدیم کردند نمی توان باآنها بد رفتار کرد.

 

علی(ع) فرمودند ما دین و قرآن را آزاد کردیم و بعد مردم آزاد شدند کار سوم ما مردم آزاد شده دین را نگهداری کردند ستون دین شدند اگر کنگره نهج البلاغه و یا بزرگداشت غدیر است این ها ست ما با داشتن این امام نباید با مردم بد رفتار کنیم.

 

حرف های علمی نهج البلاغه در خطبه هاست آن جا که توحید، امامت، نوبت و خدا را معرفی می کند باید مورد بازخوانی قرار گیرد.

 

 

کد خبر 1225043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha