تصفیه‌خانه بیرجند آماده افتتاح است

امامی‌ با بیان این‌که در مرحله اول مصوبات سفر اعتبارات بیش‌از صددرصد تخصیص‌یافته است، گفت: تصفیه‌خانه بیرجند در مدار بهره‌برداری آزمایشی آماده افتتاح است.

حسین امامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان‌جنوبی با بیان این‌که تصفیه‌خانه بیرجند تکمیل‌ شده و در مدار بهره‌برداری آزمایشی آماده افتتاح است، این مهم را یکی از مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور به استان ذکر کرد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۳۵ کیلومتر شبکه فاضلاب باقی‌مانده که به صورت پراکنده (یک بخش مهرشهر) اعتبار آن طبق مصوبات تزریق‌شده است، اعتبارات این مهم را حدود ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان پنج میلیارد تومان از محل وزارت نفت بوده که حدود سه میلیارد تومان آن محقق شده و از مصوبات سفر هم در مجموع ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به این مهم اختصاص‌یافته و امید است با ادامه مصوبات، شبکه شهر بیرجند تکمیل شود.

 

وی گفت: برای اجرای شبکه فاضلاب فردوس هم حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مصوبات سفر تزریق‌شده که علاوه‌بر اجرای ۲۱.۵ کیلومتر (از زمان شروع پروژه سال ۱۳۸۹ تا زمان مصوبات سفر) در هفت ماه گذشته تاکنون نیز حدود ۱۵ کیلومتر شبکه اجرا شده‌ است و تلاش می‌شود تا پایان امسال نیز حدود ۱۵ کیلومتر دیگر اجرا شود.

 

امامی با بیان این‌که بخش عمده لوله و دریچه‌ها خریداری‌ شده است، افزود: پیمانکار پروژه مشخص‌ شده و تلاش می‌شود با جذب سرمایه‌گذار، تصفیه‌خانه اجرا شود در غیر صورت باید این مهم از محل اعتبارات دولتی اجرا شود.

 

به گفته‌ی وی در بخش فاضلاب عمده مصوبات این است که اجرای تصفیه‌خانه و توسعه شبکه ها توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و صنعت انجام‌ شود و در قبال آن از پساب در یک برنامه ۲۵ تا ۳۰ سال بهره‌مند شوند.

 

وی در ادامه با بیان این‌که ۵۰ درصد شبکه فاضلاب در قاین اجرا شده و ۵۰ درصد مابقی و تصفیه‌خانه به‌عهده شرکت ملی فولاد است، گفت: با شرکت ملی فولاد به جمع‌بندی رسیدیم و قرارداد و تفاهم‌نامه اولیه منعقد شده که توسط این شرکت، شبکه‌های باقی‌مانده شهر و تصفیه‌ خانه اجرا شود و تامین آب فولاد از این محل انجام شده که با تحقق این مهم علاوه‌ بر توسعه در بخش فاضلاب، توسعه صنعتی شهرستان را نیز شاهد خواهیم بود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به پیشرفت ۸۳ درصدی شبکه فاضلاب سربیشه اشاره کرد و گفت: تصفیه‌خانه این شهر نیز از محل مصوبات سفر شروع شد و عملیات اجرایی تصفیه‌خانه اغاز شده و امید است طبق برنامه این پروژه در بازه زمانی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد.

 

امامی با بیان این‌که در مرحله اول مصوبات سفر اعتبارات بیش‌از صددرصد تخصیص‌یافته است، گفت: در مجموع برای سربیشه بالغ‌بر 14.5 میلیارد تومان، فردوس ۲۰ میلیارد تومان و برای اجرای شبکه فاضلاب بیرجند هم حدود ۲۰ میلیارد تومان (با اعتبارات نفت) تخصیص‌یافته و امید است این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

 

وی در خصوص پروژه‌های پیشنهادی برای سفر دوم ریاست‌ جمهوری گفت: در شهر بیرجند طبق برنامه پروژه‌های فاضلاب، مقرر شده عمده آن‌ها از محل فروش اموال تأمین اعتبار شود که دراین‌راستا پیگیری‌ هایی صورت‌ گرفته و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اراضی و زمین‌های بلااستفاده و ساختمان‌های مازاد تامین اعتبار و شبکه فاضلاب به سرانجام خواهد رسید.

 

وی‌گریزی به طرح جهش مسکن در بیرجند زد و افزود: در دو مقطع، در اراضی زعفرانیه و سایت ۲۷ هکتاری و روستاهای حاشیه شهر که می‌تواند سفره‌های آب زیرزمینی را در معرض خطر قرار دهد در اولویت کار و انتقال آن‌ها به تصفیه‌خانه موجود در بیرجند در دستور کار قرارگرفته است.

 

به گفته‌ وی برای ورود سرمایه‌گذار و بهره‌برداری از پساب بیرجند نیز برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد که از آن محل توسعه‌های مورد نیاز در شبکه ها را اجرا کنیم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در ادامه یادآور شد: در مصوبات سفر علاوه‌بر اجرای شبکه فاضلاب سه شهر ذکرشده، شهر خوسف نیز در دستور کار قرار گرفت که باید ابتدا ماده ۲۳ آن اخذ می‌شد که با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این مهم تحقق یافت.

 

وی افزود: در حال پیگیری اخذ موافقت‌نامه‌ها و تامین اعتبار این مهم و شروع عملیات اجرایی فاضلاب خوسف هستیم.

 

به گفته‌ی وی از محل مصوبات سفر به‌ جز فاضلاب مصوباتی در دیگر بخش ها شامل مخازن، جلوگیری از تنش آبی در شهرهای استان نیز داشتیم و در مجموع ۷۴۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی‌شده است.

 

امامی گریزی به هدر رفت آب زد و گفت: در بحث هدر رفت آب هم پیگیری‌هایی صورت‌گرفته که طی دو سال در متمم سفر اول به این مهم اختصاص یابد و در این زمینه با پیگیری‌های استاندار محقق شد که بتوان در ۲ سال حدود ۶۰ میلیارد تومان برای کاهش هدر رفت آب پرداخت شود و امید است با تحقق این مهم سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ از نظر پیشرفت فیزیکی اهداف پیش رو محقق شود.

 

وی با بیان این‌که از محل مصوبات سفر اول اقدامات خوبی صورت‌گرفته است، تاکید کرد: ردیف بودجه در فاضلاب فردوس کمتر از ۱۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۲۰ میلیارد تومان به‌صورت نقدی به آن تخصیص یافت و این مهم باعث شد همه برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته سال اول محقق شود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: در سفر دوم ریاست‌جمهوری استان مهم‌ترین مشکل و معضل کاهش هدر رفت آب شبکه ها است که برای تحقق برنامه‌ها نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و سهمی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هم برای خودمان منظور کردیم که از منابع داخلی اختصاص خواهد یافت.

 

 

 

کد خبر 1225362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha