ستاد جامع فعالیت‌های قرآنی در مساجد تشکیل شود

یک قاری بین‌المللی با شرح ملزومات تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی، گفت: باید ستادی جامع با عضویت دستگاه‌های ذیربط تشکیل و امکان برگزاری جلسات استادان قرآن در مساجد فراهم شود.

«مجید زکی‌لو» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تبدیل هر مسجد به یک پایگاه قرآنی، اظهار کرد: برای عمل به این مطالبه، ابتدا باید پیشینه فعالیت‌های قرآنی در مساجد را بررسی کنیم تا از کمیت و کیفیت آنها مطلع شویم و بتوانیم آسیب‌شناسی کنیم.

 

آمار دقیقی از مساجد کشور ارائه شود

این قاری بین المللی افزود: همچنین، نهادهای ذیربط باید آمار دقیقی از مساجدی که در کشور فعالیت دارند، ارائه دهند و در مرحله بعد بررسی شود که چه تعداد از این مساجد، فعال، چه تعداد نیمه فعال و چه تعداد، تعطیل هستند. متاسفانه برخی از مساجد در کشور کارکردی ندارند و حتی سال به سال در آنها باز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

 

وی تصریح کرد: در مرحله بعد باید بررسی کارشناسانه‌‌ای با حضور استادان قرآنی درباره فعالیت در مساجد انجام شود. متاسفانه، جلسات بعضی از این استادان قرآن در مساجد تعطیل شده است. این استادان معتقدند ائمه جماعات بعضا همکاری لازم را با آنان ندارند، برخی خادمان نیز با ساعت برگزاری جلسات قرآنی مشکل دارند.

 

زکی لو در ادامه گفت: ما مرکزی بهتر از مسجد برای فعالیت های قرآنی سراغ نداریم؛ چنان که در روایات آمده: امام زمان(عج) پس از ظهور، مسجد را پایگاه قرآنی قرار می دهند.

 

ستاد فراگیر پایگاههای قرآنی تشکیل شود

وی ابراز کرد: باید ستادی جامع و فراگیر برای ایجاد پایگاه های قرآنی در مساجد تشکیل شود و نمایندگانی از سازمان های اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و سایر دستگاه ها در آن عضو باشند. این اولویت اصلی در تبدیل هر مسجد به یک پایگاه‌ قرآنی است.

این داور مسابقات قرآن اضافه کرد: وقتی درباره پایگاه قرآنی صحبت می‌‌‌کنیم باید همه فعالیت‌ها از حفظ و قرائت تا هنرهای قرآنی همچون تذهیب و خوشنویسی را شامل شود.

 

هر مسجد قاری راتب داشته باشد

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این، همانطور که هر مسجد، یک امام جماعت راتب (ثابت و دائمی) دارد، باید یک قاری راتب نیز داشته باشد همچنان که در برخی از کشورهای اهل سنت، قاری راتب دارند و در هر نوبت از اذان، این قاری، آیاتی از قرآن را تلاوت میکند.

 

زکی لو در پایان خاطرنشان کرد: قاری راتب باید در سه نوبت صبح، ظهر و شب قرآن را در مسجد قرائت کند و اذان بگوید. بهتر آنکه قاری، مدیر قرآنی مسجد باشد.

 

 

کد خبر 1225557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha