نقش آفرینی کانون مساجد در حوزه آسیب های اجتماعی گامی برای تربیت نیروهای تراز است

فلاح گفت: استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های کانون ها وبرنامه ریزی های عملیاتی و کارآمد برای توسعه در کانون ها مهمترین رویکرد کانون مساجد باید باشد که در همین راستا نقش آفرینی کانون مساجد در حوزه آسیب های اجتماعی گامی برای تربیت نیروهای انقلابی است.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ با مأموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در هجدهم اسفندماه 1371 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ارائه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی محول کرد، کانون‌های فرهنگی و هنری در جوار مساجد تشکیل شدند و امروز بعد از بیست‌وچند سال مأمن امنی از منظر خانواده‌ها جهت حضور فرزندانشان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری، کتابخانه ای، آموزشی، قرآنی و ورزشی بشمار می‌روند.

 

در این راستا بسیاری از کانون مساجد با شناخت دقیق محلات و افراد حاضر در این محلات برای رفع مشکلات وارد کار شدند و فعالیت های مختلفی را برای مقابله با آسیب های اجتماعی، ساماندهی فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... در مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اجرایی کردند که همه این موارد با مدیریت صحیح با بهره‌مندی از نیروهای جوان، تحصیل‌کرده و نخبه  توانست کانون مساجد را به درجه بالایی برساند.

 

مسعود فلاح رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر با اشاره به دغدغه های رهبری در راستای حفظ وحدت در بین کانون مساجد و بسیج و روحانیت ، بر این اعتقاد است که فعالیت هایی خوبی در سال های اخیر اجرایی شده اما با دغدغه های رهبری فاصله دارد؛ گفتگوی ما را با این مسئول فرهنگی شهرستان بهشهر در زیر می خوانید:

 

* کانون های مساجد چقدر نزدیک شده‌اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها  توقع دارد؟

برنامه های کانون مساجد باید هدفمند و با برنامه ریزی صحیح و اصولی و با توجه به پیام رهبری در راستای افزایش وحدت و اتحاد باشد و برنامه ها از حالت روتین خارج و اجرایی شود و تنها به ارائه گزارش بسنده نشود بلکه باید کارها اصولی و بر مبنای پیام رهبری باشد که متاسفانه در برخی از موارد در این راستا کم کاری شده است.

 

* برنامه کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری در گذشته، حال و آینده چه بوده، هست و خواهد بود؟

یکی از دستور العمل های جدی کانون مساجد حرکت در مسیر منویات رهبری است که در طول سال های مختلف اجرایی شده است و با توجه به اینکه مساجد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین یادگاران پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) نقش پررنگی در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و به نتیجه رسیدن جنگ تحمیلی داشته‌اند و امروزه هم شاهد نقش پویا و اثرگذار این پایگاه‌های دینی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستیم؛ لذا حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و توجه به دغدغه های رهبری در دستور کار مساجد بوده و همچنان ادامه دارد.

 

* فعالیت کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری را چگونه ارزیابی می کنید؟

کانون ها نقش بسیار مهمی در جذب نوجوانان مستعد و خلاق به مساجد دارند و باید از این ظرفیت در جهت خنثی سازی توطئه های دشمنان در حوزه فرهنگی استفاده کرد که اگر چه در این راستا با توجه به دغدغه های رهبری فعالیت هایی انجام شده اما همچنان در آغاز راه هستیم و فاصله فراوانی وجود دارد و باید با برنامه محور کردن کانون ها در این بخش تلاش شود.

 

* آیا کانون‌ها توانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

کانون ها تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله فراوانی دارند و پویایی هرچه بیشتر کانون های مساجد به عنوان پایگاه‌های دینی از موارد و مسائل قابل توجهی است که نمی توان از آن عبور کرد و این پویایی با ارائه برنامه های کمی و کیفی در کنار همدلی و انسجام می تواند موجب تعالی همه جانبه باشد و همچنین ساماندهی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با مدیریت صحیح با بهره‌مندی از نیروهای جوان، تحصیل‌کرده و نخبه ضرورت انکارناپذیری است که باید برای پویایی هرچه بیشتر این پایگاه‌های دینی موردتوجه باشد.

 

* اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌های مساجد خواهد افتاد؟

توسعه فعالیت های مسجدی با محوریت و هم افزایی کانون های فرهنگی هنری و همراهی پایگاه بسیج موجب رشد کمی و کیفی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خواهد شد که از دغدغه های رهبری بوده است و باید در این راستا بیش از همیشه تلاش شود و بدانیم که غفلت از پیام و دغدغه های رهبری گمراهی و نابودی و انحطاط است.

 

* کانون فرهنگی هنری تراز چه کانونی است از نظر شما؟

استفاده از ظرفیت ها، توانمندی ها و پتانسیل های کانون ها و برنامه ریزی های عملیاتی و کارآمد برای توسعه در کانون ها مهمترین رویکرد کانون مساجد باید باشد که در همین راستا نقش آفرینی کانون مساجد در حوزه آسیب های اجتماعی گامی برای تربیت نیروهای تراز است.

کد خبر 1225626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha