طراحی لباس اقوام در خراسان جنوبی کاربردی شود

امامی گفت: طراحی لباس اقوام باید به عنوان اهداف فرهنگی استان خراسان جنوبی کاربردی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید مجید امامی شامگاه (۳۰ مهر) در نشستی با فعالان مد و لباس خراسان جنوبی اظهار کرد: هویت، ظرفیت‌ها و درک از تاریخ و لباس سنتی باید افزایش یابد تا در کنار نوآوری به سادگی لباس سنتی کنار گذاشته نشود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی و مسئول کارگروه مد و لباس کشور با اشاره به ضرورت نوآوری در لباس اجتماعی ادامه داد: در سال‌های اخیر در حوزه مانتو اجتماعی کمتر شاهد نوآوری بوده ایم، حتی لباس اجتماعی مردان هم متناسب با زیست چند هزار ساله تمدن این سرزمین نیست.

 

وی بیان کرد: کارگروه مد و لباس فرصتی برای مردم و متولیان فرهنگ است تا در کنار هم به موضوعات لباس بیاندیشند.

 

امامی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه حجاب تبیین ارزش‌های آراستگی اجتماعی برای قشر جوانان است، تصریح کرد: آراستگی عمومی و حجاب با توجه به گسل فرهنگی و شکاف نسلی از اهمیت زیادی برخوردار است که کارگروه ملی مد و لباس تلاش دارد از همه ظرفیت‌های کشور برای هویت‌یابی در حوزه پوشش و حجاب استفاده کند.

 

مسئول کارگروه مد و لباس کشور با بیان اینکه ترویج فرهنگ جنسی از دلایل مهم شدن نوع لباس در جامعه است، افزود: لباس اجتماعی بانوان از نیازهای مهم کشور است و باید جذابیت برای دختر امروزه داشته باشد.
 

وی در ادامه با اشاره به اینکه طراحی لباس اقوام باید به عنوان اهداف فرهنگی استان خراسان جنوبی کاربردی شود، گفت: کارگروه مد و لباس در استان باید فعالیت بیشتری داشته باشد و برای بهره وری اقتصادی از لباس در راستای ایجاد اشتغال و مزیت فرهنگی استانی باید به کار جمعی و گروهی توجه کنیم. 

 

امامی عنوان کرد: جشنواره دوازدهم اسفندماه در تهران برگزار می شود لذا توسعه نمایشگاه‌های استانی نیز الزامی است.



به گفته وی طراحی پوشاک در خراسان جنوبی می‌تواند الهام بخش سایر نقاط کشور باشد و اگر بخواهیم در مقابل تفکر معارضی و تهاجم فرهنگی در حوزه حجاب ایستادگی کنیم نیازمند حفظ ارزش‌ها هستیم.

 

مسئول کارگروه مد و لباس کشور خاطر نشان کرد: با ارائه میز رایگان در رویدادهای فرهنگی، ارایه تسهیلات از محل تشکل‌های صنفی و دیگر زمینه‌ها می‌توانیم از فعالان حوزه مد و لباس حمایت کنیم.



حسن کامرانی‌فرد، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی هم در این نشست اظهار داشت: کد بین‌المللی آموزش لباس سنتی خراسان جنوبی به‌زودی صادر می‌شود و قابل تدریس در استان و کشور خواهد بود.

 

به گفته وی؛ آموزش لباس سنتی خراسان جنوبی از مرحله الگوکشی تا دوخت در آموزشگاه‌های تخصصی با گواهینامه کد بین‌المللی ارائه خواهد شد.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی از فعالیت ۳۰ آموزشگاه آزاد تخصصی پوشاک در استان خبر داد و افزود: آمادگی داریم در رویدادهای فرهنگی به بخش خصوصی از لحاظ مکان، تجهیزات و مربیان توانمند کمک کنیم تا تولیدات خود را به نمایش بگذارند.

 

الیاس جویبان، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز بیان کرد: ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات برای مشاغل خانگی در سال جاری ابلاغ شده که طراحان مد و لباس در قالب مشاغل خانگی می‌توانند از این تسهیلات بهره ببرند.

 

وی در ادامه گفت: این تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

 

جویبان در پایان افزود: در طول سال یک غرفه از نمایشگاه‌های تخصصی در اختیار اداره کل صنعت، معدن و تجارت به‌صورت رایگان در اختیار انجمن مد و لباس استان قرار می گیرد تا تولیدات خود را در حوزه لباس سنتی معرفی کنند.

 

 

 

کد خبر 1225666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha