سبک‌های معماری مساجد گذشته در مساجد نوساز نمود کمتری دارد

خسروی با تأکید بر لزوم انطباق معماری مساجد بر مبانی فرهنگی و دینی گفت: سبک‌های معماری اسلامی که در گذشته بیشتر مورد توجه بود، امروز در مساجد نوساز نمود کمتری دارد.


محمدباقر خسروی، مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به اینکه سبک‌های معماری اسلامی که در گذشته بیشتر مورد توجه بود، امروز در مساجد نوساز نمود کمتری دارد، به خبرنگار شبستان گفت: معضل بزرگی که در حال حاضر در ارتباط با طراحی مساجد با آن روبرو هستیم این مسئله است که پایه آموزش دانشکده‌های معماری بر مبنای الگوهای غربی است، به همین دلیل خروجی دانشکده‌های شهرسازی و معماری منطبق با مباحث فرهنگی و بومی کشور نیست.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بازنگری در آموزش علوم انسانی افزود: در رشته هنر به ویژه معماری در دانشگاه‌ها باید مبانی تدریس شده به صورت جدی بازنگری شود.

خسروی با ابراز تأسف از اینکه در معماری مساجد به مقوله نمادپردازی توجه نمی‌شود، اظهار کرد: از آنجا که کارکرد نمادها در معماری بناها و مساجد مورد تفسیر و تحلیل قرار نمی‌گیرد، الگوها و نمادهای خاص در جامعه ترویج می‌یابد که معماری‌ها را به سمت اندیشه‌های شیطان‌پرستی و اومانیسمی سوق می دهد.

مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران بر لزوم آموزش الگوها و نمادهایی با مبانی اصولی و منطبق با معماری اسلامی- ایرانی در دانشکد‌ه‌های معماری تأکید کرد و معماری ساختمان‌ها به ویژه مساجد شهر تهران به عنوان پایتخت یک کشور شیعه‌نشین را نمایانگر ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی مردم آن شهر دانست.

خسروی فرهنگ‌سازی و ارزیابی و نظارت بر معماری مساجد را بهترین شیوه در اصلاح معماری های مساجد عنوان کرد و ادامه داد: نحوه ارزیابی معماری مساجد باید به صورت مدون و مشخص باشد و با تشکیل شورای نخبگان، متخصصان این حوزه باید در ارتباط با نقشه‌های مساجد اظهارنظر کنند که این مسئله هم میسر نمی‌شود مگر آنکه نهادهای دخیل در مسجدسازی از یک وحدت رویه تبعیت کنند.

پایان پیام/

کد خبر 12257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha