وزارت بهداشت برای تامین برخی اقلام دارویی تمهیدات ویژه بیاندیشد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود برخی از اقلام دارویی در کشور گفت: انتظاری که مجلس از وزیر بهداشت و درمان در حوزه دارو به ویژه در آستانه فصل سرد دارد این است که برای تامین دارو تمهیدات ویژه‌ای بیاندیشند.

محمد پاک مهر در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به بحث کمبود برخی از اقلام دارویی در کشور گفت: در شروع طرح دارویار تعداد اقلامی که از آنها کمبود نسبی در بازار داشتیم زیر 200 قلم بود ولی اکنون این مقدار افزایش پیدا کرده است که شاید به ۲۵۰ قلم برسد. نیاز بیمارستان‌ها تامین می‌شود اما در بخش داروخانه‌های آزاد با کمبود دارو مواجه هستیم که در همین رابطه نشستی با شرکت‌های دارویی و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برگزار و تاکید شد تا بررسی‌های لازم برای روشن شدن علت این کمبود مشخص شود.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه پرداخت ها از ناحیه بیمه سلامت به موقع انجام می شود، انتظار این است که شرکت های دارو پخش، سازندگان و صنایع داروسازی در تامین مایحتاج مردم تلاش خودشان را داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه صددرصد مواد اولیه برخی از اقلام داروهای تولید داخل از خارج کشور و برخی از داروها نیز کاملا از خارج وارد می شوند، گفت: مقدار داروی وارداتی کمتر از 10 درصد است و 90 درصد داروها در داخل تولید می شود اما با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد طبیعتا خیلی از شرکت های دارویی انتظار دارند قیمت تولیداتشان افزایش پیدا کند و در شروع طرح دارویار 30 تا 40 درصد قیمت داروها افزایش یافت.

 

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نزدیک 60 تا 70 درصد داروهای کشور توسط شرکت های زیرنظر سازمان تامین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) تولید می شوند، گفت: تولید حدود 30 تا 40 درصد از داروهای کشور در اختیار بخش خصوصی است و انتظاری که مجلس از وزیر بهداشت و درمان در حوزه دارو به ویژه در آستانه فصل سرد دارد این است که برای تامین دارو تمهیدات ویژه ای بیاندیشند.

 

وی با تاکید بر اینکه در بحث داروهای آنتی بیوتیک به ویژه شربت های کودکان کمبود داریم، گفت: داروی ضد تشنج هم به میزان نیاز در داروخانه ها نیست. در بحث انواع سرم ها نیز مشکل داریم اما نیازهای اورژانسی تامین می شود و پیگیری ها ادامه دارد و به عنوان دغدغه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مطرح است.

کد خبر 1225803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha