گزارش شبستان از سومین نشست شورای هماهنگی بانک ها با نماینده ولی فقیه در استان کرمان

سومین نشست شورای هماهنگی بانک های استان کرمان برگزار و گزارشی از تازه ترین عملکرد بانک های دولتی و خصوصی در بخش های مختلف از جمله پرداخت تسهیلات بانکی به جامعه هدف، مشارکت در محرومیت زدایی و... ارائه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سومین نشست شورای هماهنگی بانک های استان، یکشنبه(اول آبان) در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان برگزار و گزارشی از تازه ترین عملکرد بانک های دولتی و خصوصی در بخش های مختلف از جمله پرداخت تسهیلات بانکی به جامعه هدف، مشارکت در محرومیت زدایی و... ارائه شد.

 

 

بابک کلانتری، رییس بانک کشاورزی جنوب استان کرمان با بیان اینکه از همه دامداران، مرغداران و...حمایت کردیم؛ افزود: تا پایان هفت ماه اول امسال، بیش از هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه تسهیلات کشاورزی جنوب استان پرداخت کردیم که از کل تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته بیشتر است و تسهیلات پرداخت شده در سال ۱۴۰۰ هم نسبت به سنوات قبل از آن بی نظیر بود.

 

وی با تأکید بر اینکه امسال کشاورزی نیازمند حمایت ویژه بود؛ به عدم تأمین اعتبارات لازم در حوزه تسهیلات اشاره و تصریح کرد: حدود ۱۴ هزار نفر کشاورز مشمول مساعدت قانونی هستند اما اعتباری برای اجرا وجود ندارد و اینها دچار مشکل می شوند.

 

 

کلانتری ادامه داد: بانک هم در شرایطی است که نه امکان اجرای قانون را دارد به دلیل عدم تأمین اعتبار و نه امکان پیگیری و این یکی از چالش هایی است که چند ماه وجود دارد.

 

 

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به حجم پرداختی، منابع را صد در صد پرداخت کردیم و در مرز منابع مصارف هستیم؛ اظهار کرد: راهکار آن جذب منابع جدید که کار سختی است و از طرفی وصول مطالبات و منابع جدید است ضمن اینکه چالش وصول مطالبات، کشاورزان را دچار مشکل کرده است.

 

 

 

حسین خزاعی، رییس بانک قرض الحسنه مهر ایران هم با بیان اینکه مشتریان و جامعه هدف ما نوعاً قشر متوسط رو به پایین قشر است؛ گفت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کردیم که ۱۵ درصد در زمینه ازدواج، فرزندآوری، افراد معرفی شده بهزیستی، کمیته امداد، استانداری و... بوده است.

 

وی یکی از دغدغه ها را انجام تعهد پرداخت در قبال منابع جذب شده عنوان و بیان کرد: در حوزه مسئولیت اجتماعی هم در طرح شهید سلیمانی(در مقابله با کرونا) ۸۰۰ میلیون تومان کمک به خرید تجهیزات پزشکی کردیم.

 

خزاعی ابراز امیدواری کرد: تا پااین سال جاری بیش از ۲۰هرار میلیارد تسهیلات توسط صندوق قرض الحسنه مهر در استان کرمان پرداخت شود.

 

 

سیدمرتضی موسوی، مدیر بانک سینا هم با اشاره به اینکه این بانک یک بانک تجاری و بازرگانی است اما مسئولیت های اجتماعی هم به عهده گرفته که در همین راستا  ۳۴ دستگاه آمبولانس برای سراسر کشور خریداری کرده که دو دستگاه متعلق به استان کرمان است؛ گفت: بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تسهیلات پرداخت کردیم و از اول سال منابع و مصارف ما بیانگر این است هر منابعی که جذب کردیم در همین استان مصرف کنیم.

 

وی با بیان اینکه در زمینه محرومیت زدایی یکی از شعب این بانک در قلعه گنج، بالای۹۰ درصد تسهیلات بدون بازگشت داده؛ افزود: در سنوات قبل در موضوع اشتغالزایی هم وارد شدیم و سهامدار اصلی بانک بنیاد مستضعفان است.

 

 

سید طاهر زادآفرین، بانک توسعه صادرات هم با اشاره به اینکه این بانک جزو بانک های دولتی است و در استان پهناور کرمان در بخش مسئولیت های اجتماعی در سیل کمک هایی کرده است؛ گفت: تسهیلات و خدمات ما به صادرکنندگانی است که کارت بازرگانی داشته باشند و ما دنبال جذب منابع نیستیم چون منابع دولتی است اما محدودیت داریم

 

 

وی نسبت منابع و مصارف را حاکی از پرداخت ۱۰ برابری تسهیلات نسبت به منابع دانست.

 

 

علی بُسک آبادی از بانک تجارت گزارش داد: مهمترین اقدامات این بانک در حوزه مسئولیت های اجتماعی در استان را آبرسانی به روستای ننیز، ساخت مدرسه ۶ کلاسه در کوهبنان، لایروبی قنوات شهداد، خرید و توزیع یک میلیون بسته لوازم التحریر و... فهرست کرد.

 

 

وی با ابراز تأسف از اینکه بیش از ۵۰ درصد منابع بانک در حالی از استان خارج می شود که با چنگ و دندان به استان تعلق گرفته بود و مسئولین باید فکری بکنند.

 

 

اصغر معین الدینی معاون بانک پارسیان گفت: این بانک ۶ شعبه کرمان و یکی در رفسنجان و یکی سیرجان هزار و ۱۰۰ فقره تسهیلات در بخش های مختلف پرداخت کرده؛ افزود: این بانک در طرح های زیربنایی و صنایع استان و در انتقال آب از خلیج فارس مشارکت دارد.

 

 

شهرام بذرافشان هم گفت: بانک صنعت و معدن دولتی و تخصصی است که ۸۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در صنعت و امور زیربنایی پرداخت کرده و همه نیروگاه های استان از تسهیلات ارزی این بانک ایجاد شده که الان بازپرداخت آن مشکل است.

 

 

وی با اشاره به اینکه تسهیلاتی هم برای امر ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده؛ ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد جذب تبصره ۱۸ داشتیم و تک شعبه هستیم و جذب منابع سخت است.

 

 

عقیل زینلی هم اظهار کرد: بانک مسکن بیش از ۱۷ هزار میلیارد تسهیلات پرداخت شده که ۱۵ هزارمیلیارد آن در بخش مسکن بوده و این بانک دو مدرسه هم در منوجان و گنجان ساخته است.

 

 

یوسف پورواجد مدیر صندوق کارآفرینی امید بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید هم بالغ ۹۸ درصد تسهیلات خود را در حوزه اشتغال پرداخت کرده و در ۶ ماه اول امسال ۳۵۰ درصد رشد داشته است.

 

در این جلسه اعلام شد:

 

بانک سامان بانک کاملاً خصوصی است که ۱۴۰ شعبه در کشور و سه شعبه در استان کرمان دارد که از این تعداد یک شعبه در رفسنجان و دو شعبه در مرکز استان است.

 

بانک سپه ۱۰۲ شعبه در استان دارد و حجم زیادی از تسهیلات را پرداخت می کند که در حوزه اشتغال مددجویان امداد، بهزیستی و معرفی شده از طریق استانداری؛ تسهیلات ازدواج و ودیعه مسکن و مسکن روستایی ورود کرده و بانک عامل در پرداخت تسهیلات بنیاد برکت در حوزه اشتغال است.

 

بانک رفاه ۴۲ شعبه فعال و ۲۲ باجه در استان دارد که پراکندگی شعب در استان وضعیت مناسبی دارد؛ ۲۴ هزار میلیارد برای ساخت دو مدرسه(حاشیه شهر کرمان) و ۱۴ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون برای محرومیت زدایی و طی دو نوبت به ستاد دیه استان کمک کرده است.

 

هشت نفر دیگر از اعضای این جلسه گزارش کار خود را ارائه کردند که شامل صندوق امداد ولایت و بانک های ایران زمین، صادرات، ملت، کارآفرین، توسعه تعاون، آینده، کشاورزی شمال استان است.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان پس از استماع گزارش مدعوین، نکاتی بیان کرد که آن را از اینجا بخوانید.

 

 

کد خبر 1225864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha