گنبد آستان مقدس امامزاده ابوالبشائر هاشم در راین بازسازی شد

گنبد آستان مقدس امامزاده ابوالبشائر هاشم ملقب به شیرخدا که در سال های اخیر بر اثر شرایط آب و هوایی دچار آسیب شده بود اخیراً توسط اداره اوقاف و امورخیریه راین بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از راین؛ آستان مقدس امامزاده ابوالبشائر هاشم به عنوان یکی از امامزدگان شاخص استان که محل مراجعه خیل کثیری از زائران به ویژه از استان های جنوبی کشور است؛ در یکی از میادین اصلی شهر قرار گرفته است.

 

 

گنبد آستان مقدس این امامزاده در سال های اخیر بر اثر شرایط آب و هوایی دچار آسیب شده بود که اخیراً توسط اداره اوقاف و امورخیریه راین و از محل نذورات مردمی و مشارکت خیرین با هزینه ای قریب دو میلیارد ریال بازسازی شد.

 

 

کاشی های به کار رفته در گنبد قبلی هفت رنگ بود که با توجه به عدم دوام طولانی مدت این نوع کاشی در مناطق سردسیری، کاشی های جدیدی در گنبد بازسازی شده مورد استفاده قرار گرفته که دوام بیشتری دارد.

 

 

بنای کنونی آستان امامزاده سومین بنای احداثی است که سال ۱۳۷۰ به صورت هشت ضلعی ساخته شده و مسجدشیرخدا، خانه عالم، چند باب مغازه، واحد مسکونی و مهمانسرا جزو متعلقات آستان امامزاده است.

 

 

آستان این امامزاده جلیل القدر در هفته میزبان دو تا سه هزار نفر زائر و در ایام نوروز و مناسبت های خاص تا قریب ۱۴ هزار نفر زائر نیز دارد.

 

 

فعالیت های فرهنگی متنوعی در طول سال انجام می شود که اخیراً و به مناسبت سال جدید تحصیلی ۶۰ بسته لوازم التحریر به مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال تهیه و توزیع شد.

 

 

نسب شریف امامزاده ابوالبشائر هاشم ملقب به شیرخدا با ۹ واسطه به امام صادق علیه السلام می رسد؛ تاریخ وفات این امامزاده جلیل القدر که ربع اول قرن ششم هجری است، گواه سابقه دیرینه مذهب جعفری در این خطه از ایران اسلامی است.

 

 

علامه نسّابه بیهقی متوفای 565هـ.ق پس از ذکر نسب شریف، وی و پدرش را از نقباء و بزرگان سادات کرمان به شمار آورده و می نویسد: او پس از پدر بزرگوارش، منصب نقابت سادات را درکرمان عده دار شد و فرزندان او جملگی در کرمان سکونت داشته اند.

 

 

علت شهرت امامزاده ابوالبشائر هاشم، به شير خدا در هيچ يك از منابع مورد اشاره قرار نگرفته است. اما گمان می رود كه او نيز همچون اجدادش بخاطر اتصاف به زهد و تقوی به شير خدا ملقب و معروف شده باشد، يا اينكه «شيرخدا» تاريخ بازسازی بنای بقعه، معادل سال ۱۱۱۵ قمری است.

 

 

مطالب بیشتر راجع به این امامزاده صاحب کرامت را از اینجا بخوانید.

کد خبر 1225999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha