پایان دو سال تلاش بی‌وقفه برای طرح بزرگ آبرسانی/ افزایش کیفیت آب شرب شهر سنندج در ایستگاه پایانی قرار گرفت

طرح بزرگ آبرسانی غرب کشور به منظور بهبود کیفیت آب شرب و تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای شهر سنندج پس از دو سال تلاش بی وقفه، در آستانه بهره‌برداری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان؛ به رغم محدودیت‌های منابع مالی کشور، تلاش‌ها برای ایجاد زیرساخت جهت توسعه پایدار استان کردستان با جدیت پیگیری شده و در همین راستا بحث آب شرب سنندج از اولویت‌دارترین پروژه‌های کشور طی دو سال گذشته در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و عملیات اجرایی این طرح بزرگ در ایام الله دهه فجر سال ۱۳۹۹ رسما آغاز شد.

 

 

طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود 60 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه 480 متر است که در این میان 27 کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای 1400 و 1200 میلی‌متر منشعب شده و با بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال 57 میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل 700 هزار نفر، در افق سال 1425 ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

 

 

عبور مسیر خط انتقال از مناطق صعب‌العبور و در مسیرهای با توپوگرافی سخت و ترانشه‌هایی به ارتفاع 20 متر موجب تعریض جاده‌های روستایی و بهره‌مندی این روستاها از خدمات زیربنایی نیز شده است.

 

 

در این طرح از سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه تقلیل فشار از 27 به 2 برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است و طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن به طور کامل توسط متخصصان، کارشناسان ایرانی و زنجیره‌های تولیدکنندگان داخلی شامل قطعه‌سازان استان کردستان انجام شده است.

 

فعالیت شبانه‌روزی 600 مهندس و کارگر ایرانی در انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج

 

این پروژه یکی از مهمترین طرح‌هایی بوده که برای بهبود کیفیت آب شرب شهر سنندج با بودجه 8500 میلیارد ریالی در مدت کمتر از دو سال و با همت ‌و تلاش شبانه‌روزی قریب به 600 نفر از مهندسان و کارگران ایرانی اجرایی شده و به زودی مردم این شهر از نعمت آب شرب با کیفیت بهره‌مند می‌شوند.

 

 

حجت‌الله محقق معاون اجرایی طرح سد آزاد و سامانه انتقال آب سد به تصفیه خانه سنندج ظهر دوشنبه (۲ ابان ماه) در بازدید اصحاب رسانه کردستان از روند انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج اظهار کرد: سد آزاد در غرب استان کردستان قرار دارد که ۳۰۰ میلیون ظرفیت مخزن آن است و ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب را به شرق استان کردستان منتقل می‌کند.

 

 

توسعه 4300 هزار هکتار باغات مسیر انتقال اب به تصفیه‌خانه سنندج

 

وی با اشاره به اینکه این خط انتقال علاوه بر تامین آب شرب شرق کردستان، زمینه آبیاری چهار هزار و ۳۰۰ هکتار توسعه باغات استان را فراهم می‌‌آورد، افزود: سامانه انتقال آب در هفت انشعاب بعنوان شعبه اصلی آب را از خط لوله به مخازن فرعی و در نهایت بخش باغات می‌رساند و در حال حاضر یک‌هزار هکتار از قطعه اول سامانه تحت پوشش شبکه آبیاری نوین قرار دارد که تاکنون یک میلیون مترمکعب از سد آزاد به بخش کشاورزی منتقل شده است.

 

 

محقق با بیان اینکه برای عبور از حوزه آبریز سد آزاد و ورود به حوزه آبریز قشلاق 4.2 کیلومتر تونل کار شده است، اعلام کرد: این قطعه اول سال 94 به بهره‌برداری رسید و در چند مرحله بحران آب شرب سنندج را رفع کرده و امروز 2.2 مترمکعب برای جبران کمبود آب شرب سد قشلاق، آب به صورت آبراه طبیعی از سد آزاد به سد قشلاق منتقل شده است.

 

 

وی یادآور شد: در مجموع در مسیر انتقال آب به سمت قروه ۶۰۰ متر آب پمپاژ می‌شود تا به سد قوچم برسد وآب  قوچم نیز با ایستگاه پمپاژ دیگری به قروه و در نهایت به دزج آب می‌رسد.

 

پیشرفت 95 درصدی انتقال آب سد ازاد

 

معاون اجرایی طرح سد آزاد و سامانه انتقال آب سد به تصفیه خانه سنندج گفت: امروز پروژه یاد شده ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۷ کیلومتر خط لوله انتقال آب به تصفیه‌خانه سنندج رسیده و در تصفیه‌خانه از یک‌هزار و ۵۰۰ متر لوله‌گذاری یک‌هزار متر آن کار شده است.

 

 

وی اعلام کرد: پدافند غیرعامل مهمی را برای سنندج ایجاد کرده‌ایم و سنندج به لحاظ کمی هیچ مشکلی در سال‌های آینده در خصوص کمی آب نخواهد داشت.

 

 

محقق اضافه کرد: با اجرای این پروژه‌ در صورت تحقق خشکسالی هیچ مشکلی برای تامین آب شرب سنندج نخواهیم داشت.

 

سنندجی‌ها آبانماه آب شرب و سالم دریافت می‌کنند

 

وی اذعان کرد: برنامه‌ریزی شده تا دهم آبانماه آب پشت تصفیه خانه خواهد رسید و مردم سنندج آبانماه آب شرب سالم دریافت خواهند کرد.

 

 

محقق گفت: تاکنون ۷۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه انجام شده و مابقی نیز اجرا خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1226058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha