۱۷ درصد از مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان ها در کودکان بوده است

احرامی با اشاره به اینکه در سال جاری حدود ۱۷ درصد از مسمومیت‌های مراجعه شده به بیمارستان‌ها در کودکان بوده است، گفت: کودکان زیر ۵ سال، پرخطرترین گروه سنی در معرض مسمومیت هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، لاله احرامی در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها از اول تا هفتم آبان ماه اظهار کرد: کودکان خردسال ممکن است هر چیزی را به دهان ببرند؛ این عمل بخشی از آموزش و درک این گروه سنی از محیط اطرافشان است و این عمل زمینه‌ساز بروز مسمومیت است.

 

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی،آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان این مطلب که والدین وظیفه مهمی را در آموزش کودکان بر عهده دارند تا از بروز مسمومیت در کودکان پیشگیری کنند تأکید کرد:  به کودک خود، بیاموزید هیچ‌چیزی ننوشند و یا نخورد مگر اینکه با اجازه بزرگسالان باشد و داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورند، چراکه کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

 

احرامی همچنین افزود: در هنگام بروز مسائل و مشکلات خانوادگی، بیشتر باید مراقب کودکان بود. در این شرایط کودکان در برابر حوادث و مسمومیت اتفاقی، آسیب‌پذیرترند.

 

این کارشناس تصریح کرد: اگر به کودک خود دارو می‌دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آب‌نبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

 

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی گفت: درصورتی‌که کودک، ماده‌ای غیرخوراکی را بلعید، فوراً باید با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز کنترل مسمومیت‌ها با شماره تلفن ۱۹۰ داخلی۳ -کد۲  تماس گرفته شود.

 

وی با بیان این موضوع که بسیاری از گیاهان و گل‌های آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن باخیا، سمی هستند و تماس پوست با آن‌ها و یا به دهان بردن آن‌ها منجر به مسمومیت و سوختگی مخاط می‌شود، گفت: گل‌ها و گیاهان آپارتمانی را دور از دسترس کودکان قرار داده شود و در هنگام بازی کودکان در فضای باز، از آن‌ها  مراقب شود تا توسط گل‌ها و گیاهان سمی، مسموم نشوند.

 

احرامی با اشاره به این مطلب که عمده‌ترین موارد مسمومیت در کودکان در اثر خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفیدکننده ولوله بازکن، لاک پاک‌کن (استون) و گیاهان سمی بروز می دهد، به والدین توصیه کرد تا مواد شیمیایی، شوینده و سفیدکننده را در منزل در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار داده شود. در کمدهایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک را نگه می‌دارید با قفل یا طناب محکم شود.

 

این کارشناس با اعلام این مطلب که متأسفانه سالانه تعدادی از کودکان کشورمان به دلیل مصرف ناخواسته شربت متادون که در شیشه داروهای دیگری نگهداری می‌شود، به کام مرگ می‌روند.، به والدین توصیه کرد: از آنجایی که شربت متادون جهت درمان ترک اعتیاد، بسیار سمی است، بنابرین برای پیشگیری از مسمومیت دارویی کودک، داروهای مصرفی خود را دور از دسترس کودکان نگهدارند.

 

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در ادامه یادآور شد: کودکان به دلیل روند رشدشان اغلب دست و اجسام اطراف خود را به دهان می‌برند. این کار سبب ورود مقادیری از سرب محیط به بدنشان می‌شود. کودکان ۴ تا ۵ برابر بیشتر از بزرگسالان، سرب محیط را جذب می‌کنند.  اصلی‌ترین عارضه‌ی سرب در تکامل سیستم عصبی کودکان  و بهره هوشی کودک بروز می‌نماید. از این رو والدین باید دقت بیشتری داشته باشند که کودک اشیا را به دهان نبرد.

کد خبر 1226182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha