روایت کامل نماینده مقام معظم رهبری  از اتفاقات اخیر سیستان وبلوچستان

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌وبلوچستان در دیدار جمعی از معتمدین و سران طوایف اهل سنت استان، به روایت کاملی از اتفاقات اخیر استان پرداخت و نکات لازم را متذکر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده مقام معظم رهبری در سیستان‌ و بلوچستان در دیدار جمعی از معتمدین و سران طوایف اهل سنت استان پس از استماع درخواست‌‌های حاضرین مبنی بر ایفای نقش پدری و مديريت حوادث اخیر اظهار داشت: حادثه‌ غمبار روز جمعه زاهدان منجر به عزادار شدن مردم استان شد که باید برای این عزا به یکدیگر تسلیت بگوییم.

 

امام جمعه زاهدان افزود: نیروهای نظامی، بسیج و مردم همه فرزندان همین مرز و بوم بوده و کشته و مجروح شدن هر یک از این‌ها مایه تاثر و تاسف است.

 

آیت‌الله محامی بیان داشت: بر اساس آیه ۱۲۸ سوره مبارکه توبه "عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم" و طبق بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۷ربیع آنچه امت اسلام را به زحمت بیندازد بر پیامبر سخت و ناگوار است.

 

وی ادامه داد: اگر پیامبر اکرم(ص) را الگوی خود دانسته و به تعالیم اسلامی و آیات قرآنی عمل کرده بودیم و عقلانیت، عدالت و انصاف را وجهه فعالیت خود قرار داده بودیم هیچ یک از این حوادث اتفاق نمی‌افتاد و در صورت وقوع نیز در هر مرحله قابل جلوگیری بود.

 

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه این کار صورت نگرفت و گاهی نیز به نظر می‌رسد که دوستان بنای حل مسئله ندارند زیرا حل این موضوع بسیار ساده و قابل تدبیر بود.

 

امام جمعه زاهدان عنوان داشت: درخواست سران طوایف مبنی بر ایفای نقش پدری توسط نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان با تاخیر ۲۰ روزه صورت گرفت و به معنای این است که چندان به دنبال حل ماجرا نبوده اید.

 

نماینده مقام معظم رهبری در استان با اشاره به اقدامات صورت‌ گرفته در این مدت تصریح کرد: انتشار بیانیه، بیان ۱۴ نکته در قالب پیام تصویری، تبیین مسائل در خطبه‌های نمازجمعه و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان استان و کشور از جمله اقدامات ما در خصوص وقایع اخیر بود.

 

وی ادامه داد: پس از ‌بیان مواضع خود در خصوص حوادث اخیر در خطبه‌های نمازجمعه عده‌ای از شیعیان گلایه‌مند بودند که در پاسخ به آنها بیان کردیم از برخورد احساسی پرهیز و به دنبال اعلام جهاد و ایجاد التهاب و آشوب نیستیم زیرا چنین چیزی به نفع هیچ یک از آحاد مردم استان نیست.

 

آیت‌الله محامی ادامه داد: ناامنی‌ها سبب کاهش سرعت و تعطیلی پروژه‌های عمرانی و عدم تمایل سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در استان خواهد شد که چنین چیزی یک خسارت عمده است و البته از دست دادن نیروها، جوانان و مردمی که کشته شده‌اند با هیچ چیز قابل جبران نیست.

 

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: عمده‌ترین آسیب در حوادث و وقایع اخیر استان ایجاد فضای غبار آلود، کینه‌توزی و نفرت است که با دو قطبی سازی‌های قومی و مذهبی ایجاد و خواسته دشمن است و باید در این جهت هوشیار باشیم و در صورت وقوع اتفاقات ناگوار به دنبال ترمیم آن باشیم زیرا ادامه این روند در طول نسل‌ها تاثیرگذار و سال‌ها بعد سر باز خواهد کرد.

 

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان ادامه داد: پس از اعلام موضع در خطبه‌های نماز جمعه خیلی از شیعیان از عقلانیت، تعامل و مدیریت در کار قدردانی کردند اما طیف‌های تندرو مخالفت‌هایی داشتند که طبیعتا در حوزه اهل سنت نیز به همین شکل است و عده‌ای اهل عقلانیت و تدبیر بوده و عده‌ای دیگر نیز تندروی می کنند و بایدتلاش کنیم تا در مقابل تندروی‌ها ایستادگی کنیم.

 

آیت‌الله محامی اذعان داشت: از همان روز نخست حوادث همواره خواستار معیار قرار دادن عدالت و انصاف بودیم طبق نامه امیرالمومنین علی(ع) خطاب به امام حسن مجتبی(ع) در نهج البلاغه که در این نامه حضرت می فرماید« یا بُنَیَّ اجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ غَیْرِکَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِک وَ اکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ کَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ کَمَا تُحِبُّ أَنْ یُحْسَنَ إِلَیْکَ» (پسرم خود را میزان بین خود و دیگران قرار بده، بنا بر این آنچه براى خود دوست دارى براى دیگران هم دوست بدار، و هر چه براى خود نمى خواهى براى دیگران هم مخواه، به کسى ستم مکن چنانکه دوست دارى به تو ستم نشود، و نیکى کن چنانکه علاقه دارى به تو نیکى شود)

 

وی اظهار کرد: هنگام حمله به پاسگاه عده‌ای جوان تحت تاثیر قرار گرفتند در صورتی که اگر عقلانیت و انصاف حاکم بود چنین حادثه‌ای ایجاد نمی‌شد و در مقابل نیز پاسگاه با گاز اشک‌آور، تیر ساچمه‌ای و در ادامه تیر جنگی به دفاع از خود پرداخت در صورتی که اگر عقلانیت، اعتدال و رعایت انصاف وجود داشت تیراندازی به نمازگزاران صورت نمی‌گرفت و تنها افرادی که به پاسگاه هجوم آوردند باید با برخورد مواجه می‌شدند.

 

امام جمعه زاهدان ادامه داد: با این اتفاقات خسارت بزرگی ایجاد و طبق آمار ارائه شده ۴۶ نفر کشته شدند که از این بین شش نفر از نیروهای نظامی و ۴۰ نفر از میان مردم بوده‌اند که هشت نفر مجهول‌الهویه هستند البته برخی افراد معتقدند این آماربیشتر بوده و باید بتوانند ثابت کنند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در استان گفت: کشته‌ها متفاوت هستند زیرا درگیری شهری تا سه روز ادامه داشت و برخی افراد در این درگیری‌ها کشته شده‌اند و حساب آن‌ها از افرادی که در روز جمعه کشته شده‌اند متفاوت است.

 

وی گفت: روز جمعه برخی در آشوب‌های خیابان خیام و برخی دیگر نیز در عیدگاه و پاسگاه کشته شده‌اند که هر یک از این‌ها حساب متفاوت دارد زیرا ممکن است برخی بر اثر تیراندازی گروه‌های مسلح داخل جمعیت کشته شده باشند و این تنها یک احتمال است از این جهت که در نقاطی از کشور این‌کار صورت گرفته و دشمن برای تحریک احساسات و آشوب اقدام به کشته سازی می‌کند.

 

امام جمعه زاهدان افزود: اگر کشته شدن فرد با تیراندازی نیروی انتظامی باشد باید مشخص شود که آیا در داخل و جلوی پاسگاه بوده یا درون عیدگاه که هر یک از این‌ها حکم متفاوت دارد.

 

آیت‌الله محامی به طرح یک سوال پرداخت و عنوان داشت: این کشته را چگونه باید پیگیری کرد که احقاق حق مردم شود آیا با راه‌اندازی جنگ شهری یا با عدالت، عقلانیت و انصاف

 

وی گفت: برای حل این موضوع باید طبق همان چارچوب تعیین شده به همه اطراف ملتزم باشیم و این تلاش از ناحیه ما صورت گرفته و یک طرف را آرام کردیم و شما هم به عنوان بزرگان اقوام و طوایف باید طرف دیگر را آرام کنید.

 

آیت‌الله محامی بیان داشت: صبح پنجشنبه چهاردهم مهرماه بنده  در خصوص دیدار امام جمعه مسجد مکی زاهدان با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفتگوی تلفنی با مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی داشته و بیان کردم بازخورد خوبی از برخی جلسات شما ندارم و به دوستان خود بگویید روایت صادقانه‌ای از ماجرا داشته باشند زیرا وقتی حرفی می‌زنند که نقض آن روشن است دیگر حرف راست آن‌ها را هم کسی باور نمی‌کند از این جهت که فایلی منتشر شد که تداعی کننده تیراندازی ابتدایی نیروها و سپس اعتراض مردم و حمله به پاسگاه بود.

 

وی گفت: در گفتگوی تلفنی با مولوی دومین نکته این بود که بنده به بررسی دقیق، منصفانه، جامع، برخورد بازدارنده با خاطی، احقاق حق همه اطراف و مشخص نمودن اقسام کشته شده‌ها تاکید داشته ام و شما نیز همین مسیر را دنبال کنید تا حرف استان یکی باشد و زودتر به نتیجه برسیم.

 

آیت‌الله محامی ادامه داد: انتظار ما این بود که از همان ابتدا اعلام موضع صورت می‌گرفت اما اینکار توسط امام جمعه مسجد مکی زاهدان و سران طوایف صورت نگرفت و این در حالی است که سیر تعاملات تا یک روز قبل از حادثه‌ جمعه خوب بوده و روز پنجشنبه هفتم مهرماه میزبان مولوی عبدالحمید بوده و جلساتی داشتیم.

 

نماینده مقام معظم رهبری درسیستان و بلوچستان عنوان کرد: پس از حوادث پیش آمده قرار بر تشکیل جلسه بود اما آقایان عنوان کردند ما عزاداریم در حالی که بنده نیز عزادار و به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در حصر قومیت و مذهب نیستم و وقتی بچه‌های کوچکتر خطایی می‌کنند باید نقش پدری ایفا کنم و این موضوع در همان روزهای اول قابل کنترل بود اما چنین اتفاقی نیفتاده و دوستان حضور پیدا نکردند.

 

امام جمعه زاهدان گفت: بنده جهت سخنرانی در اردوی دانشجویان استان عازم مشهد مقدس بودم و ظهر روز جمعه با دوستان به صورت تلفنی مکالمه داشتم و به ابراز گلایه پرداختند که در پاسخ آن‌ها بیان کردیم فعلا باید مردم را آرام کنید تا تعداد کشته ها بیشتر از این نشود و در نهایت هنگام آرام شدن اوضاع مشخص شود که چه کسی باید گلایه‌مند باشد.

 

وی تصریح کرد: از ظهر روز جمعه تا پایان شب به صورت تلفنی پیگیر کار بودم و روز شنبه نیز به زاهدان بازگشته و به دوستان اطلاع دادیم و انتظار داشتیم برای حل مشکل بیایند.

 

وی به بیان عملکرد امام جمعه مسجد مکی زاهدان در رو جمعه هشتم مهرماه پرداخت و گفت: در خطبه روز جمعه هشتم مهرماه تحریک احساساتی صورت نگرفت و سپس به آرام شدن التهاب و متفرق کردن مردم کمک شد و در ادامه نیز مصاحبه داده و مردم دعوت به ارامش شدند.

 

وی ادامه داد: همچنین مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی قول تامین امنیت روز جمعه هفته بعد را دادند که اینها جای تقدیر دارد اما از هفته بعد آن خط عوض شد و حتی جلسه هفته وحدت ما را نیز تحریم کردند.
آیت‌الله محامی بیان داشت: بعد از آن نیز دوستان به انتشار بیانیه و توئیت پرداختند که موجب افزایش التهابات شد و در خطبه جمعه این هفته به افزایش مراقبت‌ها تاکید داشتیم تا التهابات مدیریت شود و متذکر شدیم که اگر آتشی در بگیرد تر و خشک با هم خواهند سوخت.

 

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان اذعان داشت: با مسئولان استان و کشور گفتگوهای زیادی داشتم از این جهت که نگاه‌ها متفاوت است و گاهی اخباری از استان منتقل می‌شود و آقایان به علت عدم آشنایی با فرهنگ استان تحت تاثیر قرار گرفته و مواضعی می‌گیرند که کار را خراب‌تر می‌کند و بنده نیز خواستار پیگیری منصفانه قضایا شده و تاکید داشتم اگر نیرویی تخلف و تیراندازی نابجایی داشته باید با او برخورد شود و اگر این
يک دستور بوده باید تا سلسله امر پیش رفته و با فرد متخلف برخورد کنیم.

 

آیت‌الله محامی گفت: اگر به دنبال حل موضوع هستیم باید دو طرف را در کنار هم داشته باشیم به گونه‌ای که اگر تیراندازی به انسان‌‌های بی گناه صورت گرفته و اغتشاشات و آشوب‌هایی رخ داده هر دو را محکوم کنیم تا حرفی واحد از استان به مرکز کشور برسد که در این صورت دوستان در مرکز کشور حتما خواهند پذيرفت.

 

امام جمعه زاهدان عنوان کرد: اگر قرار باشد گروهی چشم خود را بر روی تیراندازی نابجا بسته و گروهی دیگر نیز از دیدن آشوبگریها و شعارهای هنجارشکنانه چشم‌پوشی کنند به جایی نخواهیم رسید.

 

وی گفت: مواضع بیان شده و چارچوب تعیین شده از جانب ما می‌تواند یک محور باشد و در صورتی که آن را قبول دارید باید موضع گیری کنید و اگر پیشنهاد اصلاحی وجود دارد بیان شود تا توافق صورت گیرد.

 

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان عنوان داشت: از همان روزهای ابتدایی وقوع حوادث به تشکیل کمیته تحقیق و تفحص تاکید داشتیم و در حال حاضر این کمیته تشکیل شده است.

 

وی گفت: تیراندازی نابجا، اغتشاش و آشوبها محکوم است و باید از تهدید پیش آمده استفاده و آن را تبدیل به فرصت کنیم تا خاری در چشم دشمن باشد و باید کمیته تشکیل شده گزارش خود را ارائه دهد و ما نیز از طریق مرکز پیگیری و حرف واحد استان را به کرسی بنشانیم.

 

آیت‌الله محامی تصریح کرد: در خصوص حادثه‌ چابهار بیان داشتیم که اگر خطایی صورت گرفته با فرد خاطی برخورد شود و در پایان از سوی نیروی انتظامي عنوان شد که فرد خاطی عزل و اخراج شده اما این همه ماجرا نیست و برای وقوع چنین جرمی علاوه به قانون باید حکم شرعی آن نیز اجرا شود.


نماینده مقام معظم رهبری درسیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: اگر خواستار پیگیری ماجرا از جانب من هستید حداقل انتظار این است که شما هم پیگیری‌های لازم را داشته باشید.

کد خبر 1226386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha