تزریق هزار و ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت بین فعالان اقتصادی گیلان

کاووسی از رشد ۱۳ درصدی اعتبارات عمرانی گیلان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ هزار و ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت بین فعالان اقتصادی گیلان تزریق شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «شراره کاووسی» شامگاه سه‌شنبه (۲ آبان) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه در بحث آمار به دو مقوله شامل جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات ثبتی و داده‌های جمعیتی و شاخص‌های کلان اقتصادی ورود می‌کند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه نرخ بیکاری و تورم به شکل فصلی توسط استان‌ها منتشر می‌شود تصریح کرد: داده‌های مربوط به تولید ثروت هم به تفکیک ۱۶ شهرستان استان گیلان جمع‌آوری و محاسبه شده است.

 

کاووسی با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در بحث داده‌های ثبتی کیفیت و به روز بودن را دنبال می‌کند عنوان کرد: برنامه ششم توسعه آخرین برنامه تدوین شده از کشور محسوب می‌شود و نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خلال تدوین این برنامه، نگاه مشارکتی بوده است و ضمن استفاده از نخبگان استانی برای آن ۳۴ کمیته را تشکیل داد.

 

*تدوین برنامه جامع برای نقاط روستایی گیلان

وی دامنه اسناد تدوین شده در برنامه ششم استان گیلان را بسیار گسترده خواند و اذعان کرد: در این برنامه به برخی حوزه‌ها برای اولین بار ورود کردیم به طوریکه برای نقاط روستایی استان برنامه جامعی را در کنار برنامه ششم تدوین کردیم.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اضافه کرد: در برنامه آمایش سرزمینی ابتدا باید نگاهمان به مقوله توسعه استان گیلان تغییر پیدا کند یعنی ما نیاز به الگوی جدیدی از توسعه داریم و ادامه الگوی قبلی در بهترین حالت به روند ادامه وضع موجود استان منجر می‌شود.

 

کاووسی با بیان اینکه الگوی سبز - آبی برای توسعه گیلان تدوین شده است اضافه کرد: این الگو بدان معناست که بارگزاری هر فعالیتی و جمعیتی در استان گیلان باید با نگاه به توان اکولوژیکی استان همراه باشد و حتما ملاحظات زیست محیطی در آن گنجانده شود.  

 

وی اتخاذ رویکرد بهبود پالایش در بحث جمعیتی و پهنه خشکی استان گیلان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: بازنگری برنامه آمایش سرزمینی استان گیلان انجام شده است، اما این بدان معنا نیست که جای نقد روی این برنامه بسته شده و ما آماده پذیرایی از نقدهای سازنده هستیم. 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان افزود: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری سازمان برنامه و بودجه کشور درصدد است برنامه هفتم توسعه را با نگاه به اولویت‌ها و پیشران‌ها برنامه محور تدوین کند.

  

کاووسی عنوان کرد: آنچه که فعلا از سازمان برنامه و بودجه کشور به استان‌ها از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ابلاغ شده این است که استان‌ها ضمن مشخص کردن جایگاه خود در حوزه مسائل اصلی کشور، اگر مسأله حاد و پیشران‌هایی دارند که روی پیشرفت آنها اثرگذار گذاشته، حتما روی شناسایی آنها تمرکز کنند.

 

*پیش بینی رشد ۷.۹ درصدی برای گیلان

وی موضوع محیط‌زیست را مسأله‌ای مهم برای گیلان در روند تدوین برنامه هفتم توسعه ذکر کرد و در مورد روند اجرای برنامه رشد هشت درصدی در گیلان گفت: طبق اصلاح ساختار انجام گرفته در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور برای گیلان رشد ۷.۹ دهم درصدی پیش بینی شده است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل هزار و ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با نرخ های سود بین ۹ تا ۱۶ درصد بین فعالان اقتصادی استان گیلان تزریق شد.

 

کاووسی تصریح کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ و با محاسبه سفر ریاست جمهوری به استان گیلان برای رشد اقتصادی ۱۱ همت منابع سرمایه‌ای برای استان در نظر گرفته شده است که تا پایان سال تزریق می‌شود علاوه بر این ما موظفیم ۱۰ درصد از اعتبارات تملک و ۲۰ درصد از اعتبارات توازن را برای فعالیت‌های دانش‌بنیان طرح و پروژه تعریف کنیم.  

 

وی در پاسخ به این پرسش که سهم گیلان در بودجه سال ۱۴۰۱ در مجموع چقدر بوده است ابراز داشت: طبق ابلاغ قانون از جدول ۱۰ بودجه کشور تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملکی و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای به گیلان ابلاغ شده است، همچنین اعتبارات عمرانی گیلان نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد پیدا کرد.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان روند تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری به گیلان را هم برشمرد و بیان داشت: تعهد سازمان برنامه و بودجه کشور از بودجه عمومی هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود و سال اول که ۱۴۰۰ است که تقریبا هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن را به صورت نقد بین پروژه‌های مصوب سفر تخصیص داده است.

 

کاووسی با بیان اینکه سال گذشته معادل هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص در گیلان داشتیم خاطرنشان کرد: امسال نیز تعهد سازمان برنامه و بودجه کشور از بودجه عمومی سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم طی یکماه آینده تخصیص خوبی به پروژه‌های سفر ریاست جمهوری به گیلان اتفاق بیفتد.

کد خبر 1226396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha