مسجد پيامبر اعظم‌(ص)؛ راوی امروزیِ معماری سنتی

مسجد پیامبر اعظم(ص) نیایشگاهی است با هویت دینی ملی و متاثر از سه سنت تاريخی معماری (ايران، روم و مصر)؛ این مسجد روایتی امروزی از معماری سنتی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد «پیامبر اعظم (ص)»، در زمینی به مساحت تقریبی ۱۸۰۰ مترمربع در خیابان شریعتی، محله قصر طراحی و ساخته شده است.

 

این مسجد با طراحی و معماری بي بديل در محوطه ای زيبا با چشم اندازی عالي احداث شده و دارای دو شبستان زنانه و مردانه، دو حياط ، وضوخانه، سالن اجتماعات، ساختمان اداری و پاركينگ است و كليه خدمات فرهنگی مذهبی را به مخاطبان ارایه می‌دهد.
 
 

 مسجد پیامبر اعظم(ص) از شمال با سالن های باشگاه  پیام، از غرب با خـیابان شریعتی، از شرق با زمین های ورزشی و از جنوب با یکی از ساختمان های وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات همجوار است.

 

 



 

 

در طراحی این مسجد به ویژگی هایی همچون خلق فضای مقدس نیایشگاه با هویت دینی ملی، روایتی امروزین از معماری ایرانی، اهمیت هـندسه فضاها جهت دستیابی به کلیتی معنادار، طراحی حیاط مرکزی به مثابه عنصر هویت دهنده بنا، استفاده از آجر؛ تقویت حس سادگی و ماندگاری، حضور و جابجایی آسان معلولان در بخش ها، صرفه جویی در انرژی و هماهنگی تأسیسات و معماری توجه شده است.

 

 

 

 

معماری مسجد پیامبر اعظم(ص) تحت تأثير سه سنت تاريخی معماری (ايران، روم و مصر) است هر چند بر هويت ايراني آن صحه مي‌گذارد و چهار ايوان مشراف به حیاط آن است.

 

 

 

 

در بيان عناصر مسجد ویژگی های سنتي نیز به چشم مي‌خورد. در طراحي ايوان های جنوبی و شمالی، قوس ها در ميان قاب ها محصور شده‌اند و ايوان های شرقي و غربي نيز صفحات عمودی قاب های سنگي را در ميان گرفته‌اند و صفحات عمودی هم در رواق‌ها و نمای جنوبی مسجد به چشم مي‌خورد. به اين ترتيب معماری مسجد پيامبر اعظم (ص) روايتی امروزين از معماری سنتی است.

 

 

 

 

 

سالن همایش های مسجد پیامبراعظم (ص) با امکاناتی مدرن شامل استیج، برگزاری مراسم، ویدئو پرژکشن، چندین مانیتور در زوایای مختلف و مجهز به سیستم صوتی آماده برای برگزاری مراسم و همایش ها است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1226405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha