نامی که با آرسن میناسیان پیوند خورد/ مرمت بلدیه رشت و ضرورت تخلیه داروخانه «کارون»

نخستین داروخانه شبانه روزی کشور که در مقطعی در طبقه همکف عمارت بلدیه رشت قرار داشت، سال گذشته مجدد به داروخانه کارون اجاره داده شد. با پایان مهلت اجاره و خطرات ناشی از شرایط کارگاهی مرمت بلدیه، تخلیه این مکان ضروری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت 

«داروخانه کارون» در رشت، نخستین داروخانه کشور است که به‌طور شبانه‌روزی خدمات می‌دهد. این داروخانه توسط مرحوم «خاچاطور آرسن میناسیان» خیر نیکوکار مسیحی، راه اندازی شد. آن هم در بحبوحه جنگ جهانی دوم که به دلیل عوارض ناشی از جنگ، بیماری‌هایی نظیر؛ تیفوس و تیفوئید در گیلان بیداد می‌کرد و بخاطر رکود اقتصادی، بسیاری توان خرید دارو برای بیماران را نداشتند. در چنین روزهای بغرنجی، آرسن میناسیان، به داد مردم رسید و با راه اندازی نخستین داروخانه شبانه روزی در رشت، بعضا داروها را رایگان در اختیار بیماران قرار می‌داد.

 

در عکس‌های قدیمی رشت، تابلوی داروخانه کارون در طبقه همکف عمارت بلدیه در میدان شهرداری، درست زیر تالار شرقی نصب شده است. البته بعدها مکان داروخانه عوض شد و نمی‌دانیم از چه سالی داروخانه به شخص دیگری سپرده و مکان داروخانه به ابتدای خیابان امام منتقل شد. تا سال‌ها، کارون در همان ابتدای خیابان امام بود و همچنان هویت کارون با نام میناسیان گره خورده است. به همین دلیل چندسال پیش سردیس آرسن میناسیان ساخته و توسط مدیریت شهری جلوی داروخانه کارون نصب شد.

 

 

تیرماه سال 1400، مالک واحد تجاری که در اختیار کارون بود، با اخذ مجوز نوسازی از مدیریت منطقه 2، اقدام به تخلیه ملک کرد. نتیجه بازتاب این خبر در فضای مجازی، منجر شد شهرداری رشت، واحد تجاری یال شرقی در طبقه همکف را به «کارون» اجاره دهد، آن هم در شرایطی که بخش اداری و نیروی انسانی عمارت بلدیه رشت به قصد مرمت و احیای بنا تخلیه شده بود. مردادماه امسال کارگاه مرمت بلدیه تجهیز و مقرر شد کارگاه بدون معارض در اختیار پیمانکار مرمت قرار گیرد و باتوجه به پایان قرارداد اجاره واحد تجاری کارون، حکم تخلیه نیز به اجاره دار ابلاغ شد.

 

مرمت بنای بلدیه،به دلیل قرار گیری در مرکز شهر همواره توجه کنشگران فرهنگی را به خود جلب کرده است. با آغاز بارش‌های فصلی در نیمه شهریورماه، سقف واچینی شده بام بلدیه با نصب داربست و حلب محافظت شد و باوجود ابلاغ‌های متعدد در تخلیه کارون، اجاره دار اصرار بر ماندن دارد. آن هم در شرایطی که ممکن است سقوط مصالح از بام، خطراتی را برای مشتریان کارون فراهم کند.

 

حالا بارش روزهای اخیر، بار دیگر موضوع چکه از بام بلدیه و نفوذ به داروخانه کارون، موجب اعتراض اجاره دار داروخانه شده است. اگرچه در شرایط کارگاهی، نفوذ چند قطره باران از شکاف حلب های روی بام اجتناب ناپذیر است، ولی نباید فراموش کرد که چند ماهی است، قرارداد اجاره کارون پایان پذیرفته و تخلیه داروخانه بدلیل شرایط خاص کارگاهی چندین بار ابلاغ شده است. ضمن اینکه فضای کارگاه به‌نحوی تعریف شده که هوای آزاد در بنا گردش یابد تا به دفع رطوبت کمک کند.

 

 

سقف بلدیه بطور کامل واچینی شده و تیرک‌های چوبی یال شرقی بام برداشته شده است. آسمان ابری را می‌توان لای حلب و داربست‌ها دید که بی‌امان می‌بارد. اما در شهری که صفتش "شهر باران‌های نقره‌ای" است، کارگران دست از کار نمی‌کشند و چوب‌های پوسیده بام یکی یکی برداشته و الوارهای نراد جدید جایگزین تیرک‌هایی می‌شود که حدود یکصد سال پیش موقع ساخت نخستین بنای نئوکلاسیک اروپایی در مرکز رشت، گذاشته شده بود.

 

نخستین داروخانه شبانه روزی کشور، یعنی «کارون» باید در زادگاهش، رشت، بماند اما نباید بخاطر شرایط کارگاهی بلدیه، آسیبی متوجه کسی شود.

 

خاچاطور آرسن میناسیان، درسال 1285 خورشیدی در یک خانواده مسیحی در رشت به دنیا آمد. وی، نیکوکار مسیحی بود که پیش از این آوازه نیکی‌هایش در تمام رشت پیچیده بود. او با تاسیس داروخانه شبانه روزی «کارون»، در سال 1319 مرهمی بر دستان نیازمندان بود. پس از حدود نیم قرن، از مرگ وی، هنوز مردم رشت از زندگی و مرام «میناسیان» به نیکی یاد می‌کنند.

 

 

زندگی حرفه‌ای او در شهر قزوین شکل گرفت. او با آموزش و ساخت داروهای سنتی در این شهر، در کار خود تجربه کسب کرد. پس از آن به رشت بازگشت و حرفه خود را ادامه داد. آرسن میناسیان، داروهایش را با بهای پایین می‌فروخت و گاه بطور رایگان در اختیار افراد بی‌بضاعت قرار می‌داد.

 

در میانه جنگ جهانی دوم، آرسن میناسیان، تا پاسی از شب بیدار می‌ماند تا بتواند داروهای بیشتری بسازد. گاه شبها به تهران می‌رفت تا بتواند مواد اولیه مورد نیاز داروها را تهیه کند. تلاش‌های او موجب شد خیلی‌ها از مرگ نجات یابند. اما او برای ادامه کار حرفه‌ای اش، مقروض شده بود. افزون بر آن، شیوه‌ای که او در پیش گرفته بود، دیگران را شاکی کرده بود که در کار دیگر داروسازان اخلال ایجاد کرده است. به دلیل همین خدمات انسان دوستانه، دانشگاه تهران به او دکترای افتخاری داروساری اعطا کرد.

 

آرسن میناسیان در 14 فروردین ماه 1356، در آسایشگاه خیریه سالمندان و معلولین رشت، زندگی را بدورود گفت و جسمش در حیاط مدرسه ارامنه به خاک سپرده شد.

 

کد خبر 1226448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha