تشریح مراحل فروپاشی یک جامعه/نسل جوانی که هویت خود را در نابودی نسل گذشته می بیند

تقوایی گفت: نسل جوان هویت خود را در نابودی نسل گذشته می بیند و در مقابل نسل گذشته و دستاوردهای آنها می ایستد، ضمن اینکه هم اکنون جامعه ایران در مرحله شکاف نسلی بوده و در این مرحله بخشی کاملاً طبیعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «رحمان تقوایی» امروز در نشست جهاد تبیین و روایت نشست های بصیرتی پایگاه بسیج اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: دهه ۷۰ روزنامه «سلام» از روزنامه‌های زنجیره‌ای با کارهای ساختارشکنانه و محتواهایی که با قانون و عرف سنخیت نداشت، بسته شد و حادثه کوی دانشگاه و فتنه هایی که اتفاق افتاد با تدبیر مقام معظم رهبری و بصیرت مردم به پایان رسید.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دهه ۸۰ و سال ۸۸ فتنه و آشوبی در کشور با عنوان فتنه ۸۸ و کلید واژه «تقلب» را داریم و در این سال، خطرناک ترین و مخرب ترین فتنه به زعم بنده برای ساقط کردن نظام و انقلاب طراحی شده بود.

 

وی ادامه داد: در سال ۸۸ خواص کشور بر علیه مملکت و حکومت فتنه کردند و این مسئله خطرناک و کودتای دولتی بود که اتفاق افتاد و در آن زمان دیدیم که مردم توانستند حق و باطل را تشخیص دهند.

 

تقوایی افزود: در این فتنه مردم صف خود را از لیدرها و آموزش دیده های رژیم صهیونیستی و بریتانیا که اسناد آن نیز موجود بوده، جدا کردند.

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این حادثه منجر به خلق حادثه نهم دی ماه شد که مردم برای دفاع از انقلاب، نظام، رهبری و ارزش ها به صحنه آمدند و فتنه را خفه کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: نامه ای جعلی سال ۱۳۹۶ در یکی از کانال های تلگرامی با عنوان اینکه یکی از اقلیت های دینی با عنوان «دراویش گنابادی» اهانتی به آنها صورت گرفته بود و موج رسانه ها و کانال های تلگرامی بر این موضوع مانور داده و این دراویش فجایعی را در تهران و چند استان دیگر به بار آوردند، ضمن اینکه این اقلیت که تحت تاثیر فضای رسانه ای قرار گرفته بودند، جنایت های بسیار وحشتناکی مرتکب شدند.

 

تقوایی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ بستر برای آشوب بر اساس مطالبه «معیشت» مردم فراهم شده بود، تاکید کرد: هر کشور و دولتی نباید همه هست و نیست کشور را به سیاست خارجه متصل کند، این یک اشتباه راهبردی بوده و کاری به نگاه سیاسی و حزبی نداریم.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: هر کشور و الگوی سیستم و حاکمیتی نباید چرخ اقتصاد مردم و سانتریفیوژ را به مقابله و سیاست خارجه متصل کند، زیرا این کار تورم، بیکاری، تعطیلی کارخانه‌ها و.... را به دنبال خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه آبان ماه دو سال قبل فتنه و آشوب در خیابان با کلید واژه «بنزین» همراه با بستر آماده صورت گرفت، افزود: در سال ۱۴۰۱ آشوب ها و اغتشاشاتی که در خیابان اتفاق افتاد سه دسته بودند.

تقوایی خاطرنشان کرد: نخست «مسائل سیاسی» که اوج آنها در سال ۸۸ بود، دوم «مسائل اقتصادی» که اوج آنها در سال ۹۸ بود و مسئله ای که در کف خیابان های کشورمان اتفاق افتاد در واقع «مسئله بافت اجتماعی» است، یعنی ما باید با یک رویکرد جامعه شناسانه و اجتماعی آن را تجزیه و تحلیل کنیم، زیرا که عموم مطالبات قشری از جامعه، مطالباتی اجتماعی هستند.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هرچند که انگیزه های سیاسی و اجتماعی مزید بر علت است، اما در تحلیل های جامعه شناسی باید به بافت اعتراض نگاه کنیم و جنس اعتراض را لمس کنیم؛ اینها اعتراضات فرهنگی و سبک زندگی است.

 

وی یادآور شد: وقتی به شعار «زن، زندگی، آزادی» نگاه می کنیم نشان می‌دهد که سیاسی و اقتصادی نیست، بلکه شعارهای اجتماعی، فرهنگی و سبک زندگی است.

 

تقوایی ادامه داد: بنده برای تحلیل این موضوع از دو کلید واژه «پروژه» و «پروسه» استفاده می کنم، اگر بخواهیم کلمه پروسه را فارسی کنیم می گوییم یک روند و فرایند طبیعی مثل فرایند رشد یک انسان از دوران جنینی تا کهنسالی که به صورت طبیعی سیر می شود.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اتفاقات اجتماعی در هر جامعه ای در واقع یک مسئله طبیعی برای آن جامعه است، افزود: در سیره و سنت دینی و تفکر علمی، منطقی و آکادمیک ما بحث تفاوت نسلی را داریم و این موضوع عجیبی نیست.

وی گفت: برای فروپاشی یک جامعه پنج مرحله باید طی شود، نخست تفاوت نسلی، دوم شکاف نسلی، سوم گسست نسلی، چهارم انقطاع نسلی و پنج مقابله نسلی و در نهایت فروپاشی اجتماعی باید طی شوند.

 

تقوایی اظهار کرد: در مرحله نخست تفاوت نسلی کاملاً طبیعی است و در هر جامعه ای باید این موضوع وجود داشته باشد و در مرحله تفاوت نسلی پوست اندازی جامعه بوده که متفاوت از نسل خود فکر کنند، رفتار و عملکرد داشته باشند.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد  با بیان اینکه در مرحله تفاوت نسلی هر جامعه ای ما در واقع اصول، هنجارها و ارزش های جامعه را داریم، گفت: در مرحله شکاف نسلی موضوع تا حدودی حادتر شده و در همه جوامع در حال اتفاق است که باید ترمیم شده و بتوانیم ارزش ها و هنجارهای گذشتگان را به نسل جوانان منطقی منتقل کنیم.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه نتوانستیم ارزش ها و هنجارهای گذشتگان را انتقال دهیم و از خود بیگانگی در جامعه شکل بگیرد و نسل جوان متوجه این موضوع بشوند که نمی توانند ارزش های نسل گذشته را داشته باشند، افزود: ما وارد سومین مرحله، یعنی گسست نسلی می شویم.

 

تقوایی با اشاره به اینکه گسست نسلی به این معنا که نسل ها از همدیگر جدا هستند اما در یک حیطه معنایی با همدیگر زندگی می کنند، ادامه داد: مثلاً در یک خانواده زندگی می کنند ولی دنیای هر یک با دیگری متفاوت است و ارزش ها نمی تواند به نسل جوان انتقال پیدا کند و اگر این موضوع ادامه پیدا کند، ما به سمت انقطاع نسلی می رویم.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:انقطاع نسلی زمانی پیش می آید که نسل ها کلاً قیچی می شوند و هیچ گونه اشتراکاتی بین اینها وجود ندارد و در مرحله بعد آغاز کننده فروپاشی و مقابله نسلی است.

وی خاطرنشان کرد: نسل جوان هویت خود را در نابودی نسل گذشته می بیند و در مقابل نسل گذشته و دستاوردهای آنها می ایستد، ضمن اینکه هم اکنون جامعه ایران در مرحله شکاف نسلی بوده و در این مرحله بخشی کاملاً طبیعی است.

 

تقوایی یادآور شد: ما در زمانی زندگی می کردیم که اینترنت وجود نداشت و حدود ۱۵ سالی است که با اینترنت و دنیای دیجیتال آشنایی پیدا کردیم، ولی نسل جوان همین که چشم باز کرد وارد دنیای دیجیتال می‌شود و به اینها می گویند «بومیان دیجیتال» یا نسل «زومری ها» یا نسل «z » که اینها کسانی هستند که طبق مولفه ها و استانداردهای رسانه ای زندگی می کنند و طبق پلتفرم ها هویت و شخصیت پیدا می کنند.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در تمام جوامع دنیا این موضوع را مدیریت می کنند و اجازه نمی دهند که نسل جوان در پلتفرم های مجازی و اپلیکیشن ها شخصیت و هویت پیدا کنند، بلکه نوعی مهندسی مجازی شکل می گیرد، ولی متاسفانه در کشور ما فضای مجازی رها ترین فضای مجازی در جهان است و هیچ گونه مدیریتی بر این فضا صورت نمی گیرد و کل مدیریت در فیلتر کردن این فضا خلاصه می شود.

 

وی با بیان اینکه نسل «z» یک سری ویژگی هایی دارند و در دنیای اینترنت زندگی می کنند، شخصیت پیدا می‌کنند و کار و ازدواج می کنند، اظهار کرد: اینها نسل هایی هستند که در این دنیا زندگی می کنند و این موضوع را پذیرفته اند، هرچند که این موضوع به معنای اینکه ما به رسمیت بشناسیم، نیست و هیچ کجای دنیا این گونه نیست که اگر پدیده ای به وجود آمد فقط صرفاً به معنای وجود آمدن ما آن را به رسمیت بشناسیم، بلکه باید حاکمان، مصلحان اجتماعی و سیستم های تصمیم گیرنده و نهادهای غیر رسمی بتوانند جامعه را مدیریت کنند.

 

تقوایی به ویژگی های نسل z اشاره کرد و افزود: اینها توهم دانایی دارند ولی دانا نیستند و فکر می کنند به خاطر برخی از عملکردهایی که دارند نسبت به نسل گذشته دانا هستند، ولی این گونه نیست، بلکه اینها سطحی از فهم دارند.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: دوم این نسل عجول هستند و این موضوع هم به دلیل سرعت و قدرت فضای مجازی است که شخصیت چنین افرادی را شکل داده و چنین افرادی نمی توانند زندگی را به تدریج بفهمند، بلکه همه چیز را یکجا می خواهند.

وی تاکید کرد: اینها نسلی هستند که متاسفانه در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور، یعنی زیست بوم کشور ما بزرگ نشده اند، یعنی ممکن است یک پسر یا دختر ۱۴ ساله در کشور ما بیشتر از اینکه شبیه مادر یا پدر خود باشد، شبیه پسر یا دختر در کشور فنلاند با توجه به تفکر و فانتزی هایی که دارد، است.

 

تقوایی اظهار کرد: این موضوع به دلیل کم کاری سیستم ها بوده که نتوانستند فضای جذابی را فراهم کنند که ویژگی های مدنظر نسل جوان را داشته باشد و چنین نسلی بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند و در فضای مجازی با انواع بازی های توهم زا و خشن مدرن و همچنین جنگ شهری خود را سرگرم می کنند.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: چنین نسلی در فضای گیم رشد می کنند و متاسفانه پر از عصیان، نابلدی بوده و سعی می کنند ساختارشکنی کنند، وقتی که حرف برای گفتن ندارند، اقدام به فحاشی می کنند، این موضوع در بافت فرایند و پروسه های اجتماعی که در کشور ما شکل گرفته آسیب‌شناسی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در مورد مسئله دوم، یعنی «پروژه» به معنای طراحی و برنامه ریزی و اتاق فکری بوده که زمینه را برای یک اتفاق فراهم می کند.

 

تقوایی ابراز داشت: پروژه ای که در کشور ما شکل گرفته به عنوان «مرگ با هزاران خنجر» بوده و کاری که دشمن بر علیه جمهوری اسلامی ایران و ماهیت آن اساساً در نظام بین الملل در هر تفکری که مقابل آن قرار گرفته طبق گفته خودشان باید نابود شود، انجام می دهند که این یک جنگ ماهیتی محسوب می شود.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:طبق فرموده مقام معظم رهبری در آئین فارغ التحصیلی نیروهای مسلح فرمودند «این ها با ایران مقتدر فارغ از جمهوری اسلامی مخالف هستند».

 

وی با بیان اینکه سیاست «نه شرقی و نه غربی» جمهوری اسلامی ایران به معنای قیچی کردن ارتباط با شرق و غرب نیست و بعضی از افراد دچار اشتباه تحلیل در این زمینه می شوند، افزود: این موضوع به این معنا است که ما خودمان هستیم و موجودیت و حیثیت سیاسی و تمامیت ارضی خود را به خاطر خود حفظ می کنیم و نمی خواهیم وابستگی مثل کشورهای حوزه خلیج فارس به بیگانگان داشته باشیم.

 

تقوایی خاطرنشان کرد: دشمن پروژه ای برای کشور طراحی کرده که باید منصفانه در این زمینه قضاوت کنیم که ایران اسلامی دشمنان بسیاری دارد و از درون نفوذ کرده و از بیرون پشت مرزهای این کشور حضور دارد.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: امپراطوری رسانه‌ای که به جان مردم افتاده، قدرت تحلیل مردم را فلج کرده و مردم از نظر تحلیل فلج مغزی شده و رسانه ها اجازه نمی دهند که مردم سوال بپرسند و در مورد چیستی و چرایی یک موضوع تحقیق و تحلیل صورت بگیرد.

 

وی ادامه داد: جنگ هیبریدی که اوج آن جنگ شناختی است و در این جنگ ملت ایران و مردمان را از نظر جنگ شناختی به نوعی بیگانه سازی نسبت به فرهنگ، دستاوردها و توانمندی ها، بیگانه نسبت به حال حاضر و آینده می کنند.

 

تقوایی با اشاره به اینکه به نوعی بیگانه سازی در کشور ما توسط دشمن صورت می گیرد، گفت: دشمنان متوجه شده اند که با قدرت نظامی نمی‌توانند باما بجنگند، زیرا قدرت بازدارندگی ما هم اکنون در منطقه حتی قابل شوخی هم نیست.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در مذاکرات بحث پنج به اضافه یک مطرح می‌شود، یعنی کشور ما به سطحی از قدرت بازدارندگی رسیده و این دستاورد امنیتی و نظامی ما به دلیل انسجامی که وجود دارد، است.

 

وی تاکید کرد: دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که آن چیزی که باعث امنیت در کشور ما شده این بوده که ما سنگرها را از لب مرزهای کشور کیلومترها آن طرف تر برده و در حال جنگ با دشمن هستیم.

 

تقوایی ادامه داد: دشمن متوجه شده از لحاظ نظامی نمی تواند با ایران اسلامی بجنگد و مداوم از گزینه های روی میز سخن به میان می آورند، ولی به دلیل دو تجربه بزرگ که جهان غرب دارد که در جنگ نخست با امپراطوری چین انجام دادند برای مبارزه با این کشور مردمان آن را معتاد کردند که به جنگ اول تریاک و جنگ دوم تریاک معروف است، یعنی از طریق یک هجمه فرهنگی حدود ۳۰۰ سال پیش این کار را انجام داد.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمانی که قدرت اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت، برای ساقط کردن این اتحاد علیرغم وجود دلایل مختلف، ولی جنگ فرهنگی و جنگ مصرف از طریق ساندویچ مک دونالد را به راه انداختند.

 

وی خاطرنشان کرد: دشمن با ساندویچ مک دونالد توانست ارزش های غربی و دنیای لیبرال را که جهان کمونیست تشنه آن بود وارد کرد و در کنار آن مردم اتحاد جماهیر شوروی برای گرفتن یک ساندویچ حدود ۱۰ ساعت در یک صف می ایستادند و در کنار این ارزش ها، فرهنگ ها غرب هم وارد شد و مردم نسبت به سیستم حاکمیت خود بیگانه شدند و هم اکنون اتحاد جماهیر شوروی را فقط در تاریخ می توان پیدا کرد.

 

تقوایی اظهار کرد: در دنیایی که زندگی می کنیم، قوانین جنگل بر آن حاکم بوده و پنج قدرت برتر برای خود قانون می نویسند که در هیچ کجای آن عدالت دیده نمی شود و در قانون بین الملل کشورهای قوی در حال استثمار کشورهای ضعیف هستند و قدرت فضای بین الملل بر اساس مسائل نظامی، امنیتی و اقتصادی است که در راستای منافع قدرتذهای بزرگ صورت می گیرد که این موضوع نشان می‌دهد که نقش‌آفرینی و کنش در فضای بین الملل بر اساس منافعی که وجود دارد، صورت می گیرد.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون هژمونی آمریکا به دلیل سیاست های ایران در دنیا فرو ریخته و همه برنامه های حکومت آمریکا در منطقه با شکست مواجه شده، ایران جلوی داعش را گرفت و آمریکا را از افغانستان اخراج کرد و شهامت مقابله با حکومت آمریکا را از ابتدا تاکنون به جوامع و ملل جهان نشان داد.

 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم اکنون نقش‌آفرینی بسیاری در منطقه دارد و در تصمیم گیری جزءپازل های تصمیم گیری منطقه خاورمیانه است و در این جا به جایی قدرت که از غرب به شرق در حال جابجایی است و در رأس آن کشور روسیه و چین قرار دارد، ما باید جایگاه خود را پیدا کنیم و بتوانیم نقش آفرینی در فضای بین الملل برای آینده داشته باشیم.

 

تقوایی خاطرنشان کرد: کاری که در سیستم حکمرانی این کشور صورت گرفته در ارتباطات، معاهدات و تجارت هایی است که با ابرقدرت ها در حال انعقاد است.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سیاست نه شرقی و نه غربی ما کاملا مدون، مستقل و ثابت مانده و با جهان مراوده می کنیم و هم اکنون نیز بر حسب منافع کشور با اب قدرت ها در حال مذاکره و تفاهم هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در فضای بین الملل ما موضوعی با عنوان کیک قدرت داریم، بدین معنا که اگر ما به قدرت هسته‌ای دست پیدا کنیم، قدرت هسته ای اسرائیل، پاکستان، آمریکا و کشورهای برخوردار از این فناوری کاهش پیدا می کند، از طرفی فضای بین الملل، فضای بازار، سود و منفعت است.

 

تقوایی ادامه داد: دشمن پروژه هایی برای این کشور طراحی کرده و می داند که جایگاه جمهوری اسلامی ایران در آینده چگونه بوده و تلاش می‌کند که این جایگاه را یا به تعویق بیندازد یا آن را به وسیله جنگ داخلی و مدیریت فرهنگی و رسانه‌ای در جامعه نابود کند.

 

هادی سیاسی سازمان بسیج ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اینکه هم اکنون در بمباران اتمی و رسانه ای قرار داریم، باید تلاش کنیم که استقلال رسانه ای داشته باشیم و هر موضوعی را که در رسانه ها می بینیم باید جلوی آن یک علامت سوال بگذاریم و نباید در این فضا منفعل باشیم و منصفانه رفتار کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد:  اتفاقاتی هم که در کشور افتاده به تمامیت ارضی و حاکمیت ضربه وارد نمی کند، ولی متاسفانه احزابی در کشور به جای اینکه ضربه گیر نظام باشند، (چون njo ها، احزاب و سندیکاها در هر کشوری به نوعی ضربه گیر هستند) از پدیده هایی مثل موضوع فوت مهسا امینی به عنوان یک پدیده رای آوری نگاه می کنند و توجهی به مسئله امنیت کشور، عزت ایران و مسائل متعدد ندارند و صرفا با توسل به موضوع به دنبال رای آوری هستند.

 

تقوایی در پایان، گفت: دشمن هم اکنون از طریق جنگ رسانه‌ای با ما در حال جنگ بوده و باید در این فضا ضمن مراقبت، نباید منفعلانه عمل کنیم.

کد خبر 1226749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha