تقویت زیرساخت‌های پدافندغیرعامل، راهکار تسهیل مدیریت بحران در گلستان

گلستان به دلیل وجود ۱۵۴ مرکز حساس و قابل حفاظت، منطقه‌ای استراتژیک به شمار می‌رود که در کنار همجواری با ترکمنستان و وجود زیرساخت‌های مهمی مانند خط انتقال گاز به نیروگاه نکا، تقویت پدافند غیرعامل در این استان را به موضوعی بسیار ضروری تبدیل کرده است.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان،

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است و به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

 

هدف از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل کاستن از آسیب‌پذیری نیروی انسانی و تجهیزات حیاتی و حساس و مهم کشور در زمان حملات دشمن و استمرار فعالیت‌ها و خدمات زیر بنایی و تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ است.

 

پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای است که موجب افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری در مقابل تهدیدها و در صورت لزوم مواجهه با دشمن می شود و به زبان ساده نصب حفاظ فلزی بر روی پنجره ها یا قفل زدن به در خانه برای جلوگیری از ورود دزد است.

 

در سال های اخیر شیوه دشمنان برای ضربه زدن به کشور تغییر پیدا کرده و از بخش نظامی به حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سایبری منتقل شده است.

 

با اشراف کامل امنیتی و نظامی ایران بر مناطق مرزی و بیرون از مرزها دشمن پی برده که از طریق نظامی و تروریسم آشکار قادر به آسیب زدن به کشور و مردم نیست و به همین دلیل آنها شیوه غیرمستقیم و پنهانی را برای حمله و تهدید انتخاب کرده‌اند.

 

تهدیدهای نوین دشمن با محوریت انسان و فناوری است و این نوع تهدیدها هر روز پیچیده‌تر شده و شناسایی و مقابله با آنها نیز سخت‌تر از تهدیدهای قدیمی و کلاسیک است.

 

تجربه تلخ سیل سال 98 گلستان با ده ها کشته و میلیاردها تومان خسارت، یکی از نشانه های تلخ جدی نگرفتن موضوع پدافند غیرعامل در استان بود.

 

معاون پیشین سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری گلستان چند روز پس از وقوع این حادثه اعتراف کرده بود که اگر به پدافند غیرعامل در استان توجه بیشتری می شد خسارات سیل در سطح منطقه کمتر اتفاق می افتاد.

 

به گفته عبدالرضا چراغعلی باوجود اقدامات و آموزش های صورت گرفته هنوز مردم و برخی مسئولان استان با این مبحث مهم آشنا نیستد.

 

وی ادامه داد: روزآمد کردن اطلاعات دستگاه‌های استان گلستان در زمان سیل می‌توانست آسیب‌های این حادثه قهری را کاهش دهد.

 

چراغعلی با تاکید بر اینکه افزایش کارآیی پدافند غیرعامل با به‌روز کردن اطلاعات میسر بوده و استفاده از داشته های قدیمی دیگر کارساز نیست، دستگاه های اجرایی استان گلستان را به سرمایه گذاری بیش از پیش در روزآمد کردن اطلاعات بویژه در حوزه اجرایی پدافند غیرعامل توصیه کرد.

 

وی گفته بود: طبق بررسی ها، گلستان در حوزه های مختلفی همچون محیط زیست، کشاورزی و بهداشت آسیب پذیر بوده و ضعف های زیادی دارد.

 

تجربه تلخ سیل سال 98 گلستان و حوادث طبیعی متعدد این استان در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، رعایت اصول و الزامات پدافند غیرعامل مانند سطح‌بندی و ثقل‌بندی مراکز، اماکن و زیرساخت‌ها باید اولویت مهم دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها و شهرداری ها برای صیانت از زیرساخت ها در برابر تهدیدات مختلف دشمن باشد.

 

پدافند مردم محور، بزرگترین و مهمترین پدافند برای مقابله با تهدیدات و دشمن است که نیاز به هیچ گونه ابزار تسلیحاتی نداشته و مهم ترین نقش آن را مردم با تقویت آموزش ها و اتحاد با یکدیگر ایفا می کنند.

 

گستردگی آسیب‌های احتمالی در بخش‌های گوناگون طبیعی، مرزی، انسانی و زیستی گلستان اجرای مداوم طرح‌های پیشگیرانه همراه با آموزش مستمر مردم و مسئولان را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

 

میزان تلفات و خسارات ناشی از بلایای طبیعی به خصوص حوادثی چون سیل در گلستان نشان می دهد که با وجود برخی اقدامات زیربنایی هنوز این استان در برابر اتفاقات بزرگ و حوادث گوناگون آسیب‌پذیر است.

 

به عنوان مثال ممکن است بیمارستانهای گلستان در برابر زلزله و سایر حوادث قهری مصون باشد اما فیکس نبودن برخی تجهیزات آنها باعث شده در صورت بروز زمین لرزه تجهیزات آنها از دسترس خارج شده و روند خدمت رسانی را مختل کند.

 

نورالله عباسی، سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان گفت: ایجاد دو پست اسکله با هدف ایجاد اسکله های پشتیبان و اضطرار در راستای پدافند غیر عامل، برای اقدامات خاص از نیازهای مهم استان است.

 

با نگاهی به ساختار و فضای سیاسی موجود و پارادایم های نظامی در فضاهای شهری گلستان لازم است در بستر نگاهی جامع، اقدامات سیستم دفاع غیرعامل مورد توجه قرار گیرد تا افزایش توان و اقتدار نظام و کاهش آسیب پذیری های کالبدی و انسانی از تجاوزات احتمالی، امکان وقوع یابد.

 

در این مسیر مدیران شهری در بحث پدافند غیرعامل باید به گونه ای تلاش کنند تا آمادگی لازم برای کاهش خسارات جانی و مالی با مقابله سریع و بهبود اوضاع تا سطح وضعیت عادی در هنگام اضطرار فراهم شود.

 

معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل گفت: گلستان یکی از پیشتازان اجرای طرح جامع و راهبردی پدافند غیرعامل به عنوان سند راهبردی و عملیاتی با چشم‌انداز بلندمدت در کشور است.

 

سردار رسول رحیمی در نشست شورای پدافند غیرعامل گلستان اظهارداشت: این طرح جامع به عنوان یک سند راهبردی در همه استان‌ها اجرا می‌شود و دستگاه‌ها براساس آن کارها، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کنند.

 

وی اظهار امیدواری کرد: با اتحاد، همدلی در گلستان بتوان ماموریت بخش پدافند غیرعامل را به عنوان ماموریت مهم و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی با موفقیت به پایان برد.

 

معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: موضوعاتی مانند زیستی، سایبری و کشاورزی محور برنامه‌های پدافند غیرعامل در گلستان است.

 

وی به برخوداری گلستان از ۲۰۰ کیلومتر نوار مرزی و هزاران هکتار اراضی کشاورزی اشاره کرد و افزود: تهدید زیستی گلستان در پدافند غیرعامل اولویت دارد و همانند همیشه باید مراقب باشیم تا از این بخش دچار حمله زیستی نشویم.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گلستان گفت: توسعه گلستان باید با نگاه پدافند غیرعامل همراه باشد و مدیران و مسئولان در برنامه ریزی و طرح های خود باید به این موضوع مهم توجه کنند.

 

محمدتقی محمدی افزود: اقدامات پدافندی در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه بوده و در گلستان دو سند و نقشه راه مطالعاتی پدافند غیرعامل ابلاغ شده است.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گلستان گفت: سند پدافند غیرعامل استان گلستان که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده از سال گذشته راهبردهای حاصل از این مطالعات در حوزه های مختلف از جمله  آب، برق، فرهنگی و سایبری در دستور کار قرار گرفته است و همچنین سند پدافند غیرعامل شهر گرگان که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود در سال جاری ابلاغ خواهد شد.

 

وی با اشاره به حمایت های دولت از پدافند غیرعامل، بیان کرد: ایجاد و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و استفاده از پنل خورشیدی از رویکردهای جدی دولت برای دستیابی به توسعه پایدار است.

 

مدیرکل پدافند غیرعامل استان گلستان گفت: توسعه نیروگاه علی‌آبادکتول با هدف تامین بیشتر نیاز مشترکان و رفع کمبود تولید این سوخت از مصوبات ۴۲۰ میلیون یورو بوده که به آن اختصاص یافته است.

 

وی اظهار داشت: ۱۵۴ مرکز حساس، مهم و قابل حفاظت در گلستان وجود داشته و همچنین در این استان موارد زیستی، مردم‌محور، تروریستی، سایبری و نظامی از جمله مهمترین تهدیدهای پدافند غیرعامل به شمار می‌رود و رسالت مهم پدافند غیرعامل گلستان پایدار بودن استان در مقابل بحران هاست.

 

کد خبر 1227211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha