نقاط ضعف و قوت مسائل فرهنگی از دیدگاه امام جمعه کرمان/ دولت در سفرهای استانی یک بسته خاص برای حوزه فرهنگ در نظر بگیرد

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با بیان اینکه کار فرهنگی یک کار ریشه دار و عمیق است و برای به ثمر نشستن باید استمرار داشته باشد؛ نقاط ضعف و قوت حوزه فرهنگ را به صورت کلی و هم ناظر به سفرهای استانی دولت مورد اشاره قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی راجع به اهم مسائل فرهنگی هنری، رسانه ای استان با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان گفتگو کرد و در بخش نخست راجع به مشکلات بخش های یاد شده مطالبی بیان کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با این مقدمه که کار فرهنگی یک کار ریشه دار و عمیق است و برای به ثمر نشستن باید استمرار داشته باشد؛ افزود: اولین مشکل این است در بخشی از کارهای فرهنگی موازی کاری، کم کاری و یا عدم حضور داریم که هر یک از این موارد، فرهنگ را دچار چالش جدی می کند.

 

 

وی ادامه داد: حالا خدا نکند که در بخش های فرهنگی، گاهی انرژی های یکدیگر را هم خنثی کنیم و اگر یک نفر از ما کاری می کند، دیگری آن را کم رنگ جلوه دهد اما نقطه مقابل این ضعف ها، هم افزایی است ضمن اینکه نیازمند خرد جمعی در آن بخشی از فرهنگ هستیم که حضور در آن بخش کم رنگ است از جمله تولید محتوا در فضای مجازی که با وجود زحمات فراوان و قابل تشکر اما در تولید محتوای فضای مجازی نیاز به سرعت عمل بیشتر و پیش رفتن با قدرت داریم.

 

 

امام جمعه کرمان با تأکید بر اینکه در کارهای فرهنگی متناسب با جوانان و نوجوانان خلأ وجود دارد که باید کار را جدی تر گرفت؛ اظهار کرد: اگر خلأها را پُر و ضعف ها را برطرف کنیم حوزه فرهنگ و هنر خیلی قدرتمندتر از وضع فعلی پیش می رود.

 

 

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه چه مواردی در حوزه فرهنگ مهم بوده که در دور اول سفر رییس جمهوری به آن دست یافتیم و چه مواردی برای دور دوم باید مورد توجه قرار بگیرد؟ بیان کرد: برخی زیرساخت های فرهنگی در دور اول سفر مورد توجه واقع شد اما از آنجا که فرهنگ مهمترین مسئله در هر کشوری است به ویژه کشور ما که انقلاب آن فرهنگی است هم به زیرساخت ها به صورت خاص و نه در جنب موضوعات دیگر، باید توجه شود. 

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی افزود: در بخش نرم افزاری هم باید تدابیری اندیشیده شود و دولت خود را پرکارتر نشان بدهد مخصوصاً که دولت آقای رییسی دولت انقلابی و مردمی است و توقع می رود در حوزه فرهنگ به خصوص فرهنگ دینی در این دولت رشد بیشتری نسبت به دولت های قبل داشته باشیم.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمان پیشنهاد داد: دولت باید در سفرهای استانی یک بسته خاص برای حوزه فرهنگ به طور مشخص در نظر بگیرد مخصوصاً با توجه به رسالت فرهنگی خود تلاش کند آن را در دور اول چهار ساله به مردم ارائه کند.

 

 

وی یکی از نقاط قوت سفرهای رییس جمهوری در حوزه فرهنگ را نفس حضور رییس جمهوری و هیئت دولت در بین مردم و از نزدیک سخن گفتن با آنان دانست و گفت: نمونه آن حضور رییس جمهوری در جنوب استان کرمان با وجود شرایط نامناسب جوی و اینکه طوفان شن روستایی را در خود درنوردیده بود اما رییس جمهوری وارد روستا می شود و مردم با تمام وجود حس می کنند که شخص اول اجرایی کشور در محروم ترین نقطه کشور در سخت ترین شرایط حضور می یابد و این خود یک کار بزرگ فرهنگی است.

 

 

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه این موارد لازم است اما کافی نیست؛ در خصوص مهمترین ضعف در حوزه فرهنگ اظهار کرد: تیم فرهنگی دولت باید مهندسی فرهنگی جامع برای کشور انجام دهد که در سفرها حرکت هیئت دولت و رییس جمهوری کاملاً در آن مهندسی طراحی شده باشد که از قبل روی آن فکر و کار شده تا این ارتقا فرهنگی را در حوزه فرهنگ داشته باشیم.

 

 

وی ادامه داد: یکی از بهترین راه حل ها این است تیمی که قبل از سفر به استان ها می رود با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هم جلسه داشته باشد و مشکلات و نقطه نظرات آنان را اخذ و دولت بر مبنای آن برنامه ریزی کند زیرا اهالی فرهنگ هر استان بهتر می دانند چه ارتفاقی باید رقم بخورد تا حوزه فرهنگ قدرتمند شود.

 

 

گفتگو از طاهره بادامچی

 

 

کد خبر 1227292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha