همایش بین‌المللی «فقه و تربیت» برگزار می شود

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان از برگزاری همایش بین‌المللی «فقه و تربیت» دراسفند ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح امروز (شنبه ۷آبان ماه) در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی فقه و تربیت گفت: این همایش یکی از جدیدترین رویکرد‌های پژوهشی نمایندگی جامعه المصطفی در خراسان است.

 

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با اشاره به ارتباط فقه و تربیت افزود: با مشارکت مراکز آموزشی پژوهشی حوزوی و دانشگاهی، تاکنون ۱۰ پیش‌نشست علمی برگزار و کارگاه‌های روش پژوهش تخصصی در عرصه فقه و علوم تربیتی برپا شده است.

 

وی گزارشی از تشکیل ۲۰ جلسه کمیته علمی و محتوایی همایش بین‌المللی فقه و تربیت ارائه کرد و گفت: ۲۰ نهاد و مجموعه حوزوی و دانشگاهی در فرایند برگزاری همایش بین‌المللی فقه و تربیت همکاری داشته، مقالات برتر این همایش در ISC ارائه خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه التربیة را مهم ارزیابی کرد و گفت: در همایش بین‌المللی فقه و تربیت؛ جریان‌شناسی مطالعات فقه تربیت، آسیب‌شناسی و آینده پژوهشی و ظرفیت‌های تربیتی فقه و نقش آن در اهداف، مراحل، روش‌ها، عوامل و موانع تربیت بررسی می‌گردد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، تعامل فقه و تربیت را از دیگر بخش‌های این همایش بین‌المللی توصیف کرد و افزود: در این همایش ساحت‌های مختلف فقه تربیت در عرصه‌های اخلاقی، سیاسی، خانوادگی، اقتصادی، عاطفی، جنسی و جسمانی و... احصا و بررسی خواهد شد.

 

وی ارائه تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقه را از دیگر بخش‌های همایش بین‌المللی فقه و تربیت عنوان کرد و افزود: حجاب و پوشش، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، حکومت و ولایت‌ فقیه، خمس و زکات، ازدواج و طلاق و ... از جمله محور‌های این بخش از همایش هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح هدف از برگزاری همایش را توانمندی طلاب و دانشجویان در عرصه پژوهش فقهی و تربیتی دانسته و بیان داشت: یکی از اهداف برگزاری این همایش، نشان دادن پویایی فقه در تربیت است تا ظرفیت هایی که در فقه برای تربیت وجود دارد به جهانیان عرضه شود.

 

وی با اشاره به‌عنوان برخی از پیش‌نشست‌های همایش بین‌المللی فقه و تربیت، ارتقای سطح تو انمندی‌های پژوهشی و نگارشی طلاب را مهم دانست و با بیان این که ۱۰ کارگاه تخصصی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار شده است، اظهار داشت: تاکنون ۱۳۶ مقاله به دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه و تربیت ارسال شده است که از این تعداد، ۵۰ مقاله را بانوان پژوهشگر تدوین نموده‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح با اشاره به سایت همایش بین‌المللی فقه و تربیت به نشانی «hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa»، با بیان این که مهلت ارسال چکیده مقالات تا دی‌ماه و ارسال اصل مقالات تا بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تمدید شده است، اظهار داشت: همایش بین‌المللی فقه و تربیت، ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

 

لازم به ذکر است، محور های چهارگانه همایش بین المللی فقه و تربیت عبارتند از: پیشینه و سیر تحول مطالعات فقه و تربیت، ظرفیت های تربیتی فقه، تعامل فقه و تربیت و تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی.

کد خبر 1227318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha