توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی باید عمیق، هوشمندانه و منطبق بر موازین دینی  باشد

آیت‌الله صفایی‌بوشهری تاکید کرد: توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی باید عمیق، هوشمندانه و منطبق بر موازین دینی و تقوایی باشد. تجربه نشان داده در جامعه‌ای که کتاب دارای حرمت و حریم و مورد توجه است، آن جامعه بسان قطاری است که بر ریل پیشرفت در حرکت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفر یک‌روزه خود به استان بوشهر، صبح امروز ۷ آبان ماه به دیدار آیت‌الله صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر رفت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این دیدار ضمن خوشامدگویی به دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: مقوله کتاب، مقوله مهمی است؛ تا جایی که خداوند آخرین معجزه خود را کتاب قرار داد. از این‌رو کتاب، مقوله‌ای جاودانه است.

 

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری تاکید کرد: توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی باید عمیق، هوشمندانه و منطبق بر موازین دینی و تقوایی باشد. تجربه نشان داده در جامعه‌ای که کتاب دارای حرمت و حریم و مورد توجه است، آن جامعه بسان قطاری است که بر ریل پیشرفت در حرکت است و ایستگاه آن تمدن است.

 

وی افزود: توجه به منظومه کتاب، توجهی راهبردی است. بی‌شک در جامعه‌ای که هم تولید محتوای کتاب و هم صنعت تولید شاکله فیزیکی کتاب، استاندارد باشد، این جامعه رو به پیشرفت است.

 

امام جمعه بوشهر سپس خطاب به دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: مدیریت جغرافیای کتاب، کتابداران و کتابخانه‌ها برعهده شما است، بنابراین بایستی سیاست‌هایی تدبیر کنید که به استانداردهای تمدنی برسید. قطعا نگاه و تجربیات شما موجب رشد فکری و تعقلی این حوزه خواهد شد.

 

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با اشاره به نقش موثر حضرت محمد(ص) در ترویج فرهنگ کتاب در میان مسلمانان یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) برای مردم هم مرجع کتاب و هم رسول کتاب بود؛ بنابراین ما در بیرون رفتن فرهنگ کتاب از کتابخانه‌ها بایستی دوسویه عمل کنیم؛ یعنی مدیریت کتابخوانی و کتابداری باید دوسویه باشد تا بتوانیم جوان و نوجوان را تشویق و جذب کتاب کنیم.

 

امام جمعه بوشهر تاکید کرد: استان بوشهر از دیرباز استانی کتابخوان بوده‌است و نویسندگان و علمای برجسته‌ای در خود پرورش داده که آثار قابل تاملی را پدید آورده‌اند.

 

وی در پایان گفت: راه‌اندازی کتابخانه مرکزی در استان یک الزام است و امیدوارم پس از احداث آن اقدام جدی در حوزه غنی‌سازی کتابخانه‌های عمومی استان صورت بگیرد. افزون بر این، کتابخانه‌های مدارس و مساجد باید تقویت و تجهیز شوند تا فرهنگ کتابخوانی در این استان که مردمی علاقه‌مند به کتاب دارد، به شکلی مطلوب‌تری نهادینه شود.

 

ایران، رتبه اول در حوزه سرانه فضای کتابخوانی در جهان اسلام

مهدی رمضانی در این دیدار با اشاره به گستردگی فعالیت کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه فرهنگی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بعد از مساجد و مدارس، بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر کشور ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی دارد که از این شمار، ۲۷۰۰ کتابخانه نهادی و هزار کتابخانه مشارکتی است. هفت هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی دارد که به امر کتابداری و مدیریت حوزه کتاب مشغول هستند.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه خوشبختانه در حوزه سرانه فضای کتابخوانی، ایران در جهان اسلام رتبه اول را دارد، افزود: این ساختارها به برکت انقلاب اسلامی در کشور توسعه یافته است و اینک به‌دنبال ایجاد تعاریف جدید در کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم که در قالب ۶۰ خدمت جدید شامل اتاق علم، گالری، خدمات‌دهی به افراد با نیازهای خاص و... ارائه می‌شود.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر این خدمات در چند شهر نظیر مشهد، یزد، سنندج و ... ارائه می‌شود. بی‌شک این رویکرد نوین در کتابخانه‌های عمومی، تراز فرهنگی استان‌ها را ارتقا می‌دهد. امیدواریم در استان بوشهر که با محرومیت‌هایی هم مواجه است بتوانیم اتفاقات خوبی را در حوزه کتابخوانی و توسعه سرانه فضای کتابخوانی استان ایجاد کنیم تا بتوانیم در این استان نیز با ایجاد ساختارهای استاندارد، خدمات نوین کتابخوانی ارائه کنیم.

کد خبر 1227340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha