بزرگترین نقش در استکبارستیزی برعهده نوجوانان است/هر دانش آموز یک حسین فهمیده است

حجت الاسلام سالمی با بیان اینکه در استکبارستیزی بزرگترین نقش بر عهده دانش آموزان است، گفت: اصل بر این است که مسئولان و بزرگان، ظلم ظالم را برای دانش آموزان و نوجوانان تبیین کنند؛ در آن صورت هر دانش آموز در مقابل دشمن به تمامی می ایستد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: 13 آبان با عنوان روز استکبار ستیزی در تاریخ انقلاب نامگذاری شده و یادآور سه رویداد مهم تاریخی؛ تبعید امام به ترکیه، کشتار دانش آموزان در 13 آبان 57 و تسخیر سفارت امریکا به دست دانشجویان و دانش آموزان پیرو امام (ره) بود که امام خمینی (ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد می کنند و آن را مهمتر از انقلاب اول می دانند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام موسی سالمی امام جمعه آبسرد استان تهران به شرح زیر ارایه می شود.

 

استکبار را تعریف بفرمایید؟ روز 13 آبان یادآور چند مناسبت است؟

 استکبار تمام دولتهایی هستند که علیه آزادگان و مستضعفان سلطه داشته و خودبرتر بین محسوب می شوند. استکبار شامل آمریکا، صهیونیست ها و تمام دولتهایی است که با جنگ افروزی علیه ملت آزادی خواه و مسلمان توطئه می کنند و مردم را به فقر هدایت می کنند.

 

در 13 آبان با سه مناسبت مواجه هستیم که سالروز تبعید امام (ره) به ترکیه، 13 آبان سال 57، سالروز اعتراض دانش آموزان علیه شاه که در آن 56 نفر از دانش آموزان به شهادت رسیدند و 13 آبان سال 58 که روز تسخیر لانه جاسوسی است که توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام صورت گرفت.

 

برای تبیین مفهوم دقیق استکبار باید از چه جامعه هدفی اینکار را آغاز کنیم؟

ابتدا باید این روز را برای جوانان و دانش آموزان تبیین کرد که خصوصیت استکبار چیست و وظیفه مسلمانان در مقابل استکبار چیست. در دین اسلام نیز 124 هزار پیامبر یکی از وظایف شان مبارزه با ظلم و ظالم بوده و حتی تفکر ظالمانه نیز در موضوع استکبارستیزی دیده شده است. در صورت تبیین مبانی درست استکبارستیزی هر یک از جوانان به یک بمب هسته ای علیه دشمن تبدیل می شوند.

 

تاکید رهبر انقلاب این است که با تکیه بر جهاد تبیین و آگاهی به افراد، اطلاعات درست در اختیار آنها قرار گیرد. بسیاری از اقداماتی که توسط برخی افراد صورت می گیرد از روی غفلت است و فطرت آنها این نیست اما دشمن و رسانه های آنها قوی تر عمل کرده و توانسته در موضوع تبیین قالب شود. ما نیز باید در رسانه قوی عمل کنیم و آگاهی دهیم و بگوییم که سخن استکبار چیست و پشت پرده تبلیغات گسترده آنها چه هدفی نهفته است. سخن اسلام این است که زیر بار هیچ ظلم و ستمی نمی رود و امام (ره) فرمودند ما تا از بین نرفتن کامل آمریکا و دولت آنها از پا نمی نشینیم و دست از مبارزه بر نمی داریم، آن قدر مبارزه می کنیم تا ریشه ظلم و استکبار کنده شود.

 

در استکبارستیزی بزرگترین نقش بر عهده دانش آموزان است اما اصل بر این است که مسئولان و بزرگان، ظلم ظالم را برای دانش آموزان و نوجوانان تبیین کنند؛ در آن صورت هر دانش آموز در مقابل دشمن به تمامی می ایستد و همه آنها یک حسین فهمیده هستند.

 

مساجد چه نقشی در شناخت استکبار در جامعه دارند؟

بزرگترین نقش مسجد این است که عوامل آن از امام جماعت تا پایگاه بسیج، هیئت امنا و سایر عوامل؛‌ دست در دست یکدیگر قرار دهند تا ظالم و ظلم را به مردم معرفی کنند. اگر اکنون وضعیتی را در دانشگاه یا جامعه می بینیم این افراد دانشجویان و نوجوانانی هستند که فریب خورده اند و رسانه دشمن بر آنها قالب شده است. دشمن در جلوی این افراد بزرگ جلوه کرده و اگر عظمت اسلام و دین را مشاهده کنند، موضوع کاملا تغییر می کند.

 

تمام عوامل مسجد باید در یک جبهه همکاری کنند و از تفرقه بپرهیزند. برخی مساجد فقط به نماز روزانه اکتفا می کنند اما کارکرد مساجد در صدر اسلام این نبوده و بسیاری از خبرهای مهم و انتصابات در مسجد شکل می گرفت و اعزام به جبهه ها در زمان پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) از مساجد آغاز می شد. اگر مسجد تراز اسلام باشد، می تواند الگو قرار بگیرد و همه اقشار مردم از پیر و جوان تا کودک و نوجوان را به خود جلب کنند.

 

برگزاری حلقه های صالحین در مساجد توسط بسیج از جمله برنامه های فرهنگی و دینی است که  در این حلقه ها مباحث اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مطرح می شود و موجب افزایش بصیرت دینی، سیاسی و فرهنگی می شود. سیاست باید همراه بصیرت باشد؛ ما باید سیاسی باشیم اما سیاست زده نشویم. تمام اقدامات ما باید بر مدار سیاست و دین باشد، سیاستمداری حق ماست. اگر مسجد تراز اسلام باشد نقش بسیار مهمی در تبیین، بصیرت و روشنگری دارد و اتفاقا دشمن از این گونه مساجد و مباحثی که در خصوص بصیرت و آگاهی به نوجوانان داده می شود، هراس دارند. همه ما باید تلاش کنیم مساجد، دانشگاه ها و مدارس از مکان هایی باشند که دشمن از آنها بترسد و امیدواریم تمام مسئولان در این راه تلاش خود را به کار ببرند.

 

در مورد نقش کانون های مساجد در ارتباط با جوانان و پرورش نسل جدید و انقلابی توضیح بفرمایید؟

امام (ره) در مورد مساجد فرمودند مساجد سنگر هستند، آنها را حفظ کنید. باید بدانیم که اگر این مساجد در دست یهود یا اقوام دیگر بود، چگونه از آن استفاده  می کردند. اگر این مساجد دست مسیحیان بود، چگونه از آن بهره می بردند. ما شبانه روز سه وعده در مسجد حاضر می شویم اما از دیگر کارکردهای مساجد غافل هستیم قطعا مساجد با توجه به جایگاه فرهنگی و دینی نقش بسزایی در تربیت جوانان دارند و کانون های مساجد نیز یکی از پایگاههای فرهنگی و دینی مهم و وابسته به مساجد هستند که می توانند با برنامه های متنوع دینی و فرهنگی نقش مطلوبی در تربیت نسل انقلابی ایفا کنند .

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1227412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha