بیکاری نسل جوان عامل تشدید کننده معضلات اجتماعی است

تقویت شاخص های اشتغال جوانان مهم ترین راهکار برای کاهش آسیب های اجتماعی است که در برنامه ریزی های دولتمردان باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد،  در دنیای که معیار و ملاک شخصیت افراد را میزان دارایی و درآمد و نوع زندگی افراد مشخص می کند، فقر و محرومیت، به عنوان مهم ترین بسترایجاد آسیب های اجتماعی تلقی می شود.

 

در مناطق محروم مانده از صنعت، بیکاری بی داد می کند، گرچه کشاورزی رونق داشته باشد، اما تعداد مالکان زمین های کشاورزی افرادی محدود هستند وچه در مناطق شهری و وچه روستایی بیکاری درد نخست مردم است.

 

با توسعه آموزش عالی در کشور، امروز با بحرانی با عنوان تحصیل کرده های بیکار مواجه هستیم، افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، اما بیکار هستند، مدرک محوری جوانان را در حصاری قرار داده است، مدارکی که به دلیل نبود  فرصت کار و صنایع دارنده خود را کام  ناراحتی های روحی و آسیب های اجتماعی سوق می دهد.

 

اما در بخشی دیگر از جامعه، فقر ومحرومیت اجازه  کسب مهارت و تحصیل از  جوانان گرفته و از دوران نوجوانی و یا حتی کودکی این نسل را به دامان معضلات و آسیب های اجتماعی سوق می دهد.

 

تا زمانی که درجامعه مدرک گرای ما مدرسه، دانشگاه و نهادهای آموزشی، جزء نهادهای محوری جامعه تلقی شوند تورم ناموزون و کنترل نشده نظام آموزش عالی و گسترش بیکاری به طور آشکار قابل مشاهده است.

 

ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در لرستان فقر و بیکاری است، در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید کار تخصصی و دانش بنیان انجام داد و از انجام برنامه های  کارشناسی نشده و بدون پشتوانه جلوگیری کرد.

 

اگر رویکرد برنامه ها آموزشی و فرهنگی باشد تاثیر بیشتری را بر جای خواهد گذاشت.

 

تأمین سلامت اجتماعی مهم‌ترین وظیفه سازمان بهزیستی است

 

مهدی مریدی، کارشناس مسائل اجتماعی هم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، افزود: امنیت اجتماعی بستر زندگی بهتر مردم جامعه است.

 

 

وی با بیان اینکه امنیت و سلامت دو نعمت مجهول و ضروری برای بشر هستند، افزود: این دو نعمت مهم تا زمیانی که به مخاطره کشیده نشوند، اهمیت آنها را حس نمی کنیم.

 

مریدی با بیان اینکه نخستین وظیفه سازمان بهزیستی، تامین سلامت اجتماعی در جامعه است، ابراز کرد: سازمان بهزیستی در وهله اول برای زیست بهتر مردم جامعه تلاش می کند.

 

وی با اشاره به اینکه اگر سلامت نباشد، امنیت روانی ما به خطر می افتد، ادامه داد: اگر امنیت نباشد، سلامت جسمانی و روانی به خطر می افتد و در نتیجه سلامت اجتماعی جامعه مختل می شود.

 

مریدی بررسی ابعاد مختلف دو نعمت امنیت و سلامت و تلاش در راستای گسترده کردن میزان تاثیرگذاری امنیت و سلامت در جامعه را تکلیفی مهم به شمار آورد و افزود: باید با بحث و بررسی زوایای تاریک و مجهول این مقوله حساس را شناسایی کرده و به دنبال احیای شعار معروف سازمان بهزیستی یعنی «پیشگیری بهتر از درمان است»، باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه استان لرستان جزو ۵ استان امن کشور است، گفت: باید در حفظ و تداوم بیشتر این امنیت و آرامش اجتماعی کوشید.

مریدی تصریح کرد: مرکز آمار شورای امنیت کشور هیچ اتکایی به ارائه آمارهای استان ها نمی کنند و بر اساس میزان جرایم خشن، دستگیری ها، قتل ها و ارزیابی دقیق و عالمانه رتبه امنیت استان ها را اعلام می کنند.

 

وی تاکید کرد: ما بسیار  خوشحالیم به واسطه داشتن مردمانی پاک سرشت و پاک نیت جزو ۵ استان امن کشور هستیم لذا حال که از این نعمت برخوردار هستیم، موظفیم برای تداوم آن از عواملی که موجب به خطر افتادن امنیت می شود، پیشگیری کنیم و موضوعات اجتماعی و ویژه بحث سلامت اجتماعی را سرلوحه وظایف انسانی و اداری خویش قرار دهیم.

 

این کارشناس تاکید کرد: از همه مردم مطالبه داریم نسبت به سلامت و امنیت اجتماعی آشنا بوده و در هر جایگاه و با هر دیدگاهی نسبت به تامین و تعمیق سلامت اجتماعی، تلاش روز افزونی داشته باشند.

 

سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان بازوی توانمند برای رفع آسیب‌های اجتماعی و آموزش مهارتهای پیشگیرانه همیشه مطرح بوده اند.

 

مأموریت اصلی حوزه پیشگیری، کاهش بار ناشی از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای فرهنگ سلامت در سطح جامعه از طریق برگزاری دوره‌های آموزش  مهارت‌های زندگی برای گروه‌های سنی مختلف، آموزش پیش از ازدواج، پس از ازدواج، صیانت از خانواده، ارتقا سلامت، فرزندپروری، آموزش‌های مرتبط با پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های نوپدید می باشد که این مهم به وسیله سازمان های مردم نهاد و خود گروههای مردمی به جامعه ارائه می شود.

 

آموزش مهارت‌های زندگی و خود مدیریتی و تاب‌آوری به نوجوانان و جوانان به خصوص در محلات آسیب دیده، عامل مهمی در زمینه ارتقاء سلامت روانی جامعه است و در پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی، اهمیت بسزایی دارد.

 

داشتن کار و اشتغال نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق و انواع بزهکاری‌ها نتیجه بیکاری و فراهم نبودن فرصت‌های شغلی مناسب برای افراد است و متأسفانه بسیاری از افراد باوجود داشتن تحصیلات دانشگاهی، نمی‌توانند شغلی مناسب داشته باشند و امروزه تعداد تحصیل‌کرده‌های بااستعداد بیکار در جامعه ما کم نیست.

 

در این میان کاهش بیکاری یکی از بارزترین مسئولیت دولت‌ها است و رسیدن به این مهم، سرآغاز از میان بردن بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.

کد خبر 1227594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha