۱۰ هزار تُن بذر گندم به صورت دانش بنیان تولید می شود

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: سالانه ۱۰ هزار تُن بذر گندم و جو به صورت دانش بنیان در این مرکز تولید شده که بخشی از آن به سایر استان ها صادر می شود.

«الیاس نیستانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: نیاز استان به بذر گندم و جو سالانه 25 هزار تُن از این محصول است که بخشی از آن به صورت دانش بنیان در سطح  پرورشی، مادری یا گواهی بر پایه دانش بنیان تولید شده است.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: بذرهای تولید شده در این مرکز به وسیله بخش خصوصی خریداری و بوجاری می شود و پس از تایید و صدور گواهی، میان کشاورزان توزیع می شود. 


نیستانی با بیان اینکه ارقام مختلف بذر گندم و جو مناسب با شرایط منطقه، مقاوم به خشکی و سرماست و بر اساس نیاز تولید می شود، خاطرنشان کرد: برخی از ارقام بذرهای تولیدی بیش از نیاز استان است که این محصول به سایر استان ها صادر می شود.


وی درباره اقدامات انجام شده در بخش باغی هم گفت: طرح سرشاخه کاری در باغ ها برای جوانسازی درختان در دو سال اخیر در دستور کار است، در این طرح، درختان با سرشاخه کاری به جوان سازی سوق می یابد، ارقام مختلف از قبیل گردو، پسته، انگور و بادام  به روش سرشاخه کاری جوان سازی می شود.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی بیان کرد: در این مرکز تولید نانوکود هم در دست اجراست، نانوکود سبب افزایش بهره وری گیاه شده و عملکرد خیلی خوبی دارد، این کود برای محصول گندم و جو قابل استفاده است.


نیستانی گفت: کود نانو کمپلکس پلیمری به صورت محلول مصرف می شود و به لحاظ اقتصادی برای کشاورز بسیار به صرفه است. 


وی خاطرنشان کرد: این محصول در حد نمونه تولید شده و تلاش داریم از سال آتی به تولید انبوه برسد.

 

 

کد خبر 1228168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha