در حوزه پژوهش و نشر کتاب بانوان به دستاوردهای مهمی دست یافته ایم/۳۰۰ اثر به دبیرخانه سومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شد

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها گفت: در حوزه پژوهش و نشر کتاب بانوان مطابق با نیازهای روز به دستاوردهای مهمی دست یافته ایم.

یه گزارش خبرگزاری شبستان از قم، سیده زهره برقعی در نشست خبری اختتامیه سومین همایش کتاب سال بانوان در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: دین مبین اسلام به مسئله علم اندوزی و پژوهش به ویژه کتابت آن اهمیت زیادی قائل است و خداوند در قرآن کریم به قلم قسم یاد کرده و مداد علما از خون شهدا بالاتر و والاتر شمرده می شود.

 

مدیر جامعه‌الزهرا(س) افزود: مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه نشر معارف اسلامی است و در این باره تالیف بهترین راه برای نشر کتاب‌های ماندگار و اثرگذار بوده و به برکت انقلاب اسلامی بانوان در عرصه‌هایی از جمله پژوهشی، علمی و فرهنگی ورود کرده و به توفیقات زیادی دست یافته اند.

 

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد یکی از عرصه‌ها که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا بانوان در آن عرصه بروز و ظهور داشته باشند، عرصه پژوهش است و پژوهش در حوزه‌های علمیه همزاد تحصیل و تدریس محسوب می شودد.

 

برقعی عنوان کرد: جامعه الزهرا(س)به عنوان بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع در کنار فعالیت‌های متعدد در عرصه‌های مختلف، این همایش را برگزار می‌کند تا ظرفیت‌های موجود در بین خواهران را شناسایی و برای ارتقای این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی کند.

 


وی خاطرنشان کرد: ما بیش از هزار اثر علمی از برخی علما داریم و یا برخی بزرگان دین صدها کتاب ماندگار و اثرگذار تألیف کردند که نشان می‌دهد دورنمای آینده ما و افق پیش روی ما چگونه باید باشد.

 


مدیر جامعه‌الزهرا(س) گفت: ویژگی بارز سومین همایش کتاب سال بانوان این است که سطح علمی آثار نسبت به دو همایش قبلی بالاتر است و آثار وزین‌تری به همایش ارسال شده است.

 


وی افزود: همایش کتاب سال بانوان متمرکز بر مباحث زن و خانواده و بیشترین آثار دریافتی در گروه علمی زن و خانواده است، در مجموع ارتقا و کیفیت‌بخشی به آثار به‌ویژه در عرصه مطالبات زن و خانواده از اهداف برگزاری سومین همایش ملی کتاب سال بانوان است و رویکرد تالیف محوری از سیاست‌های اجرایی همایش به شمار می رود.

 


برقعی در خصوص حوادث اخیر نیز پیرامون نقش حوزه ها در رفع شبهات و ارتقای سطح اگاهی نسل جوان در مواجهه با جنگ فرهنگی دشمن بیان کرد: در مورد مسائل اجتماعی، راههای مخلفی برای رسیدن وجود دارد و باید بهترین روش را مطالبه کرد.

 


وی تصریح کرد: در اغتشاشات اخیر در میان دستگیرشدگان کمترین سطح تحصیلات را شاهد بودیم که نشان می دهد مراکز علمی ما به خوبی عمل کرده اند؛ رهبری از همه ما خواسته اند مطالبه گر باشیم و ما نیز در نشست های مختلف با مسئولان ارشد مطالبات خود را بیان کرده ایم اما روش مطالبه گری بسیار مهم است.

 


مدیر جامعه‌الزهرا(س)عنوان کرد: در این عرصه رویدادهای فصلی را مورد ارزیابی قرار می دهیم و طلاب نیز براساس مستندات، ایده و طرح ها را ا ارائه می دهند و یاد می گیرند به چه صورت مطالبه‌گری کنند.

 


۳۰۰ اثر به دبیرخانه سومین همایش کتاب سال بانوان ارسال شد

در ادامه ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: 300اثر در قالب کتاب تالیفی و مقالات و در موضوع های قرآن و حدیث، فقه و حقوق، منطق، فلسفه و کلام، زن و خانواده، ادبیات و هنر، اخلاق و عرفان، تاریخ، سیره و تراجم، تفسیر و علوم قرآن، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی به دبیرخانه همایش رسیده است.

 


وی بیان کرد: از این آثار، ۱۰۷ اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافت و در نهایت ۳۵ اثر به مرحله پایانی و کمیته علمی رسید که این آثار از لحاظ محتوا، موضوع، کیفیت و کمیت مورد ارزیابی قرار گرفت و  برگزیدگان و شایستگان تقدیر انتخاب شدند.

 


حقانی عنوان کرد: سومین همایش ملی کتاب سال حوزه، ۳۰ آبان ماه ساعت ۹ تا ۱۲ با سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در جامعه الزهرا(س) برگزار می‌شود.

 


وی تصریح کرد: اکثر شرکت کنندگان این دوره، تحصیلات عالی سطح چهار و دکتری داشتند و کتاب‌ها، تألیفات، رساله‌ها و مقالات ارائه شده از سطح دانشی بالایی برخوردار بودند.

 


معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) نیز در پاسخ به سوالی پیرامون اهمیت تبیین ارزشها در جامعه در مسیر خنثی شدن توطئه های دشمن خاطرنشان کرد: در جریان اغتشاشات مشخص شد مساله اصلی حجاب، نیست و دشمن در مورد نظام، سرمایه گذاری زیادی کرده است، در این زمینه کرسی های آزاداندیشی خوبی در موضوعات مختلف از جمله در حوزه و دانشگاه برگزار شده است.

 

وی بیان کرد: در این حوزه ها به تبیین حجاب پرداخته ایم، همچنین در بعد زن تراز اسلامی یک سلسله نشست ها برگزار می شود تا بتوانیم شاخص های لازم را احضا کنیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

 

در این جلسه هادی برهانی دبیر اجرایی سومین همایش کتاب سال بانوان نیز خاطرنشان کرد: حدود ۳۰۰ اثر در ۱۰ گروه علمی با موضوعات مختلف به دبیرخانه همایش ارسال شده که بیشترین آثار در موضوع زن و خانواده است.

کد خبر 1228329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha