حوادث تلخ آبان موجب پیروزی انقلاب و قطع دست بیگانگان از کشور شد/ استکبار ستیزی خمیرمایه جنبش دانش آموزی و دانشجویی

حجت الاسلام زرینه با بیان اینکه دانشجو و دانش آموز ما باید تاریخ پر عزت و پر افتخار انقلاب در ۱۳ آبان را مرور کند گفت: حوادث تلخ آبان میوه اش پیروزی انقلاب و قطع دست بیگانگان از کشور شد .

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: آرمان استکبارستیزی محصول تفکرات شخصی امام خمینی(س) نبوده و ریشه در عمق تعالیم اسلامی دارد و نه تنها ایشان بلکه تمامی کسانی که خود را پیرو راه اولیاء الهی و داخل در جبهه حق پرستان می دانند، موظف به ستیز با مستکبران هستند. امام نسخه استکبارستیزی اسلام را که موجب پیروزی انقلاب اسلامی گردید، منحصر به قلمرو جغرافیایی ایران نمی دانست بلکه آن را به عنوان نسخه ای شفابخش برای همه مستضعفان و قابل تحقق در تمامی نقاط جهان تلقی می کرد. استکبارستیزی را باید یکی از محوری ترین مفاهیم موجود در اندیشه و گفتمان امام خمینی(س) دانست که ردپای آن در قول و فعل ایشان در طول دوران حیاتش آشکارا قابل مشاهده است. در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام زرینه امام جمعه صباشهر در مورد جایگاه 13 آبان و روز استکبار ستیزی به شرح زیر ارایه می شود.

 

 

13 آبان را تعریف بفرمایید؟ حوادث آبان ماه را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

 برای تحلیل 13 آبان باید از سال 43 تا 58 را مرور کنیم تا بتوانیم امروز رسالت و وظیفه نسل جوان و نوجوان و خواص نسبت به اصل انقلاب و 13 آبان و حوادثی از این دست که بر عهده آنهاست را بازگو و بدانیم که چگونه این تکالیف را به سرانجام برسانیم. آبان ماه در تاریخ انقلاب ماه حوادث و مصائب تلخ است. ما در آبان حوادثی را داریم که بسیار تلخ بوده اما به خواست خدا و با اراده الهی میوه های شیرین داشته است در اول آبان سال 56 با شهادت مصطفی خمینی حادثه بسیار تلخ و جانگدازی را می بینیم که البته آثار و برکات آن تا یک سال بعد خود را نشان داد و انقلاب به پیروزی رسید.

 

در چهارم آبان 43 با افشاگری و سخنرانی امام (ره) بر علیه لایحه ننگین کاپیتولاسیون و مصونیت قضایی افراد بیگانه بود که مخصوصا آمریکایی ها را در بر می گرفت ، در سال 55- 56 قریب 60 هزار آمریکایی در ایران حاضر بودند و به عنوان فعالیت نظامی مستشاری، اقتصادی، سیاسی و مسایل فرهنگی در کشور ما حضور داشتند.

 

لایحه کاپیتولاسیون به این معنا بود که اگر یکی از اتباع بیگانه آمریکایی و اروپایی در کشور ما دچار حادثه و اتفاقی می شد و اگر از اتباع آنها در تصادف یا حادثه ای موجب مرگ یکی از هموطنان ما می شد، دادگاه های این کشور صلاحیت محاکمه آن فرد تبعه خارجی را ندارد و در کشور خودشان باید آن فرد محاکمه شود. در حقیقت تقسیم مردم دنیا به شهروند درجه یک و درجه دو بود که حضرت امام (ره) در چهارم آبان 1343 علیه این لایحه افشاگری و سخنرانی محکمی کرد که لرزه بر اندام استبداد و دستگاه پهلوی و اجانب آمریکایی انداخت و در نهایت تصمیم بر این شد که امام (ره) دستگیر و از کشور تبعید شود.

 

در شب 13 آبان صدها کماندو و مزدوران رژیم شاهنشاهی در محله یخچال قاضی قم منزل امام را محاصره و امام (ره) را از قم به تهران شبانه انتقال دادند و از آنجا با هواپیمای نظامی به ترکیه تبعید کردند که این تبعید سرآغاز هجرت 14 ساله امام (ره) شد که در سال 57 در 12 بهمن پیروزمندانه امام پس از 14 سال تبعید به کشور بازگشتند.

 

تبعید، غربت و هجرت امام (ره) به دلیل افشاگری امام و سخنرانی ایشان در چهارم آبان 43 بود که از وقایع بزرگ آن روز است و پس از آن در 13 آبان 57 انقلاب از سال 42 که آغاز شد، روند تکامل و پیشروی خود را طی و در 13 آبان سال 57 به روزهای سرنوشت ساز خود نزدیک می شد که در صبح روز 13 آبان در سال 57 عده زیادی از دانش آموزان با تعطیل کردن مدارس و کلاس درس خود به سمت دانشگاه تهران آمدند و در آنجا تعدادی از اقشار مردم به جمع آنها اضافه شدند و در زمین چمن اجتماع کردند.

 

امام خمینی ره در 13 آبان چه پیامی را خطاب به دانشجویان و دانش آموزان دادند؟

این تجمع تا ساعت یازده ادامه یافت و ماموران طاغوت ابتدا گاز اشک آور و ایجاد مشکلات تنفسی برای دانشجویان و دانش آموزان اما عقب نشینی نکردند و با سر دادن شعارهای الله اکبر از سوی مردم مواجه شد و در پی آن به ماموران دستور داده شد تا به سوی مردم شلیک و تیراندازی کنند و مستقیما دانش آموز و دانشجو را مورد هدف قرار دادند و جمع زیادی از دانشجویان و دانش آموزان در خون خود غلتیدند و در آن روز طبق مستندات موجود 56 نفر در 13 آبان 57 شهید تقدیم انقلاب شد و صدها نفر نیز مجروح شدند که امام (ره) در نوفل لوشاتو پاریس به آنها پیام دادند و فرمودند" که صبور باشید که پیروزی نزدیک شد و خدا با صابران است و من از این راه دور چشم امید به شما دوختم، صدای آزادی خواهی و استقلال شما را به گوش جهانیان می رسانم " که این پیام تسکینی برای خانواده شهدا و مجروحان و قوت قلبی برای انقلابیون بود که با قدرت و قوت بیشتر کار خود را ادامه دهند؛ به همین دلیل 13 آبان روز دانش آموز نامگذاری شد.

 

خمیرمایه جنبش دانشجویی و دانش آموزی بر اساس چه اعتقادی شکل گرفته است؟

برای نسل دانش آموز و دانشجو این اتفاق 13 آبان 57 هم می تواند الگو، اسوه و نقطه عطفی باشد که قبل از پیروزی انقلاب بصیرت دانش آموز و دانشجوی ما و آرمان خواهی آنها با روحیه ضد استکباری دانش آموز آن روز که امروز باید به عنوان سرلوحه و الگوی مناسب نصب العین قرار گیرد و متولیان آموزش و پرورش، معلمان و مدیران همه و همه در این مسیر حرکت کنند و سیاستگزاری ها، ریل گزاری ها و جهت دهی ها در جهت افزایش بصیرت افزایی دانش آموز باشد تا دانش آموزان عقبه و پیشینه خود را فراموش نکنند و در جریان کودتای 28 مرداد 32 که پس از آن 16 آذر در سال 32 رخ داد و سه شهید دانشگاه تقدیم کرد و برای اولین بار آن روز در این کشور در اوج حضور و قدرت آمریکا در کشور، شعار مرگ بر آمریکا سر داده شد و جنبش دانشجویی و دانش آموزی ما اصل خمیرمایه خود را بر اساس مرگ بر آمریکا، مرگ بر استکبار و ضدیت با نظام سلطه شکل گرفته است و امیدواریم همین مسیر را دانش آموزان و دانشجویان ادامه دهند.

 

موضوع انقلابی بودن را با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب توضیح بفرمایید؟

مقام معظم رهبری بارها و بارها در این سال ها به بحث انقلابی بودن و انقلابی ماندن ارکان حاکمیت و اقشار مختلف جامعه تاکید داشتند، برای نمونه به مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، دولت و دولتمردان و حوزه علمیه و غیر مستقیم تمام نهادها، ارگان ها و اقشار که "انقلابی بمانید" یعنی انقلابی بودیم و انقلاب کردیم و نهضت به پیروزی رسید و نظام اسلامی تاسیس شد و خون بهای صدها هزار شهید و ایثارگر، نظام مقدس شد و امروز به عنوان امانت این نظام در دست ما قرار دارد . ما باید همان راه را با قوت و قدرت و بصیرت ادامه دهیم و حوادث روزگار و اتفاقاتی که پیش می آید، فتنه هایی که ایجاد می شود ما را از مسیر و هدف اصلی گمراه نکند و همه در این مسیر وظیفه داریم، تریبون دارها، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و صنوفی که در جامعه هستند و بسیجیان در اقشار مختلف، بسیج دانش آموزی، بسیج معلمان، اساتید، کارگری همه و همه باید به آن پایبند باشیم زیرا "انقلابی بودن "تفکر است. بسیج دانش آموزی صرفا لباس پوشیدن و چفیه بر گردن انداختن نیست بلکه یک تفکر است یعنی این فکر و بالندگی را باید داشته باشیم که به دنیا نشان دهیم که راه همان راهی است که در 8 آبان سال 59 محمد حسین فهمیده به ما نشان داد. یکی از حوادث تلخ هشتم آبان شهادت محمد حسین فهمیده 13 ساله است که کار او به اندازه ای بزرگ و با عظمت بود که امام (ره) فرمودند "رهبر ما  طفل 12 ساله ای است که با کاری که کرد جهانیان را به حیرت وا داشت. او فردی بود که نارنجک به کمر بست و زیر تانک رفت و این اوج کمال، بلوغ و عقلانیت است"؛ به همین دلیل 8 آبان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی نام گذاری شد تا ما الگوها را فراموش نکنیم. ما الگوهای 13 ساله که در تاریخ درخشیدند، کم نداریم.

 

باید ببینیم حلقه های مفقوده ما کجاست که امروز برخی از نوجوانان ما آگاه نیستند البته باید تغییر فرهنگ و شرایط زمان را در نظر بگیریم اما امور فکری و سنن الهی و قوانین خدا تغییرپذیر نیستند و برای همیشه روزگار ثابت هستند. شجاعت، درایت، عقلانیت، بصیرت همیشه ثابت است و این بصیرت و آگاهی در واقعه قربان در مورد حضرت اسماعیل و در واقعه کربلا درباره قاسم بن الحسن و در مورد شهید فهمیده و سایر شهدا همیشه وجود داشته است که هر کدام در یک جبهه ،قدرت برای جامعه خود هستند. از این جهت شهادت محمد حسین فهمیده در آبان ماه بسیار مهم است.

 

اقدامات سفارت آمریکا در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را توضیح بفرمایید؟ بعد از تسخیر لانه جاسوسی، امریکا نسبت به ایران چه رفتاری را در پیش گرفت؟

در 13 آبان سال 58 یک سال پس از پیروزی انقلاب، آمریکا علیه ما انواع توطئه ها را به کار می برد تا انقلاب را زمین بزند، از این جهت در آن سفارتخانه خود که لانه جاسوسی بود با نیروهای خود رسما کار جاسوسی و تخریبی انجام می داد که دانشجویان پیرو خط امام از دیوار لانه جاسوسی بالا رفته و برای اولین بار در دنیا هویت پوشالی آمریکا را درهم شکستند. تا آن روز کسی به آمریکایی ها جرات نمی کرد بگوید بالای چشمت ابرو است، اما این جوانان مسلمان پیرو خط امام آمدند و این افراد را دستگیر و طناب ذلت بر گردن آنها انداختند و امام در همان زمان پیغام داد و فرمودند "این حرکت شما انقلاب دوم بود و از انقلاب اول یعنی پیروزی اصل انقلاب نیز  مهم تر و بزرگ تر بود" و همین اتفاق خشم آمریکایی ها را به دنبال داشت و مجبور شدند آنها دست به اقداماتی بزنند و در مجامع بین المللی فشارهایی را به ایران وارد کنند و جو سنگین تبلیغاتی علیه ایران و دانشجویان و انقلابیون مسلمان به راه انداختند و تحریم اقتصادی و قطع روابط سیاسی که از 20 مهر 59 آمریکا یک طرفه آن را به کار برد و روابط سیاسی با ایران را قطع کرد تا به امروز این قطع رابطه ادامه دارد و در این قطع رابطه ما برنده و آمریکا بازنده بوده است. امیدواریم امروز متولیان امر فرهنگ، اجتماع، سیاست و امور ساری و جاری جامعه همگی این موضوع را آن گونه هدایت کنند که آمریکای امروز آمریکای همان روز و آمریکای سال 1401 همان آمریکای 1342 و فرقی نکرده است. آمریکا در پرونده سیاه و شوم خود ده ها سال قبل از انقلاب و 43 سال پس از پیروزی انقلاب انواع جنایت ها را در حق ما مرتکب شده است یعنی هر آنچه انجام نداده از خباثت و فتنه شوم واقعا مقدورش نبوده و برای او امکان پذیر نبوده است و هر آنچه در توان و تلاش خود بوده است را به کار برده و انواع توطئه ها علیه نظام را به کار برد تا نظام را بر زمین بزند. 

 

در مورد اختشاشات و وقایع اخیر کشور توضیح بفرمایید؟ عکس العمل امریکایی ها در مورد این وقایع چگونه ارزیابی می فرماید؟

در اتفاقات اخیر کشور و فوت یک شهروند عزیز در موضوع گشت ارشاد گلایه هایی شاید وارد باشد که طبیعی هم است اما می بینیم از یک اتفاق کاملا طبیعی و عادی که آمریکایی ها صدها برابر در طول سال بیشتر از آن را مرتکب می شوند، کوهی از کاه را ساختند و به این شکل جامعه و نسل جوان را در مقابل انقلاب و ارزش ها و پیشینه خودشان قرار دادند. امروز دشمن می خواهد ما را از راه حسین فهمیده و شهید حججی ها جدا کند برای این است که باید در فتنه مراقب بود. فتنه از آن جهت فتنه است که راه را گمراه می کند. دانشجو و دانش آموز ما باید این تاریخ پر عزت و پر افتخار را مرور کند اما باید بدانیم تمام تلخی های آبان میوه اش پیروزی انقلاب بود و موجب قطع دست بیگانگان از کشور شد و استقلال و آزادی و نظام جمهوری اسلامی امروز در کشور برقرار است.

 

کد خبر 1228503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha