اولویت‌های کار مهدوی برای نوجوانان/انس با امام(عج) مانع گمراهی نوجوان در دوراهی‌ها است

حجت‌الاسلام مهدوی‌نیا با بیان اینکه تولید بازی‌های رایانه‌ای اولویت کار مهدوی برای نوجوانان است، گفت: اگر نوجوان را با جلوه‌های علم و محبت امام زمان(عج) آشنا کنیم، در دوراهی‌ها راه را گم نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نوجوانی فصلی از حیات آدمی است که نقشی مهم بر زندگی دارد لذا توجه به آن به ویژه در جامعه منتظر که هدف غایی‌اش درک عصر ظهور است اهمیتی خاص دارد؛ از این رو، با حجت الاسلام «حسن مهدوی‌نیا»، کارشناس مهدوی و مدیر واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم درباره ضرورت و برکات انس و ارتباط نوجوانان با امام زمان(عج)، گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

حجت الاسلام مهدوی‌نیا با بیان اینکه نوجوانی فصل بلوغ، شناخت و معرفت است، اظهار کرد: از مخاطبان اصلی روایت معروف پیامبر(ص) که فرمودند: هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی مرده است، افرادی هستند که تازه به عرصه تکلیف وارد می شوند یعنی نوجوانان؛ لذا باید نوجوانی را سن معرفت افزایی به امام زمان(عج) قرار دهیم.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: فرآیند شناخت حجت خدا جزئیات متعددی دارد؛ نمونه کوچکی از این معرفت، در زیارت آل‌یس که بسیاری از مبانی آن قرآنی است، آمده و به جنبه های مختلف شناخت امام زمان(عج) اشاره دارد.

 

وی درباره فرصت هایی که می توان برای انس و ارتباط نوجوانان و امام زمان(عج) فراهم کرد، گفت: در یک فقره از این زیارت می خوانیم: «السّلام عليک أيّها العَلم المَنصوبُ والعِلمُ المَصبوبُ»؛ مهمترین درگیری ذهنی نوجوان مربوط به تحصیل و رقابت های درسی است لذا اگر فقط از جنبه علم امام زمان(ع) برای او بگوییم و الگوی علمی عصر ظهور و رهاوردهایش را برای نوجوان تبیین کنیم، در کنار الگودهی و الهام بخشی، جذب و مانوس می شود.

 

حجت الاسلام مهدوی‌نیا اضافه کرد: تعابیر مختلفی از علم امام زمان(عج) در روایات آمده است، چنان که امیرالمومنین(ع) فرمودند: حضرت مهدی(عج) پناه همه انسان ها در علم و دانش است و نیز پیامبر اکرم(ص) در خطبه عظیم‌الشان غدیر امام عصر(عج) را به زیبایی معرفی و تاکید می کنند: حضرت مهدی(عج) در بحر عمیق علم شنا می کند؛ در دعای ندبه نیز می خوانیم: یَابْنَ الْعُلُومِ الْکامِلَهِ!

 

مدیر واحد کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تاکید کرد: امام صادق(ع) فرمودند: علم 27 حرف دارد که قبل از ظهور تنها دو حرف آن بر مردم آشکار می شود و باقی با ظهور امام مهدی(عج) و اتصال علم بشر به علم مهدوی، عیان خواهد شد. علاوه بر بعد علمی حضرت حجت(عج)، جنبه های  محبت، عصمت و حکومتداری، عملکرد سیاسی و فرهنگی امام زمان(عج) نیز اگر با جزئیات برای نوجوان تبیین شود، زمینه انس و الفتش با امام عصر(عج) مهیا می شود.

 

وی تاکید کرد: اگر بتوان در فصل معرفت نوجوانی در کنار جنبه های شناختی، از عنایات خاص امام زمان(عج) هم گفته و نوجوان با جنبه های لطف حضرت(ع) نیز آشنا شود، در دوراهی ها راه را گم نمی کند.

 

حجت الاسلام مهدوی‌نیا با بیان اینکه علی‌رغم ضرورت و حساسیت کار مهدوی برای نوجوانان هنوز فعالیتی که باید، انجام نشده است، گفت: مرکز تخصصی مهدویت مجموعه کتاب هایی را برای ایجاد شناخت و انس نسبت به امام زمان(عج) برای گروه سنی نوجوان تدوین و منتشر کرده، آثاری همچون «پدری مهربان برای همه»، «وقتی بیایی» «هیچ کس به من نگفت»، «هشت قدم در کوچه باغ انتظار» که هشت گام انس با امام زمان(عج) را معرفی کرده است و رویکرد درسنامه دارد، «نسیم موعود» که هدفگذاری مهدوی را در نوجوانان ارتقا دهد و بر محور شناخت کامل نسبت به آینده جهان است، ازجمله آنها است.

 

وی افزود: علاوه بر این، به منظور شناساندن نواب امام زمان(عج) به نوجوانان، نگارش رمان را نیز در درست انجام داریم.

 

حجت الاسلام مهدوی‌نیا از اعزام مبلغان مرکز تخصصی مهدویت به مدارس خبر داد و ابراز کرد: با توجه به درخواست های متعدد از مرکز، اعزام های تبلیغی به مدارس در مناسبت های مهدوی به ویژه 9 ربیع و نیمه شعبان با محور سخنرانی، پرسش و پاسخ و ... انجام و مسابقات مرتبطی برگزار می شود.

 

وی درباره اولویت کاری مرکز تخصصی مهدویت برای کار در حوزه نوجوان، خاطرنشان کرد: اکنون فضای فکری هیجانی نوجوانان به گونه ای است که در دنیای مجازی بیشتر غور می کنند لذا در مرکز، ایده تولید بازی های هدفمند با رویکرد آخرالزمان و منجی گرایی را دنبال می کنیم تا بازی های مهدوی مطابق با اعتقادات شیعی تولید و عرضه شود.

 

 

 

کد خبر 1228529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha