انتقاد مدیرکل کتابخانه‌های گیلان از نوع رویکرد مسئولان به حوزه فرهنگ

تقوی ضمن انتقاد از نوع رویکرد مسئولان کشوری و استانی در حوزه فرهنگ گفت: تا این رویکرد اصلاح نشود، مطمئنا کتاب و کتابخوانی در جایگاه مناسب و شایسته خود قرار نخواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «یاسر تقوی» امروز (چهارشنبه، ۱۱ آبان) در جلسه‌ای که با حضور نماینده ولی فقیه در استان گیلان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و رؤسای ادارات این نهاد در شهرستان‌ها در کتابخانه مرکزی رشت برگزار شد، اظهار داشت: اهمیت کتاب و کتابخوانی در ترسیم تمدن نوین اسلامی نه تنها بر کسی پوشیده نیست، بلکه این امر جزو تاکیدات مقام معظم رهبری است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان یکی از موانع عدم تحقق دولت اسلامی را در کنار سایر موضوعات، کم توجهی به مقوله فرهنگ، کتاب و کتابخوانی دانست و ابراز داشت:‌ بصیرت در جامعه آنچنان که مورد تاکید امام علی (علیه السلام است) در جامعه محقق نمی‌شود؛ مگر اینکه برای جاری ساختن آن از حوزه مطالعه و کتابخوانی وارد شویم.

 

تقوی دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه کمبود سرانه مطالعه و لزوم ترویج این امر در سطح جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از افتخارات مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی این است که مقام معظم رهبری این مجموعه را یک دستگاه صد درصد فرهنگی می‌بینند.

 

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر مقوله کتاب و کتابخوانی در جامعه به درستی ترویج و کتاب خوب نشر داده شود به واسطه آن رسالت فرهنگی نظام جمهوری اسلامی محقق می‌شود. 

 

مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان ضمن انتقاد از نوع رویکرد مسئولان کشوری و استانی در حوزه فرهنگ ادامه داد: تا این رویکرد اصلاح نشود، مطمئنا کتاب و کتابخوانی در جایگاه مناسب و شایسته خود قرار نخواهند گرفت.

 

تقوی افزایش سطح حمایت دفتر امام جمعه و نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان گیلان از مجموعه کتابخانه‌های عمومی را خواستار شد و افزود: نماینده ولی فقیه از کتابخانه مرکزی که مدت‌هاست مورد غفلت مدیران استان گیلان واقع شده، بازدید کردند و واقعا از نوع نگاه و توجه ایشان به نهاد کتابخانه‌ها قدردانی می‌کنیم. 

 

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی از سال ۸۲ از وزارت ارشاد اسلامی منفک و به عنوان یک نهاد مستقل معرفی شد، اظهار داشت: هر کتابخانه‌ای که بخواهد در سطح کشور به صورت عمومی ارائه خدمت انجام دهد باید حتما از نهاد کتابخانه‌ها مجوز بگیرد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان اذعان کرد: در حال حاضر در استان گیلان ۸۵ کتابخانه نهادی که دو مورد آن سیار است، وجود دارد، همچنین این استان دارای ۱۹ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل است.

 

تقوی تعداد پرسنل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان را ۲۴۳ نفر ذکر کرد و ادامه داد: حوزه کتاب و کتابخوانی جزو حوزه‌های مورد توجه بانوان بوده و به همین علت شاهد حضور بیشتر این قشر از جامعه در نهاد کتابخانه‌های عمومی هستیم. 

 

وی کتابخانه مرکزی را بزرگترین ظرفیت فرهنگی در کل استان گیلان و بزرگترین کتابخانه شمال کشور خواند و عنوان کرد: این کتابخانه نزدیک به هفت هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا دارد و با احتساب مجموعه آموزشی، سالن‌های مطالعه، علمی و آمفی تئاتر می‌تواند به ۲ هزار نفر همزمان خدمات ارائه دهد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه با افتتاح کتابخانه مرکزی به میزان ۲۵ درصد به سرانه فضاهای مطالعه گیلان افزوده می‌شود اظهار داشت: گیلان تاکنون حدود ۲۸ هزار متر مربع فضای کتابخانه‌ای داشته که با افتتاح کتابخانه مرکزی این فضا ۲۵ درصد رشد پیدا خواهد کرد.

 

تقوی یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده با راه‌اندازی کتابخانه مرکزی به همین نسبت منابع کتابخانه‌ای استان گیلان که هم‌اینک نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه است؛ ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. 

 

وی با بیان اینکه افتتاح کتابخانه مرکزی رشت، به شئونات فرهنگی رشت و استان گیلان کمک می‌کند تصریح کرد: ظرفیت کتابخانه‌های عمومی استان گیلان از حیث ارائه خدمات به مخاطبانش در حال حاضر نزدیک به ۵۰ هزار نفر است و با افتتاح کتابخانه مرکزی این ظرفیت افزایش بسیار چشمگیری خواهد داشت و می‌تواند به همین اندازه نسبت به جذب مخاطب اقدام کند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان استهلاک کتابخانه‌ای استان گیلان را از سایر استان‌ها بیشتر دانست و ادامه داد: بسیاری از کتابخانه های گیلان جزو اولین‌ها بودند به همین علت اکثرا بالای ۲۰ سال قدمت دارند و همه آنها هم مشکل ساختمانی دارند و تنوع تجهیزاتی ‌شان بسیار کم و دچار فرسودگی است.

 

تقوی حمایت از کتاب و کتابخوانی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان را خواستار شد و اضافه کرد: به روز رسانی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات کامپیوتری و میز و صندلی از دیگر نیازهای بسیار اساسی کتابخانه‌های عمومی استان گیلان است که نیاز به تزریق اعتبارات لازم دارد.

 

وی با بیان اینکه اعتبارات تملکی که در بسیاری از شهرستان‌های استان گیلان برای کتابخانه‌ها در نظر گرفته می‌شود در حد ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان است خاطرنشان کرد: حدود هفت یا هشت کتابخانه در استان گیلان در حال ساخت است و اعتبارات ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومانی جوابگوی این پروژه‌ها نیست.

 

کد خبر 1228585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha