اجرای ۶۰ درصدی قانون جوانی جمعیت در خراسان جنوبی

طالبی طالبی با بیان اینکه قرارگاه جوانی جمعیت در خراسان جنوبی تشکیل شده است، گفت: ۶۰ درصد قانون جوانی جمعیت در استان اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی شامگاه (11 آبان) در ویژه برنامه «در گفتمان هفته» سیمای خراسان جنوبی ضمن تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع) و گرامیداشت 13 آبان ماه روز ملی استکبار ستیزی، اظهار کرد: امروز هیچ ابرقدرتی در جهان جرات تعرض به ایران اسلامی را ندارد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به موضوع مهم پدافند غیر عامل و لزوم آماده بودن در برابر حوادث غیرقابل پیش بینی، گفت: پدافند غیر عامل از موضوعات اصولی کشور است که مقام معظم رهبری نیز همواره در سخنرانی های متعدد خود دستورات موکدی را در این خصوص به مسئولان صادر کردند.

 

طالبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی شورای پدافند غیر عامل متشکل از 11 کارگروه تشکیل شده است، گفت: ذیل هر کارگروه چند دستگاه اجرایی تعریف شده که در حوزه کاری تعریف شده برای آنها وظایفی را دارند که انجام می دهند.

 

وی با اشاره به اینکه پدافند غیر عامل به معنی دفاع بدون اسلحه است که باید یکسری اقدامات را در برابر تهدیدات انجام داد تا تهدید ها و آسیب ها به حداقل برسد، گفت: هدف پدافند غیرعامل حفاظت از جان و مال مردم است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت پدافند غیر عامل در جامعه، گفت: پدافند غیرعامل می تواند هزینه ها و آسیب ها در برابر حوادث را کاهش دهد.

 

طالبی گرفتن استعلام در حوزه رعایت مسائل پدافندی در ساخت و ساز را از جمله جزو ضوابط دانست و گفت: هر گونه احداثی بخواهد در استان صورت بگیرد باید استعملام پدافند غیر عامل را بگیرند.

 

وی با اشاره به ساخت برخی بناها در مرکز استان بدون رعایت ضوابط پدافند غیرعامل، تاکیدکرد: برای نمونه در شهر بیرجند بنا به دلایلی تمام ادارات را در منطقه سایت اداری احداث کردند، هر چند که هدف از این طرح کمک به مردم بوده اما اصول پدافند غیر عامل رعایت نشده است.

 

طرح جامع پدافند غیر عامل استان تهیه شده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی افزود: امروز هیچ ابرقدرتی در دنیا جرات تعرض به جمهوری اسلامی ایران را ندارد، اما جنگ غیر قابل انکار است و باید طبق آیات قرآن کریم همیشه خود را برای مقابله با دشمنان مجهز داشته باشیم.

 

طالبی با بیان اینکه تاکید داریم که شهرداری ها در استان قانون تراکم سازی را در راستای اهداف پدافندی رعایت کنند، گفت: نتیجه رعایت پدافند غیرعامل حفاظت از جان و مال مردم است که مهمتر از این نداریم.

 

وی به برخی اقدامات صورت گرفته در استان در حوزه پدافند غیر عامل اشاره کرد و ادامه داد: طرح جامع پدافند غیر عامل استان با بررسی نقطه ای شهری تهیه شده و ایراداتی که در حوزه های غذایی، عمرانی و ...در شهر بیرجند وجود دارد بررسی شده و آن جاهایی که در تناقض با طرح بوده است برای اصلاح آن پیشنهاداتی ارائه شده است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح جامع پدافند غیرعامل استان در سازمان پدافند غیر عامل کشور به تصویب رسیده و برنامه عملیاتی برای این طرح جامع پیش بینی شده است، گفت: برای هر دستگاه و سازمان ایرادات کار آنها و نحوه اصلاح آن تعریف شده تا اصلاح کنند؛ البته برخی موارد چون هزینه بر می‌باشد، قابل اصلاح نیست.

 

افتتاح آزمایشگاه پیشرفته دامپزشکی در آینده نزدیک

طالبی با بیان اینکه همچنین رصد تهدیدات مرزی در حوزه زیستی و بررسی مشکلات دامپزشکی در طرح جامع پدافند غیر عامل استان دیده شده است، گفت: آزمایشگاه تخصصی و پیشرفته دامپزشکی خراسان جنوبی در راستای موضوعات امنیت غذایی مردم استان پیش بینی اعتبار شده و اکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آینده به بهره برداری می رسد که کمک فراوانی به امنیت غذایی می کند.

 

وی گفت: همچنین با توجه الکترونیک بودن دولت، پیش بینی مجهز شدن ادارات به دستگاه ژنراتور برق در طرح جامع پدافند غیرعامل استان شده است تا چنانچه در شبکه توزیع برق مشکلی پیش بیایید، سیستم ها از کار نیفتند؛ لذا تمام دستگاه ها را موظف کردیم که ژنراتور برق تهیه کنند.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر اینها در حوزه آموزشی و تبیینی پدافند غیر عامل نیز اقداماتی در رسانه ای ملی و رسانه ها صورت گرفته و تاکید شده که در هفته پدافند غیر عامل که از 4 تا 11 است، دستگاههای ذیل کارگروه پدافند غیرعامل اقدامات و برنامه های خود را در رسانه ها برای مردم تبیین کنند، علاوه بر این بیش از 20 مانور در هفته پدافند غیر عامل در استان اجرا شده است.

 

طالبی یادآور شد: برای نظارت بر اجرای کامل طرح جامع پدافند غیرعامل استان، اداره کل پدافند غیر عامل استانداری یک تیم نظارتی در این خصوص آماده کرده که مرتب نظارت می کنند و نتیجه را به کارگروه ارائه می کنند می آورند، البته مدیران هم اهتمام در این راستا خوبی دارند.

 

وی با اشاره به اینکه یک درصد از اعتبارات تملک و دارایی و هزینه ای دستگاههای اجرایی در سال 1401 به موضوع پدافند غیرعامل اختصاص یافته است، گفت: بخش عمده ای از حوزه پدافند غیر عامل براساس یک سری اصولی است که پایه آن دانش بنیانی است و باید براساس دانشی کار آن تدارک دیده شود، در همین راستا بخش قابل توجهی از دستگاههای اجرایی استان به موضوع دانش بنیان اهتمام دارند.

 

60 درصد قانون جوانی جمعیت در خراسان جنوبی اجرایی شده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در بخش پایانی سخنان خود در این برنامه زنده تلویزیونی به موضوع قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اشاره کرد و گفت: موضوع جوانی جمعیت یکی از موضوعات اساسی و مهم کشور است، چراکه متاسفانه به سمت پیری جمعیت پیش می‌رویم و این عواقب غیر قابل جبرانی از جمله کمبود نیروی انسانی، افزایش بیماری های مزمن سالمندی، کاهش بازدهی نیروی کار، شکنندگی در برابر بحران ها و غیره را در پی دارد، لذا این احساس در دولتمردان ایجاد شده و در 19 آبان 1400 مجلس شورای اسلامی قانون جوانی جمعیت را به دولت ابلاغ کرد و دولت سیزدهم، این قانون را در دستور کار ویژه خود قرار داد.

 

طالبی با بیان اینکه قرارگاه جوانی جمعیت در خراسان جنوبی تشکیل شده است و از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 11 جلسه با حضور استاندار خراسان جنوبی و یا معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری تشکیل شده است، افزود: همچنین در راستای تحقق این قانون جلسات زیادی با بانک ها، دانشگاهها و اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شده است.

 

وی در خصوص حمایت از حقوق قانونی زنان باردار در دستگاههای اجرایی، افزود: یک تیم نظارتی را آماده کردیم که اینها برای ارزیابی اقدامات دستگاههای اجرایی به ادارات می روند و در جلسات بعدی قرارگاه براساس ارزیابی صورت گرفته، مطالبه گری از مسئولان مربوطه داریم،لذا با جرات می گوییم که بالغ بر 60 درصد قانون جوانی جمعیت را در استان اجرایی کردیم.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی در خصوص بالا بودن آورده مردم در طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: آورده متقاضی با توجه به درامدی که در خراسان جنوبی دارند بالا است که استاندار خراسان جنوبی مرتب پیگیر این موضوع است تا راهکارها و روش هایی را برای این موضوع پیدا کنند تا اورده مردم کاهش پیدا کند.

 

طالبی در خصوص جمع اوری کودکان کار و متکدیان خیابانی، گفت: در این خصوص مرکزی از دو ماه قبل در بیرجند راه اندازی شده و در اختیار بهزیستی گذاشته شده است و کودکان کار به این مراکز هدایت می شوند؛ بخشی که اتباع هستند در اختیار سازمان اتباع قرار میگیرند و کودکان ایرانی که بدسرپرست و یا بی‌سرپرست هستند با دستور مرجع قضایی تحویل مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست می شوند که در این مراسم تمامی خدمات نگهداری، پرورشی و تحصیلی به آنها ارائه می شود.

 

وی گفت: برای متکدیان نیز مجتمع فوریت‌های اجتماعی راه اندازی شده است که به متکدیان به این مکان هدایت می شوند و خدمات خوابگاهی، تغذیه و مشاوره ای و ترک اعتیاد به اینها داده می شود.

 

 

 

کد خبر 1228697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha