رویکرد آمریکا در جنگ ترکیبی شکاف بین دولت و ملت ایران است

مدیرمسئول روزنامه "صبح نو" گفت: آنچه که رهبر انقلاب به عنوان جنگ ترکیبی بیان کردند این است که اساسا رویکرد آمریکا در مواجهه با ایران نظامی و صرفا امنیتی نیست و بیش‌ از هر چیزی شناختی است و به دنبال شکاف دولت و ملت ایران است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کردستان، عدالت ناصری:

جنگ آمیخته یا جنگ ترکیبی یک راهبرد نظامی است که آمیخته‌ای از جنگ سیاسی، جنگ کلاسیک، جنگ نامنظم، جنگ مجازی، خبررسانی جعلی، دیپلماسی، جنگ دادگاهی، مداخله در انتخابات کشورهای خارجی، برهم زدن بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، یورش فرهنگی و ایجاد تضاد دینی است، سازنده این راهبرد تلاش می‌کند با آمیختن روش‌های گوناگون، بیشترین آسیب را به کشور میزبان وارد کند.

 

از آنجایی که کشور ما همیشه مورد هجوم انواع حیله ها و هجمه های مختلف بوده، این بار هم در اغتشاشات اخیر برای بر هم زدن امنیت کشور، دشمنان از روش جنگ ترکیبی استفاده کرده اند، به طوریکه رهبر معظم انقلاب در در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح فرموند: «این اغتشاش برنامه‌ریزی داشت؛ این اغتشاش برنامه‌ریزی شده بود، اگر قضیّه‌ این دختر جوان هم نبود، یک بهانه ای دیگری درست می‌کردند برای اینکه امسال در اوّل مهر به دلیلی که عرض خواهم کرد، در کشور ناامنی درست کنند، اغتشاش درست کنند. چه کسی این را برنامه‌ریزی کرده؟ بنده به صراحت می‌گویم این برنامه‌ریزی کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند، عَمَله و مزدوران و حقوق‌بگیران آنها، بعضی از ایرانی‌های خائن هم که در بیرون از کشور هستند، به اینها کمک کردند».

 

اهمیت این موضوع بسیار بالا است به طوریکه رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اشاره به قضایای اخیر، اغتشاش‌های پراکنده را طراحی انفعالی و ناشیانه دشمن در مقابل پیشرفت‌ها و حرکت‌های ابتکاری و بزرگ ملت ایران خواندند و تأکید کردند: «تا هنگامی که ملت در مسیر نظام اسلامی و ارزش‌های دینی قرار دارد، این دشمنی‌ها ادامه خواهد داشت و تنها راه علاج آن ایستادگی است و مسئولان کشور نیز مراقب باشند اینگونه مسائل آنها را از مسئولیت‌ها و وظایف اصلی در عرصه داخلی و خارجی باز ندارد».

 

ایشان با تأکید بر اینکه در حوادث اخیر، نقش و دخالت دشمن برای همه و حتی برای صاحب‌نظران بی‌طرف خارجی روشن و آشکار است، افزودند: «این قضایا یک موضوع خودجوش درونی نیست البته ممکن است از برخی زمینه‌ها استفاده کرده باشند اما اقدامات دشمن همچون تبلیغات، تلاش برای اثرگذاری فکری، ایجاد هیجان، تشویق و حتی آموزش راه‌های ساخت مواد آتش‌زا، اکنون کاملاً واضح و آشکار است».

 

رهبر انقلاب،‌ نکته مهم در این قضایا را «انفعالی و واکنشی بودن حرکت دشمن» برشمردند و خاطرنشان کردند: «ملت ایران در فاصله‌ زمانی کوتاه، حرکت های بزرگی انجام داده که ۱۸۰ درجه در نقطه مقابل سیاست‌های استکبار جهانی بوده است و آنها ناچار به عکس‌العمل شدند و در همین چارچوب با برنامه‌ریزی و صَرف پول، افرادی از جمله برخی سیاسیون در آمریکا، اروپا و برخی نقاط دیگر را به میدان آوردند».

 

همچنین رهبر معظم انقلاب در دیدار پرشور صدها تن از دانش آموزان، ۱۳ آبان را تجسم شرارت‌های آمریکا و آسیب‌پذیری و امکان مغلوب شدن آن خواندند و با اشاره به دروغ وقیحانه و بی‌شرمانه آمریکایی‌ها در ابراز دلسوزی برای ملت ایران گفتند: «در جنگ ترکیبی چند هفته اخیر، آمریکا، رژیم صهیونیستی و بعضی از قدرت‌های موذی اروپا و برخی گروهک‌ها، همه امکانات خود را برای ضربه زدن به ملت ایران به میدان آوردند اما ملت به دهن بدخواهان زد و آنها را ناکام گذاشت».

 

ایشان به وضوح اتفاقات چند هفته اخیر را «جنگی ترکیبی» و نه صرفاً اغتشاشات خیابانی دانستند و خاطرنشان کردند: «دشمن یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، بعضی از قدرت‌های موذی و خبیث اروپایی و برخی از گروهکها با همه امکانات به میدان آمدند».

 

لذا برای اطلاع از اهمیت و موضوع جنگ ترکیبی علیه کشور با «سعید آجرلو» کارشناس مسائل سیاسی و مدیر مسئول روزنامه صبح نو به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

 

به نظر می رسد که اتفاقات اخیر کشور شبیه یک جنگ ترکیبی است نه صرفا یک اغتشاش خیابانی، نظر شما چیست؟

 

باید ماهیت اتفاقات اخیر کشور را بشناسیم و بدانیم که رابطه این موضوع در سطح بین‌المللی چگونه است و معتقدم که ساده نگاه کردن به موضوع نمی‌تواند ما را کمک کند و تاکید معظم‌له نیز به اینکه جنگ ترکیبی را شاهدیم همین محتوا را بیان می‌کند.

 

به نظر می‌رسد که در هندسه جهان، نظم نوین جهانی در حال شکل‌گیری است و نظم قدیم که بعد از فروپاشی شوروی شکل گرفته بود در حال به هم خوردن است، نظمی که جهان تک قطبی بود که بلوک شرق در آن شکست خورد و آمریکا و متحدانش در جهان قدرت‌نمایی می‌کردند.

 

آنچه مشهود است به هم خوردن این نظم از چند زاویه است که از درون جهانی شدن و جهانی‌سازی که در ادبیات اندیشمندان و سیاستمداران آمریکایی به معنای صدور ارزش‌های آمریکایی در حوزه فرهنگی، تسلط اقتصادی، تسلط بر منابع، تسلط بر بازارهای تولید و سرمایه دیده می‌شد، موجب شده از نظر اقتصادی چین به عنوان تهدید فوری برای آمریکا مطرح شود و در شرق آسیا نیز به قدرت بلامنازع تبدیل و بتواند برای به هم‌زدن نظام تک قطبی آماده شده و نظام چندقطبی را شکل دهد.

 

در منطقه خاورمیانه هم به نظر می‌رسد آن‌چیزی که بوش پسر به عنوان جنگ بنیادگرایی نام می‌برد موجب شد نفوذ منطقه‌ای ایران بعد از حمله آمریکا به عراق و افغانستان بیشتر شود، همه اینها آمریکا را به این نتیجه رساند که باتوجه به محدودیت منابع، افزایش هزینه‌های نظامی و حضور نظامی در منطقه خاورمیانه از این منطقه بیرون و به سمت شرق پیش‌ برود و اساسا باید منطقه خاورمیانه را تعیین تکلیف کند.

 

جنگ ترکیبی چه مختصاتی دارد و دلیل درگیر کردن ایران در اینگونه جنگی چیست؟

 

درگیر کردن ایران در یک جنگ همه جانبه که جنبه‌های شدید اقتصادی از سال‌های قبل داشته و زیر فشار حداکثری ترامپ، تحریم‌های هوشمند اوباما و خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی در ترورهای داخل ایران خود را نشان داد و اکنون نیز این حجم از جنگ روانی که علیه جمهوری اسلامی در حال انجام است و به تعبیری دستکاری واقعیت در ایران به شمار می‌رود؛ برای درگیر کردن ایران درون خودش و اجازه ندادن به ایران برای ایفا نکردن نقش منطقه‌ای است.

 

آمریکا می‌خواهد ایرانی ضعیف بسازد که از نظر اقتصادی ضعیف و رابطه‌اش با افکار عمومی کم شود و در عین حال متحدان منطقه‌ای آمریکا که در راس آنها عربستان سعودی قرار دارد، بتوانند قدرت الهام بخش ایران را متعادل کنند و در برابر آن بایستند.

 

آنچه که رهبری به عنوان جنگ ترکیبی بیان کردند به این معنی است که اساسا رویکرد آمریکا در مواجهه با ایران نظامی و صرفا امنیتی نیست و بیش‌ از هر چیزی شناختی است و می‌خواهد شناخت و درک مردم و جامعه را از واقعیات جهت و سامان دهد و به دنبال شکاف دولت و ملت ایران است.

 

دور جدید تهاجم فکری و فرهنگی آمریکا را باید اینگونه تحلیل کرد که می‌خواهد شناخت مردم ایران را از جهان، واقعیات منطقه و ایران تغییر دهد لذا برای اینکه بتوانیم با این مهم مقابله کنیم باید به کلید واژه جهاد تبیین که توسط رهبری مورد تاکید قرار گرفت، توجه شود.

 

گرچه ممکن است نارضایتی‌هایی از جمله اقتصادی و یا فرهنگی و اجتماعی در جامعه وجود داشته باشد اما باید اجازه داده شود در فضایی قانونمند طرح و به این موارد در حوزه کارآمدی، حل مسئله و افق‌سازی و چشم‌اندازها پاسخ داده شود.

کد خبر 1228725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha