امام حسن عسکری(ع) در جهت حفظ اسلام و مقابله با افکار ضد اسلامی و رفع شبهات شاگردان زیادی تربیت کردند

معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) گفت: امام حسن عسکری(ع) در کنار مشقت ها، در جهت حفظ اسلام و مقابله با افکار ضد اسلامی و رفع شبهات شاگردان زیادی تربیت کردند؛ ایشان تلاش می کردند نسبت به رجال سیاسی آگاهی بخشی داشته باشند.

ریحانه حقانی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با گرامیداشت ولادت امام حسن عسگری(ع) به بیان حدیثی از ایشان پرداخت و گفت: قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری علیه السلام:إنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی بَیَّنَ حُجَّتَهُ مِنْ سائِرِ خَلْقِهِ بِکُلِّ شَیء، وَ یُعْطِیهِ اللُّغاتِ، وَمَعْرِفَهَ الاْنْسابِ وَالاْجالِ وَالْحَوادِثِ، وَلَوْلا ذلِکَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَ الْحُجَّهِ وَالْمَحْجُوحِ فَرْقٌ.امام حسن عسکری(علیه السلام ) فرمود: همانا خداوند متعال، حجّت و خلیفه خود را برای بندگانش الگو و دلیلی روشن قرار داد، همچنین خداوند حجّت خود را ممتاز گرداند و به تمام لغت ها و اصطلاحات قبائل و اقوام آشنا ساخت و أنساب همه را می شناسد و از نهایت عمر انسان ها و موجودات و نیز جریات و حادثه ها آگاهی کامل دارد و چنانچه این امتیاز وجود نمی داشت، بین حجّت خدا و بین دیگران فرقی نبود.

معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) افزود: آن چه در مورد زندگی حضرت امام ملقب به عسکری و یا القاب نقی و زکی و فاضل و امین مطرح است، ایشان پدر حجت و یازدهمین پشوا هستند. وی در خصوص شخصیت امام حسن عسکری(ع) بیان کرد: وقتی می خواهیم وارد مطالعه زندگی ایشان شویم، چند جنبه و نقش قابل توجه است، یکی از جنبه ها، شخصیت وجودی ایشان است؛ حضرت پس از شهادت پدر در 22 سالگی به امامت می رسند و 6 سال امامت را بر عهده داشتند.

حقانی عنوان کرد: امام حسن عسکری(ع) در دوران عباسی، فشارهای متعددی از سوی حکومت متحمل شدند، ایشان در مدینه متولد شدند و سختی های زیادی کشیدند، اما در کنار مشقت ها، آن حضرت در جهت حفظ اسلام و مقابله با افکار ضد اسلامی و رفع شبهات شاگردان زیادی تربیت کردند و برنامه ای به عنوان حلقه ارتباطی یا شبکه سازی از طریق نمایندگان داشتند.
وی تصریح کرد: ایشان به وسیله برنامه های وکالتی و در راستای رهبری فعالیت های سرّی و پنهانی، تلاش می کردند نسبت به رجال سیاسی آگاهی بخشی داشته باشند، از طرفی به مسائل معیشتی شیعیان نیز توجه داشتند و در صدد بودند آنها را آماده دوره ظهور کنند.

 


معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه در مجموع زندگی آن حضرت به سه دوره جمع بندی می شود خاطرنشان کرد: دوره اول 13 سالی است که امام حسن عسکری(ع)، پس از تولد در مدینه زندگی کردند، در دوره دوم نیز ده سال در سامرا بودند و 6 سال نیز امامت مسلمین را بر عهده داشتند.
وی در خصوص اهداف امام حسن عسکری(ع) در دوران زندگی شان گفت: ایشان در طول این مدت به چند مساله مهم اهتمام داشتند که نخست شبکه سازی و ایجاد حلقه ارتباطی با شیعیان و در ادامه بحث پشتیبانی و حمایت های مالی از شیعیان و جنبه معرفی و آماده ساختن جامعه برای زمان ظهور است.


حقانی افزود: این سه مساله از ویژگی های مهم زندگی حضرت است؛ هر چند دوره امامت ایشان کوتاه بود، اما جز دوران فعال و اثرگذار به شمار می رفت و هر چند به دلیل شرایط حکومت عباسی تحت فشار بودن اما تلاش می کردند اگر خودشان نمی توانند دانش خود را گسترش دهند شاگردانی تربیت کنند که همان بحث شبکه سازی است.
وی بیان کرد: هر کدام از شاگردان در گسترش معارف و پاسخگویی به شبهات تلاش می‌کردند و تربیت صد نفر شاگر برای این امام همام ذکر کرده اند و این شبکه به گونه ای ایجاد شده بود که به همراه نمایندگان و مسلمانان با وجود پراکندگی، یک پیوند عمیق را ایجاد کنند و باعث شود افراد در جایگاهها و بلاد مختلف بتوانند با این شبکه ارتباط داشته باشند.


معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: در آن دوران از یک طرف در قم رابطینی وجود داشت و در شهرها و مدائن و دیگر بلاد این شبکه ها ایجاد شده بود و هر کدام یک اعم از نماینده و وکیل این رسالت را انجام می دادند و این شبکه ها از جمله مسئولیتی که داشتند بحث های دینی و پاسخگویی شبهات بود و از طرف دیگر فعالیت سیاسی را انجام می دادند.
وی تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) با فرآیند منظم با اینکه تحت معاصره و در سامرا بودند و فشارهای سیاسی و جاسوسان وجود داشت سعی می کردند رهبری سیاسی را برعهده داشته باشند، از این رو نمایندگانی داشتند، از جمله عُثمان بن سعید عَمْری در پوشش روغن فروش، نماینده حضرت بود و شیعیان به سراغ ایشان می رفتند و وجوهات را پرداخت می‌کردند و ایشان به امام می ساندند.


حقانی اظهار داشت: ایشان در کنار رهبری و کارهای سیاسی، به اهداف اسلام و تشیع نیز توجه بیشماری داشتند و سعی می کردند افرادی را آگاهی بدهند و از نظر معنوی پشتیبانی کنند تا به درستی به ایفای نقش بپردازند. وی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) با شبکه سازی بین شیعیان در عرصه های دینی و هدایت افراد و آگاهی سازی افراد در مباحث دینی و حمایت های مالی و معیشتی در تلاش بودند تا شیعیان دست از رسالت و آرمان های خود برندارند.


معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) ادامه داد: البته ایشان ابزارهایی نیز داشتند و در کنار ابزار دنیوی از ابزارهای معنوی در هدایت همچون دانش های مختلف و دانش لدنی در تحقق رسالت عظیم و شئون امامت که بر عهده شان بوده گام برمی‌داشتند.
وی گفت: یکی از اهداف مهم ایشان معرفی حضرت حجت بوده است، ایشان به تبیین مساله غیبت صغری و کبری می پرداختند و شیعیان را برای ایام سخت آماده می کردند، در واقع یکی از رسالت ها این بود که جانشین را معرفی کنند و از طرفی وظیفه حفظ جان آخرین حجت را برعهده داشتند.

 

 


حقانی عنوان کرد: ایشان با روش های مختلف به معرفی ولی عصر(عج) می پراختند تا به مردم اطمینان دهند که ایشان غایب می شوند و روزی ظهور می کنند و شیعیان باید به آماده‌سازی جامعه بپردازند.
وی بیان کرد: از میان همه فعالیت ها توسط این شخصیت بزرگ، آینده نگری امام حسن عسکری(ع) الگوی بزرگی برای ما شیعیان است، به خصوص امام حسن عسکری(ع) برای اینکه شیعیان را برای دورانی طولانی آماده کنند برنامه ریزی هایی داشتند و و تلاش می‌کردند این پایه ها تثبیت شود و شیعیان آماده غیبت باشند.


معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) افزود:برخی از روایات 5 شنبه را متعلق به ایشان می‌دادند و روز 5 شنبه نیز مقارن با میلاد با سعادت امام حسن عسکری(ع) شده، مومنان در این روز می توانند در تعقیبات نماز برای دورشدن از شیطان و تکمیل اعمالشان به امام حسن عسگری(ع) متوسل شوند.
وی تصریح کرد: همان طور که امام حسن عسکری(ع) وظیفه خودشان می دیدند که راه حقیقی را به مردم نشان دهند و با ستم مبارزه کنند و بی لیاقتی حاکمان عباسی را در خلافت اسلامی آشکار نمایند، در کنار آنها توسل را نیز توصیه می کردند، ما می توانیم از سیره نورانی ایشان در کنار تعظیم شعائر الگو بگیریم و نسبت به زندگی شان معرفت پیدا کنیم.


حقانی خاطرنشان کرد: باید طبق سیره معصومین یاد بگیریم که چگونه حق را بگوییم و از حق دفاع کنیم و به تبیین دین بپردازیم و به درستی به آن عمل کنیم و در تربیت فرزندان و خانواده و آنانی که متولی هستیم ورود داشته باشیم.
وی گفت: طبق گفته رهبری بحث جهاد تبیین که بحث دقیقی است را باید برای تثبیت پایه های دینی به خصوص در این عصر دنبال کنیم، در سیره امام حسن عسکری(ع) مشاهده می‌کنیم ایشان در خفقان ها و فشار ها تلاش می کردند دین آشکار و شبکه ها ساخته شود و ارتباط مردم قطع نشود تا بتوانند امور دینی و دنیوی شان را به نتیجه برسانند.


معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) افزود: در حال حاضر با آن الگویی که امام حسن عسکری(ع) شبکه سازی کردند دو وظیفه اصلی داریم که شامل شبکه سازی بین نیروهای انقلابی و اسلامی و کمک کردن به هدایت جوانان است. وی تاکید کرد: باید بتوانیم در تربیت خانواده و فرزندان، شبکه های خوب و درست اسلامی و انقلابی را ایجاد کنیم و همچنین به تبیین دین بپردازیم؛ جهاد تبیین وظیفه مهم ماست و به عنوان واجب عینی باید مورد توجه قرار دهیم.


حقانی بیان کرد: از معصومین می خواهیم به ما مدد بدهند تلاش کنیم آن چه می گوییم و می‌شنویم و رفتار می‌کنیم مورد رضایت شان قرار بگیرد و بتوانیم در تحقق دولت موعود با گام های کوچک حرکت کنیم و شاهد برپایی حکومت حق باشیم و این انقلاب و اسلام را به دست پرچم دار اصلی برسانیم که سالهای متمادی ائمه و امام و شهدا و بزرگان تلاش کردند به این مرحله برسیم و این امر با عنایت ولی عصر محقق شود.
 

کد خبر 1228819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha